? زنده| نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج یک زن ایرانی با یک غیر ایرانی صادر شد

 



صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج یک زن ایرانی با یک غیر ایرانی

منصور حاجی٬ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران٬ از صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی خبر داد.

منصور حاجی در تشریح صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی گفت: به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، مصوبه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی ایران، نخستین شناسنامه ایرانی برای فرزندان مادر ایرانی مزدوج با اتباع خارجی در کشور توسط این اداره کل صادر و تحویل شد.

او افزود که در اجرای قانون تابعیت مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، ۱۸۳۰۰ نفر از افراد متقاضی این قانون در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و وزارت کشور ثبت نام کردند که به یاری خداوند متعال اولین شناسنامه ایرانی در کشور توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران صادر و تحویل متقاضی مربوطه شد.

به گفته منصور حاجی از تعداد افرادی که در سایت فوق‌الذکر ثبت نام نموده اند، ۱۰۵۱ پرونده برای صدور شناسنامه ایرانی تشکیل و در حال انجام مراحل اجرایی بوده و ۱۴۰۰ پرونده نیز در دست اقدام می باشد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران تاکید کرد که این اداره کل در راستای تحقق کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخگویی به مراجعین و فرزندان مشمول قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، جهت اجرای دقیق این قانون با تمامی امکانات اقدامات لازم را انجام خواهد داد.



تشکیل دادگاه بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جنایات آبان ۹۸

در سال‌روز آغاز حرکت‌های اعتراضی آبان ماه ۹۸ چند تشکل حقوق بشری از برگزاری یک دادگاه بین‌المللی در بهمن ماه خبر دادند. این دادگاه قرار است طی سه روز به بررسی «جنایت‌های بین‌المللی» سرکوب‌گران معترضان بپردازد.

سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» اعلام کرده‌اند که بهمن امسال در شهر لاهه هلند «دادگاه بین المللی مردمی آبان»‌را برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردم ایران در آبان ۹۸ برگزار می‌‌کنند.

علاوه بر این سه سازمان، گروهی از حقوقدانان نیز روند تشکیل این دادگاه سه روزه را پیگیری می‌کنند.

در همین راستا، حمید صبی و رجینا پائولوس، دو حقوقدانی که برای جمع‌آوری مدارک و اسناد و همچنین اخذ شهادت از شاهدان سرکوب‌های آبان ۹۸ فعالیت دارند، از تمامی شاهدان عینی، افراد بازداشت‌شده و خانواده جان‌باختگان و زندانیان خواسته‌اند که با این دادگاه تماس بگیرند.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که سال گذشته با حضور مردم در خیابان‌های ده‌ها شهر و اعتراض به سیاست‌های حکومت همراه بود، به روایت خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۰۴ نفر از قربانیان را منتشر و تاکید کرده است که تعداد جان‌باختگان بیشتر از این برآورد است.




دادستانی وقوع «قتل» در زندان خرم‌آباد را تایید کرد

داریوش شاهون‌وند، دادستان استان لرستان، تایید کرد که یک فوت مشکوک به «قتل» در زندان شهر خرم‌آباد رخ داده است.

ایلنا خبر داد که این مقام قضایی روز شنبه، ۲۴ آبان، اخبار مربوط به کشته شدن این زندانی بر اثر شکنجه را رد کرده و گفت زندانی که کشته شده است با «دو الی سه نفر در زندان درگیر می‌شود که پس از این درگیری، مورد اصابت ضربه قرار می‌گیرد».

پیش از این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده بود که فرهاد وثوقی، جوان ۲۷ ساله، «زیر شکنجه در زندان مرکزی خرم آباد» کشته شده است.

دادستان استان لرستان همچنین بدون ارائه جزییات گفت که در این ماجرا «احتمال وقوع مصرف مواد افیونی و مواد مخدر» وجود دارد و پرونده «فوت مشکوک به قتل» در حال بررسی است.



به رغم شیوع کرونا وزیر ارشاد اعلام کرد: همه جشنواره‌ها و برنامه ها امسال برگزار می شوند

وزیر بهداشت اعلام کرد که تمام برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ۹۸، در سال ۹۹ نیز برگزار می‌شود و حتی «نمایشگاه کتاب» که امکان برگزاری آن در اردیبهشت‌ماه فراهم نشد نیز در آذر ماه امسال برگزار می‌شود.

به گفته عباس صالحی کلیه این برنامه‌های می‌توانند به صورت تلفیقی از امکانات حضوری و فضای مجازی برگزار شوند.



دادستانی اوکراین: سرنگونی هواپیما جنایت عمدی بود

روز گذشته دادستانی کل اوکراین با تاکید بر این که سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ «جنایت عمدی» بوده، می‌گوید دولت ایران به رغم وعده‌های قبلی «هیچ سندی» درباره انهدام این هواپیما به اوکراین نداده است.

رادیو فردا خبر داد که گوندوز مامدوف با رد ادعای حکومت ایران مبنی بر نقش «خطای انسانی» در این حادثه، تاکید کرده است که پیش از دستیابی به حقیقت، این پرونده مختومه نمی‌شود.

روز اول آبان سال جاری، پس از سفر هیئت اوکراینی به تهران، دولت اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف ایرانی وعده داده «ظرف یک هفته» جزئیات تحقیقات درباره این پرونده را در اختیار مقام‌‌های اوکراین قرار دهد.

به گفته مقام‌های اوکراین، دولت ایران همچنین وعده داده بود که جزئیات بازداشت شش نفری را که مرتبط با این پرونده بودند ارائه بدهد.



مخالفت حسن روحانی با تعطیلی تهران

به رغم گمانه زنی‌های قبلی در جلسه امروز ستاد ملی کرونا نیز تصمیمی مبنی بر اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی گرفته نشد.

اقتصادآنلاین گزارش داده با وجود گزارش وزارت بهداشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران را تصویب نکرده؛ وزیر بهداشت و معاون اول رئیس جمهور از حامیان تعطیلی و رییس جمهور از مخالفان تعطیلی بوده‌اند.

با این حال اما رییس جمهور گفت: «از شنبه آینده اول آذر ماه، در سراسر کشور محدودیت‌هایی اجرا می‌شود.»

روحانی در این جلسه با اشاره به لزوم اعمال محدودیت های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار کرد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: «ظاهر این طرح درست است که با جریمه‌ها و تعطیل مراکز فرهنگی و نظایر آن خود را بروز و ظهور می‌دهد اما بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست. در همه سال امکان شیوع وجود دارد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »