حواشی رئیس جدید فدراسیون و یارانش

کاسبان فوتبال

زیتون -سعید مهری: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان یکشنبه گذشته انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شد. فدراسیونی که پس از فسادهای مالی و بدهی­‌های مدیران سابقش؛ مهدی تاج و علی کفاشیان به قول خداداد عزیزی، فوتبالیست سابق به یک باتلاق تبدیل شده بود.

پس از انصراف مهدی تاج از ریاست فدراسیون به بهانه بیماری، این فدراسیون به مدت یکسال بدون مدیر مانده  و فیفا تا زمان انجام اصلاحات در قانون انتخابات فدراسیون به ایران اجازه برگزاری انتخابات را نداده بود. تا اینکه یکشنبه این انتخابات برگزار شد و در پایان رای‌گیری دور اول مصطفی آجورلو ۱۸ رای، علی کریمی ۹ رای، شهاب الدین عزیزی خادم ۳۵ رای و کیومرث هاشمی ۲۴ رای بدست آوردند. در مرحله دوم عزیزی خادم ۴۹ رای و کیومرث هاشمی ۳۸ رای کسب کردند.‌

پیش از شروع انتخابات علی کریمی پر حاشیه‌ترین نامزد این انتخابات و در عین حال فوتبالی‌ترین آن بود. جامعه فوتبالی کشور شفاها از او حمایت کرده بودند و او از فسادهای مدیران گذشته می­‌گفت. اما با وجود آن با توجه به ساختار هیات فوتبال شهرستان­‌های مختلف و وجود مدیران دولتی تیم­‌های فوتبال کمتر کسی برای او شانس ریاست قایل بود. در رسانه­‌ها و مناظره تلویزیونی هم دو قطبی میان کیومرث هاشمی و مصطفی آجرلو شکل گرفته بود و عده زیادی، یکی از این دو نفر را رئیس آینده فدراسیون می‌دانستند. اما در این میان ناشناخته‌ترین کاندید این انتخابات تبدیل به رئیس آینده فدراسیون فوتبال شد؛ فردی که بررسی رزومه‌­اش نشان از آن دارد که در فدراسیون فعلا هم قرار است روی همان پاشنه پیشین بچرخد.

کارنامه اقتصادی عزیزی خادم و یارانش

در سال ۸۴ ماموریتی به وزارت رفاه واگذار شد تا مقدمات واگذاری تیم فوتبال استقلال را به این وزارت‌خانه فراهم کنند. عزیزی خادم که معاون پارلمانی پرویز کاظمی، وزیر رفاه، بود، همزمان مسئولیت رسیدگی به این واگذاری را هم بر عهده داشت. پس از این واگذاری حمیدرضا مهرعلی، رئیس دفتر کاظمی یکی از گزینه­‌های ریاست این باشگاه شد. مهرعلی و عزیزی خادم دو بازوی پرویز کاظمی در این وزارتخانه بودند. هرچند مهرعلی نتوانست رای هیات مدیره را در رقابت با فتح الله زاده کسب کند اما رابط اصلی این وزارت خانه با مجموعه استقلال باقی ماند. اما چندی نگذشت که پرویز کاظمی اولین وزیر برکنار شده احمدی‌نژاد شد تا پس از آن عزیزی خادم هم مجبور به استعفا شود. اما کاظمی پیش از ترک این وزارت خانه طی حکمی حمیدرضا مهرعلی را به عضویت کمیته ورزشی این وزارتخانه هم در آورده بود. پرویز کاظمی هم بعد از دولت احمدی نژاد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شد. اردیبهشت سال گذشته نیز در جریان رسیدگی به پرونده کاظمی و دو مفسد اقتصادی دیگر اتفاق عجیبی رخ داد و زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، هر سه نفر همزمان سکته کردند و به بیمارستان منتقل شدند.

عزیزی خادم

زوج عزیزی خادم و مهرعلی از اینجا شکل گرفت و تا آنجا رسید که روز ثبت نام انتخابات فدراسیون فوتبال این دو در کنار یکدیگر به فدراسیون فوتبال رفتند.

حمیدرضا مهرعلی در دولت احمدی نژاد به ریاست لیزینگ ایران خودرو رسید. در این دوره مهرعلی توانست با کمک دوستانش چند شرکت تاسیس کند، تا توسط آنها اقدام به برون‌سپاری برخی کارها مانند وصول مطالبات لیزینگ ایران خودرو کند. یکی از این شرکت­‌ها لیزینگ غدیر بود که مهرعلی، عضو هیات مدیره و عزیزی خادم مدیرعامل آن بود. با افزایش درصد معوقی مشتریان لیزینگ و واگذاری درصدی از وصول این معوقات به شرکت­‌ غدیر عملا درصدی از این درآمد به جیب عزیزی خادم و مهرعلی ریخته می‌شد. اتفاقی که تا پیش از آن وظیفه شرکت اصلی لیزینگ ایران خودرو بود و عملا درآمد آن به صورت مستقیم به شرکت ایران خودرو می‌­رسید.

در فدراسیون اتومبیل‌رانی

پس از برکناری مهرعلی از لیزینگ ایران خودرو، او به فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری رفت، جایی که عزیزی خادم هم عضو هیئت رئیسه اش بود. اما حضورش در این فدراسیون به علت حساس‌تر بودن رسانه­‌ها در حوزه ورزش با حاشیه همراه بود و او نتوانست همانند گذشته چراغ خاموش به کسب درآمد از کنار پست‌اش دست بزند. مهرعلی با همان فرمول لیزینگ بخشی از فعالیت­‌هایش را به حوزه شرکت­‌های خصوصی برد. او با شراکت با کریم صفایی، رییس اسبق فدراسیون تیراندازی با کمان (که امسال به علت برخی مشکلات مدیریتی از طریق دادگاه عالی ورزش به پرداخت ۲۵۰۰ فرانک سوئیس محکوم شد) اقدام به واردات موتور سنگین به کشور کرد. اتفاقی که در محافل ورزشی سر و صدای زیادی به پا کرد و مهرعلی متهم به سواستفاده از موقعیتش در این فدراسیون شد تا به جای واردات خودروهای مسابقه برای نمایشگاه خودروهای سنگینی که در خیابان اندرزگو تهران راه­‌اندازی کرده است؛ موتور وارد کند. هرچند محمد نجفی خواهرزاده او طی مصاحبه‌­ای این اتهام را رد کرد و گفت: «به دلیل نیازی که بود به صورت قانونی خواستار واردات موتور بودیم. صفایی هم از دوستان آقای مهرعلی بوده که چندین بار هم در دفتر ایشان حضور داشتند ولی مشارکتی با هم نداشتند، مانند خیلی ها که در دفتر وزیر حضور دارند و می‌آیند و می‌روند».

نفر دوم از راست حمیدرضا مهرعلی، نفر اول از چپ عزیزی خادم

پس از مدتی مهرعلی، محمد رویانیان را هم به فدراسیون اتوموبیلرانی آورد. رویانیان رئیس سابق ستاد مدیریت سوخت کشور که مدیرعاملی پرسپولیس را هم در کارنامه خودش دارد؛ متهم به واردات ۱۰۰۰ خودرو لوکس با ارز دولتی بود و مدتی را هم به علت تخلفات مالی­اش در بازداشت به سر ­برد. با توجه به سابقه هر دو نفر در این حوزه می‌توان حدس زد که حلقه وصل این دو نفر چه چیزی می‌­توانست باشد. ورزش. اما این انتصاب برای مهرعلی گران تمام شد و گودرزی، وزیر وقت ورزش به مهرعلی اعلام کرد که یا رویانیان را از فدراسیون اخراج کند یا خودش استعفا بدهد که نهایتا هیچ کدام اتفاق نیافتاد و این درگیری ها منجر به اخراج مهرعلی از این فدراسیون شد.

چندشغله‌های فدراسیون

علی­رغم اینکه ممنوعیت چند شغله بودن پیش از این در سازمان­‌های دولتی و همچنین فدراسیون فوتبال مطرح شده بود؛ مهرعلی و عزیزی خادم علاوه بر وزارت رفاه و لیزینگ غدیر در حوزه‌های دیگری هم با یکدیگر همکاری داشته و دارند. شرکت «آتیه پردازان تیوا»  یکی از شرکت‌هایی است که هر دو نفر عضو هیات مدیره آن هستند و از طریق این شرکت به خرید و فروش و واردات و صادرات کالاهای بازرگانی و انجام پروژه‌های عمرانی می­‌پردازند.

شرکت دیگری به نام شرکت «سریر سلامت پارسه» نیز در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی و دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می­‌کند که هر دوی آنها در آن به فعالیت می‌پردازند.

چهار سال فرصت فدراسیون جدید است تا ثابت کند با فدراسیون‌های قبلی فرق دارد و فوتبال را متحول می­‌کند. اما به هر حال چیزی که عیان است این است که روسای تازه فدراسیون کاسبان کارکشته‌ای هستند.

اما نائب رییس زنان فدراسیون فوتبال که توسط عزیزی خادم معرفی شده است هم حواشی زیادی دارد. شهره موسوی، نائب رییس شرکت «بادران گستران» است که به فعالیت بازاریابی شبکه­‌ای مشغول است و عموما این نوع شرکت­‌ها را به عنوان شرکت­‌های هرمی می­‌شناسند. شهره موسوی همچنین به عنوان مدیرعامل در تیم فوتبال بادران تهران هم فعالیت می­‌کند. علاوه بر حواشی معمول شرکت­‌های هرمی در ایران کانال تلگرامی وب آموز که در حوزه فسادهای اینترنتی فعال است مدعی شده است که این شرکت با کلاهبرداری و جعل برخی عناوین و رمز ارز جعلی اقدام به خارج کردن پول مشتریانش از کشور به بهانه سرمایه‌گذاری در رمز ارزها کرده و نوشته است:

«بادران به عنوان پورسانت به شبکه، رمزارزی را به اسم «کینگ مانی» داده است و اعضا را تشویق به سرمایه­‌گذاری می­کرد. برای خرید کینگ مانی هم باید از سایت utbyte.io بیتکیون را به کیم تبدیل می‌­کردید. هر دو سایت دارای یک هویت/سرور هستند. سایت utbyte پس از مدتی تبدیل کینگ مانی به بیت‌کوین را می­‌بندد و به این صورت بخش عمده­ای از سرمایه مردم را بلوکه می­‌کند. (اینکه از اساس عددسازی و ارزش گذاری جعلی می­‌کرد یک موضوع دیگر است) به طور مثال ۳۰۰دلار به یک­باره ۱۰ دلار شده است. یعنی ۲۹۰ دلار  غیب شده! کینگ مانی متعلق به شرکت Sweden invest group AB سوئد است، سایت utbyte.io پلن سرمایه­‌گذاری با سود ثابت هم دارد. امروز بادران پس از برباد رفتن سرمایه مردم در وب سایت رسمی­‌اش هرگونه ارتباطی با این رمز ارز را انکار کرده است.»

بیشتر بخوانید:

تاج، کفاشیان و شرکا

عزیزی خادم هنوز دو جای خالی در تیم‌­اش دارد که فعلا باید برای آنها سرپرست منصوب کند. حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران یکی از اولین کسانی است که در سمت خودش ابقا شد. فردی که متهم ردیف اول مهندسی انتخابات است و به نظر می­‌رسد علی کریمی که پس از انتخابات به طعنه روز مهندس را تبریک گفته بود، او را مخاطب حرف‌­هایش قرار داده است. پیش از انتخابات شایعه شده بود به علت تاثیرگذاری بهاروند بر هیات­‌های فوتبال، او توسط عزیزی خادم جذب شده است تا رای هیات‌های فوتبال را به سمت خادم بیاورد. شایعه‌­ای که با این انتصاب عزیزی خادم قوت گرفت و به نظر می­‌رسد به واقعیت نزدیک باشد. علی خطیر هم یکی از افرادی است که به نظر می­‌رسد عزیزی خادم او را به گروه‌اش اضافه کند. فردی که در زمان مدیریتش در استقلال به علت نگه نداشتن استراماچونی و بیرون کردن فرهاد مجیدی مربیان سابق استقلال چندان محبوب فوتبالی‌ها نبود.

چهار سال فرصت فدراسیون جدید است تا ثابت کند با فدراسیون‌های قبلی فرق دارد و فوتبال را متحول می­‌کند. اما به هر حال چیزی که عیان است این است که روسای تازه فدراسیون کاسبان کارکشته‌ای هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

حواشی رئیس جدید فدراسیون و یارانش

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »