پس از ده روز

حمله پهپادی به سازمان انرژی اتمی تأیید شد

زیتون– علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ «وقوع خرابکاری» در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی کرج را تایید کرد اما مدعی شد که این خرابکاری منجر به «آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی» نشده است.

دوم تیرماه خبرگزاری‌های داخلی  از «اقدام خرابکارانه» علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر دادند. خبرگزاری صدا و سیما و خبرگزاری ایسنا آن زمان تاکید کردند که این اقدام «با شکست روبه‌رو شد و هیچ گونه خسارت مالی و جانی نیز به‌دنبال نداشت.»

این رسانه‌ها مدعی شدند: «با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.»

خبرگزاری مهر همان روز در رابطه با این «اقدام خرابکارانه» به نقل از یک «منبع آگاه» نوشته بود که قرار بوده با استفاده از یک ریزپرنده (پهپاد کوچک) به این ساختمان سازمان انرژی اتمی حمله صورت بگیرد. این خبرکزاری در ادامه گزارش کرد: «این عملات موفقیات آمیز نبود و در نهایت ریزپرنده ساقط گردید.»

حال تقریبا دو هفته بعد از این اتفاق سخنگوی دولت ضمن تایید اصل خبر گفت:‌ «آسیب مختصری به سقف یکی از سوله ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند.»

این در حالی است که پیشتر سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه٬ گفته بود: «این بار هم در این تلاش و اقدام دشمنان، ‌‌به هیچ شخص یا سیستمی آسیب وارد نشده ‌و آنها باز هم در دستیابی به اهدافشان ناکام ماندند.»

ربیعی در نشست خبری امروزش٬ مدعی شد که عکس هوایی که در برخی رسانه ها از آسیب وارده به این سایت منتشر شده، در واقع تصویری است که «بعد از برداشتن سقف جهت تعمیر،‌ به صورت عکس هوایی گرفته‌اند» و تفاسیر انجام گرفته در فضای رسانه ای دقیق نیست.

از سوی دیگر اما یک روز بعد از انتشار خبر این حمله روزنامه جروزالم پست مدعی شده که «خرابکاری در یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران در بامداد روز چهارشنبه دوم تیر خسارات سنگینی برجای گذاشته است.»

پیش از ظهر روز دوم تیرماه خبرگزاری‌های ایران از حمله پهپادی به مجموعه دارویی برکت، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام که در حال تولید واکسن کرونا ایرانی است، خبر داده بودند.

این خبر ساعتی پس از انتشار از خروجی تمامی خبرگزاری‌های مختلف داخلی از جمله خبرگزاری‌های ایلنا و دانشجو حذف شد.

در آن خبر آمده بود که «حمله پهپادی دشمنان ایران به مجموعه دارویی برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام مستقر در کردان کرج» انجام شده و «این حمله ناموفق بوده و گویا نقطه مجاور این مجموعه هدف حمله قرار گرفته که هیچ آسیبی به دنبال نداشته است.»

این اولین حمله به تاسیسات سازمان انرژی اتمی ایران نیست.

فروردین ماه امسال نیز در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز «حادثه‌ای» رخ داد که منجر به قطعی برق آن شد.

آن زمان روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی گزارش داد، حادثه‌ای که روز یکشنبه ۲۲ فروردین منجر به قطعی برق در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز شد، یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به کلی از کار انداخت.

جمهوری اسلامی در واکنش حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده و تاکید داشت که «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‎داند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی تنها یک روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» نطنز را که تیرماه سال ۹۹ در جریان یک حادثه تخریب شد دوباره راه‌اندازی کرده است.

پانزده تیرماه سال گذشته نیز حادثه‌ای مشابه در نیروگاه اتمی نطنز رخ داده بود. بخشی از تاسیسات هسته‌ای ایران بامداد ۱۲ تیرماه دچار حادثه شد که مقام‌های جمهوری اسلامی درباره علت آن توضیحی نداده‌اند، اما گزارش‌هایی حاکی از احتمال «خرابکاری» در آنجا منتشر شده است.

به گفته بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ این «حادثه» خسارت «قابل توجهی» به سوله سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز وارد کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پس از ده روز

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »