? زنده| رئیسی: از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کنم

 

 



رئیسی: از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کنم

ابراهیم رئیسی که امروز به عنوان هشتمین رییس جمهوری سوگند یاد می‌کرد٬ گفت که او از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال خواهد کرد.

او همچنین تاکید که برنامه هسته‌ای ایران، اهدافی صلح‌آمیز دارد و دولت او به دنبال روابط دوستانه با کشورهای همسایه است.

ابراهیم رئیسی در حالی سکان دولت ایران را در دست می‌گیرد که مذاکرات احیای برجام گره خورده است. این مذاکرات که به صورت غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، روسیه، چین و فرانسه در وین انجام می‌شود، مدتی‌ست که متوقف شده.



افشاگری چمران: تهدید اعضای شورای شهر برای معرفی زاکانی به عنوان شهردار

در یک فایل صوتی که امروز از مهدی چمران منتشر شده او درباره تهدید و فشار بر اعضای شورای شهر مبنی بر انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار سخن می‌گوید.

عصر روز گذشته برخی رسانه‌های اصولگرا از جمله فارس گزارش دادند که پس از رأی‌گیری برای انتخاب شهردار تهران بین دو گزینه علیرضا زاکانی و مازیار حسینی، آقای زاکانی به ریاست شهرداری تهران رسیده است.

در واکنش به این خبر مهدی چمران، رییس شورای شهر ششم، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن رد این خبر گفت که روز یک‌شنبه هفته آینده (۱۷ مرداد) شهردار تهران مشخص خواهد شد.

مهدی چمران در این فایل صوتی می‌گوید اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تحت فشار قرار دارند و از شدت ناراحتی درباره این موضوع تا صبح نخوابیده است.

رییس شورای ششم که گفته‌ می‌شود که در حال صحبت با نرجس سلیمان، دختر قاسم سلیمانی، عضو این دوره شورای شهر تهران است، هم‌چنین می‌گوید که برخی اعضا را با وجود رای مخفی، ترسانده و تهدید کرده‌اند.

در رای گیری غیررسمی اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ۱۲ نفر از جریان موسوم به «جبهه انقلاب» به علیرضا زاکانی و ۹ نفر از جمله مهدی چمران و نرجس سلیمانی به مازیار حسینی رای داده‌اند.



اعدام یک کودک-مجرم در زندان کرمانشاه

سجاد سنجری٬ کودک -مجرمی که از ۱۱ سال پیش به اتهام قتل عمد در زندان به‌سر می‌برد، روز دوشنبه ۱۱ مرداد اعدام شد.

این کودک-مجرم در حالی در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد که او از سال ۱۳۹۰ در حالی که ۱۵ سال داشت به اتهام قتل عمد در زندان به‌سر می‌برد.

عفو بین‌الملل امروز طی بیانیه‌ای به اجرای حکم اعدام این کودک- مجرم اعتراض کرد.

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل او بارها اعلام کرده بود که مقتول قصد تجاوز به او را داشته و مدعی بوده که در دفاع از خود مرتکب قتل شده است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در واکنش به اعدام این کودک-مجرم با اشاره به ممنوعیت اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم کم‌تر از ۱۸ سال، سن دارند در قوانین بین‌الملل، اجرای این قانون در ایران را به منزله «حمله ظالمانه به حقوق کودکان» و «نشان‌دهنده بی‌رحمی مطلق سیستم قضایی» دانسته است.

سجاد سنجری بدون اطلاع خانواده‌اش در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد و آنها تنها وقتی از موضوع مطلع شدند که برای تحویل جسد فرزندشان فراخوانده شدند.

دیانا الطحاوی هم‌چنین اعدام مخفیانه سجاد سنجری را در حالی که او حتی امکان خداحافظی از خانواده را نیافته، «نشان‌دهنده الگوی هشداردهنده‌ای از مقامات ایرانی دانسته که به‌طور مخفیانه یا در کوتاه‌مدت اقدام به اعدام می‌کنند تا شانس مداخلات عمومی و خصوصی را به حداقل برساند.»



انتشار آمار بازداشت شدگان تجمع بی‌آبی در سوسنگرد

روزنامه همشهری امروز در گزارش خبر از ابعاد وسیع بازداش شدگان در شهر سوسنگرد داد.

در گزارش این روزنامه آمده است: طی اعتراضات خوزستان، در شهر سوسنگرد تجمعات اعتراضی با حضور «۱۲ هزار نفر» برگزار می‌شد ولی از روز چهارم یگان ویژه با ورود به این شهر با اعتراض مسالمت‌آمیز مردم با خشونت برخورد کرد و فقط در سوسنگرد ۳۰۰ نفر از مردم معترض را بازداشت کرده‌اند.

در ادامه گزارش همشهری آمده است: «تا آن روز هیچ مسوول استانی یا ملی هم حاضر نشده بود با مردم که شعارهای اعتراضی‌شان درباره آب بوده، حرفی بزنند. حتی فرماندار هم به میان مردم که خشونتی نداشتند، نیامد.»



اعتراض به حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی

نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای به انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، با اشاره به سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات خوزستان و دیگر موارد نقض حقوق بشر به حضور او در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی اعتراض کرد.

او خطاب به نماینده اتحادیه اروپا نوشت: «چطور است که شما برای ادامه مذاکرات با حکومت ایران می‌توانید به ایران سفر کنید و حکومت ایران شما را می پذیرد، اما واکسن‌های شما را برای مردم ایران نمی‌پذیرند؟ چون اولی برای بقای حکومت و دومی برای بقای مردم است.»

نرگس محمدی در پایان نامه خطاب به انریکه مورا تاکید کرد که «این روز را من و مردم سرزمینم به خاطر می‌سپاریم، شما هم خوب به خاطر بسپارید.»

حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی با موجی از اعتراض‌ها روبه‌رو شده و علاوه بر نهادهای حقوق بشری، از جمله دفتر اروپایی عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر ایران، شاهزاده رضا پهلوی و همچنین نخست وزیر اسرائیل نیز به آن اعتراض کرده و خواستار انجام تحقیقات کیفری درباره نقش رئیسی در کشتار سال ۶۷ شده‌اند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »