احمدرضا جلالی زیر تیغ

زیتون– روز گذشته خبر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی٬ منتشر شد.

بر اساس اخباری که توسط منبعی در وزارت امور خارجه منتشر شده٬ حکم اعدام احمدرضا جلالی به دلیل خودداری بلژیک از از مبادله اسدالله اسدی با این پزشک زندانی به اجرای احکام رفته است.

احمدرضا جلالی اردیبهشت سال ۹۵ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی از محل زندگی خود در سوئد به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام او آذر ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. به رغم اینکه وکلای احمدرضا جلالی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده او را داشتند، ولی دیوان عالی دادخواست آن‌ها را رد کرد. زینب طاهری، وکیل مدافع آقای جلالی در این زمینه گفته بود که قاضی در دادگاه که کمتر از یک ساعت طول کشید درخواست او را رد کرد.

با این حال، در سه سال گذشته کمتر خبری درباره وضعیت پروندهاین پزشک زندانی منتشر می‌شد و به نظر می‌رسید که حکم اعدام او متوقف شده است. ولی ویدا مهران‌نیا٬ همسر احمدرضا جلالی٬ روز گذشته (سه‌شنبه) خبر داد که همسرش امروز به اطلاع داد که قرار است اعدام شود.

واکنش سوئد به احتمال اجرای حکم اعدام٬ تکذیب وزارت امور خارجه ایران

در پی انتشار خبرهایی در خصوص قریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی، آن لینده٬ وزیر امور خارجه سوئد روز سه شنبه چهارم آذر ماه گفته است که در تماس با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خواستار توقف اجرای این حکم شده است.

وزیر امور خارجه سوئد در توئیتی تصریح کرده است که اعتراض رسمی کشورش را در این خصوص به وزیر امور خارجه ایران ابلاغ کرده است.

آن لینده تاکید کرده است: «سوئد مجازات اعدام را محکوم می‌کند و تلاش می‌کند تا حکم علیه (احمد) جلالی اجرا نشود.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به توییت وزیر خارجه سوئد واکنش نشان داده است.

سعید خطیب زاده گفته است: «متاسفانه اطلاعات مقامات سوئدی در خصوص وضعیت آقای جلالی که بنا به جرائم امنیتی در زندان به سر می‌برد، ناقص و غلط است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: همانطور که محمد جواد ظریف گفت‌وگو برای خانم لینده توضیح داد، «قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مستقل بوده و هر گونه دخالت در صدور یا اجرای احکام قضایی مردود و غیر قابل پذیرش است.»

وزارت امور خارجه ایران همچنین به صورت رسمی سخنی از تمایل جمهوری اسلامی به تبادل احمدرضا جلالی و اسدالله اسدی به میان نیاورده است.

اسدالله اسدی کیست؟

اسدی دو سال پیش هنگام مسافرت در آلمان دستگیر شد. از آنجا که دادستانی بلژیک برای او قرار بازداشت صادر کرده بود، او بی‌درنگ به مقام‌های بلژیک تحویل داده شد.

ظن پلیس بلژیک این بود که اسدی برای تحویل مواد منفجره به یک زوج ایرانی – بلژیکی ساکن انتورپ (انور) از راه آلمان به آن کشور سفر کرده است.

زوج یادشده توسط پلیس بلژیک دستگیر شده و در خودروی آنها نیم کیلو مواد منفجره قوی TATP به همراه چاشنی و سیستم انفجاری یافت شده بود.

رسانه‌های بلژیک نام زوج یادشده را امیر سعدونی و نسیم نعامی ذکر کرده‌اند. آنها به “طراحی عملیات تروریستی و تدارک حمله تروریستی” متهم شده‌اند.

پلیس امنیتی بلژیک این زن و شوهر را متهم کرد که برای انجام عملیات تروریستی در گردهمایی «شورای ملی مقاومت» عازم ویلپنت، در نزدیکی پاریس، بوده‌اند. بر همین اساس برای اسدی نیز قرار بازداشت صادر شد.

اسدی هنگامی که با خودروی کرایه‌ای در پمپ بنزینی در اتوبان آلمان توقف کرده بود، دستگیر شد. گفته می‌شود که او در راه بازگشت به محل سکونت خود در اتریش بوده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی به بازداشت اسدالله اسدی اعتراض کرد و آزادی فوری او را به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک خواستار شد؛ اما در این بین مصونیت دیپلماتیک او از سوی اتریش لغو شده است.

اسدی که مقیم اتریش و دبیر سوم سفارت ایران در وین است، به اعتقاد مقام‌های امنیتی فرانسه با مأموریت از سوی دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در جنوب اروپا فعال بوده است.

او یکی از نخستین دیپلمات‌های ایرانی است که با اتهام تروریسم در قلمرو اتحادیه اروپا محاکمه می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »