قربانی شدن سیزده هزار میلیارد تومان از منابع شهرداری تهران

انتشار گزارش تحقیق و تفحص در دقیقه نود

زیتون– گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر تهران در نهایت پس از مدت‌ها کش و قوس صبح امروز (یکشنبه) در شورای شهر قرآئت شد.

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت رسا تجارت و قراردادهای این شرکت با شهرداری تهران که در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف بسته شده، ۱۱ آبان سال ۹۸ شروع شد و گزارش نهایی آن امروز توسط محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران، در صحن شورا خوانده شد.

در بخشی از این گرازش در خصوص قراردادهای شرکت رسا تجارت وابسته به بنیاد تعاون سپاه، آمده است که شهرداری تهران در سال ۹۳ در قالب یک توافقنامه ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های وابسته به سپاه داده و «بعد از شش سال نتوانسته آن را پس بگیرد.»

میرلوحی در این رابطه توضیح داد که ‌در جریان اجرای بخشی از این قراردادها، « ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد منابع شهرداری قربانی» شده است.

این بخش از مبادلات بین شهرداری و شرکت رسا تجارت به قرارداد بهار سال ۹۳ باز می‌گردد و اگر ارزش این واگذاری‌ها بر اساس میانگین قیمت دلار در سال ۹۳ یعنی ۳۲۰۰ تومان محاسبه شود، معلوم می‌شود که بیش از ۴ میلیارد دلار اموال شهرداری به سپاه پاسداران واگذار شده و تاکنون پس داده نشده است.

متن کامل تحقیق و تفحص شورای شهر تهران هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است٬ اما بخش‌هایی از آن را برخی از روزنامه نگاران حاضر در شورا منتشر کرده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است که «مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌‌های سپاه به شهرداری تهران که مربوط به سال ۹۴ بوده، در صورتجلسات مالی سال ۹۵ غیب شده است.»

بر اساس تحقیق و تفحص مجلش این مبلغ که مربوط به طلب سازمان املاک شهرداری تهران از شرکت‌های وابسته به سپاه بوده است، بر اساس متوسط قیمت دلار در سال ۹۴، معادل حدود ۵۰۰ میلیون دلار می‌شود.

در نهایت در پایان این جلسه اعضای شورا با تائید تخلفات مالی متعدد و عدم وجود شفافیت در قراردادهای این سازمان،برضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد گذشته سازمان املاک تاکید کردند.

شرکت رسا تجارت زیر مجموعه هلدینگ یاس بود و این هلدینگ مهم‌ترین کانون فعالیت‌های اقتصادی بنیاد تعاون سپاه محسوب می‌شد. بنیاد تعاون اقتصادی سپاه از بازوهای اصلی تامین مالی نیروی قدس سپاه بوده است.

واکنش اعضای شورای شهر به گزارش تحقیق و تحفص

مجید فراهانی پس از قرائت این گزارش گفت: «ارزیابی ما از عملکرد این سازمان در سال ۹۴ مواردی از عدم رعایت شفافیت در صورت‌های مالی و مالیاتی، عدم پایبندی به اساسنامه مصوب، عدم رعایت الزامات افشا در صورت‌های مالی در بدهی به تأمین اجتماعی و غیره که در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.»

او با اشاره بر دیگر ابهامات عملکردی این سازمان اضافه کرد: «ابهام در بدهی‌های سازمان و فهرست اموال سازمان و اموال واگذار شده نیز وجود دارد. مانده حساب کارگزاران نیز در اختیار حسابرس قرار نگرفت. ابهامات متعدد در واگذاری املاک و در املاک غیر نقد. آخرین وضعیت بدهی‌های مالیاتی این سازمان نیز مبهم است.»

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رییسه شورای شهر نیز در این رابطه گفت: «در بند اول گزارش آمده که این گزارش مشروط است و در بند دیگر آمده است که گزارش مطلوب است. به نظر بنده در اینجا تعارض وجود دارد.»

رضایی حسابرس شورا اما در این باره گفت: منظور از گزارش مشروط، گزارش مقبول نیست.

سیدمحمود میرلوحی هم در این جلسه تاکید کرد: «تمام تاراج سرمایه شهر در سازمان املاک از سال ۹۴ آغاز شده است به طوری که قرارداد رسا تجارت و دیگر امور در این سال رخ داده است.»

او با بیان اینکه این خسارات باید جبران شود، افزود: «ما از سال ۹۴ به تازگی و در بهمن ۹۹ موفق به دسترسی به جزئیات عملکرد این سازمان هستیم. شهرداری و شورای شهر باید کار کارشناسی خود را برای تحقیق و تفحص از این گزارش ادامه دهند.»

هلدینگ یاس نام دیگر فساد

«هلدینگ یاس» که نامش در پرونده فساد شهرداری مطرح شده مجموعه هایپرمارکت‌هایی‌ست که زیر نظر بنیاد تعاون ناجا را اداره می‌شود.

پس از بروز مفاسد گسترده در این هلدینگ اقتصادی، سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران از تشکیل پرونده برای چند متهم خبر داد و اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد که در این پرونده مسعود مهردادی، محمود خاکپور محمود سیف به ترتیب به ۲ سال، ۵ سال و ۳۰ سال زندان و جزای نقدی محکوم شدند.

اتهام این افراد مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه اعلام شده است.

علاوه بر این سه نفر، عیسی شریفی، معاون محمدباقر قالیباف در دوران شهرداری تهران، در دیوان عالی کشور نیز به ۲۰ سال زندان، جزای نقدی، و استرداد وجوه تحصیلی محکوم شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »