اولین محاکمه با اتهام مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷

کیفرخواست حمید نوری صادر شد

زیتون– کیفرخواست حمید نوری٬ دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی که متهم به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ ایران است٬ به صورت رسمی به دادگاه استکهلم سوئد تحویل داده شد.

ایرج مصداقی، زندانی سابق سیاسی و پژوهشگر، امروز (سه‌شنبه) این خبر را اعلام کرد؛ این موضوع به آن معناست که برای نخستین بار یکی از متهمان به کشتار ۶۷ در دادگاهی محاکمه خواهد شد.

حمید نوری که با نام مستعار حمید عباسی، «دادیار قوه قضاییه» در دهه شصت بود٬ آبان ماه سال ۹۸ در سوئد بازداشت شد؛ از او در اسناد و مدارک موجود به عنوان «عضو هیئت اعدام در گوهردشت» کرج در سال ۶۷ یاد می‌شود.

در اطلاعیه دادگستری سوئد در این باره آمده است که در فاصله ۳۰ ژوئیه تا ۲۵ اوت ۱۹۸۸ در زندان گوهردشت کرج، شمار بسیار زیادی از زندانیان اعدام شدند و حمید نوری در آن زمان دادیار در زندان گوهردشت بوده است.

بر اساس متن کیفرخواست، «وی به همراه دیگر عاملان این زندان در اعدام‌های جمعی شرکت کرده و مظنون است که عمداً جان شمار زیادی از زندانیانی را که با مجاهدین همدردی می‌کردند، گرفته و بر زندانیان رنج‌های سختی تحمیل کرده است که دادستان‌ها [در دادگاه استکهلم] آن را مصداق شکنجه و رفتار غیرانسانی می‌دانند.»

آن زمان کاوه موسوی، حقوقدان و شاکی خصوصی پرونده، در گفت‌وگو با رادیوفردا تایید کرد که از دادستان در سوئد درخواست کرده است که حمید نوری «برای تکمیل پرونده حداقل یک سال در بازداشت نگه داشته شود.»

به گفته کاوه موسوی، حمید نوری که در سال ۶۷ در دو زندان اوین تهران و گوهردشت کرج مقام دادیاری داشته بر اساس اسناد و مدارکی بازداشت شده است که ایرج مصداقی، زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر، طی سال‌ها جمع‌آوری کرده است.

در همین رابطه ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و از زندانیان سیاسی سابق، گفت که حمید نوری دادیار زندان گوهر دشت کرج و یکی  از ۸ عضو «هیئت اعدام» در این زندان در جریان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ بود.

حمید نوری، بعد از اعدام‌ها به عنوان دادیار زندان اوین به کار خود ادامه داد.  ایرج مصداقی به دویچه‌وله فارسی گفت: «حمید نوری، سپس به فعالیت در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پرداخت و روابط بسیار نزدیکی با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دادگستری، علی فلاحیان وزیر پیشین وزارت اطلاعات دارد.»

کاوه موسوی گفته است پس از آنکه ایرج مصداقی به او در باره سفر حمید نوری به سوئد اطلاع داد، حکم جلب نوری را که  قابل اجراء در تمام محدوده قضایی اروپا بوده گرفته و مرزبانی استکهلم پس از ورود حمید نوری به این شهر او را بازداشت کرده است.

به گفته ایرج مصداقی، دادگاه سوئد امروز علی‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی بازداشت موقت حمید نوری را برای چهار هفته دیگر تمدید کرد.

ایرج مصداقی که هنگام تفهیم اتهام شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در دادگاه حضور داشت، به دویچه‌وله فارسی گفت که متهم در این جلسه بسیار مضطرب و نگران به نظر می‌رسید به‌گونه‌ای که دستان او آشکارا می‌لرزید.

این اولین بار است که یکی از مقامات جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ در خارج از کشور بازداشت و محاکمه می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اولین محاکمه با اتهام مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »