در آخرین روز ریاست‌جمهوری

حسن روحانی سرقت اسناد هسته‌ای را تأیید کرد

زیتون– حسن روحانی در آخرین روزهایی که عنوان «رییس جمهوری» را به خود اختصاص داده است تایید کرد که اسناد هسته‌ای ایران توسط اسرائیل به سرقت رفته بود.

حسن روحانی٬ امروز٬ دوشنبه٬ گفت: «اسرار را اسرائیلی ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه طوفانی که ایجاد می شود و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد می‌گفتند دولت کجاست؟»

این بخش از آخرین سخنرانی حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری٬ تنها توسط خبرگزاری فارس٬ منتشر شد. هرچند ساعتی بعد خبر فارس به این شکل اصلاح شد: «اسراری را اسرائیلی ها بردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت.»

دیگر خبرگزاری‌ها مانند ایسنا و ایرنا اما از ابتدا نوشتند: «دی ۹۶ اولین علامت را به صهیونیست ها و ارتجاع منطقه داد که می شود برجام را بهم زد. اسنادی دروغ و راست اسرائیلی ها بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند براساس این اسناد چیزی از برجام نمی ماند. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت.»

اردیبهشت سال ۹۷ برای اولین بار خبر سرقت اسناد هسته‌ای ایران از شورآباد٬ توسط بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر وقت اسرائیل٬ افشا شد.

نخست وزیر وقت اسرائیل در آن نشست خبری گفته بود که این اسناد در یک قالیشویی در شورآباد در حومه تهران مخفی شده بود و این اسناد شامل «۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

خبر سرقت اسناد هسته‌ای ایران بارها و بارها توسط مقامات نظام تکذیب شد.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا نخست وزیر اسرائیل را «چوپان دروغگو» توصیف کردند و خبر این عملیات را «بچگانه، مسخره و ادعایی نخ‌نما» خواندند تا زمانی که برای اولین بار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تایید کرد.

رضایی فروردین امسال گفته بود که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است. او تایید کرد که «اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است.»

محمود احمدی نژاد خرداد ماه امسال در یک اظهارنظر جنجالی درباره نفوذ اسرائیلی ها به حساس ترین نهادهای کشور گفته بود: سقف سازمان فضایی را سوراخ کردند و اسناد کشور را بردند.

هرچند او در این گفت‌وگو اشاره ای به این موضوع نکرد که کدام کشور این کار را انجام داده ولی مطرح کردن انفجار در نطنز و بردن «اسناد قطعی» از شورآباد نشان می دهد که منظور آقای احمدی نژاد نفوذ اسرائیل در کشور بود.

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، نیز در مصاحبه‌ای بی‌سابقه با شبکه ۱۲ اسرائیل ابعاد تازه‌ای از عملیات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در قبال ایران را فاش کرده و به محسن فخری‌زاده و سرقت اسناد هسته‌ای پرداخته است.

بنا بر این مصاحبه ۲۰ نفر از عوامل موساد در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای در تهران حضور داشتند.

کوهن گفته پس از شناسایی این انبار به عنوان محلی که اسرار هسته‌ای ایران در آن نگهداری می‌شود، دو سال برای دستیابی به اسناد برنامه‌ریزی شد.

نیویورک تایمز در رابطه با نحوی سرقت این اسناد در گزارشی نوشته بود:‌

«ماموران سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی در شورآباد تهران تنها ۶ ساعت و ۲۹ دقیقه زمان داشتند تا به انبار فایل‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دستبرد بزنند؛ یعنی یک دقیقه پیش از آن که نگهبان شیفت ۷ صبح انبار مثل هر روز بر سر کار خود حاضر شود. در این فاصله زمانی، آنها نخست آژیرهای خطر انبار استتار شده در یک منطقه تجاری بی‌ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای را از کار انداختند، سپس با شکستن دو درب این انبار وارد آن شدند و عملیات نفوذ به درون گاو صندوق‌های حاوی اسناد محرمانه هسته‌ای ایران را آغاز کردند. نفوذ ناپذیری این گاو صندوق‌ها موجب شد تا آنها مجبور به ذوب بخش‌هایی از این گاو صندوق‌ها شوند. برای این منظور حرارتی در حدود ۲ هزار درجه سانتیگراد نیاز بود ولی چون مأموران موساد می‌دانستند که اسناد هسته‌ای مورد نیاز دقیقاً در کدام یک از ده‌ها گاو صندوق موجود در انبار متروک قرار دارد، نفوذ به داخل ۳۶ صندوق مورد نظر، طی زمان باقیمانده و با استفاده از مشعل‌های هواگازی ممکن بود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در آخرین روز ریاست‌جمهوری

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »