«لجن ته حوض»

شکنجه در انظار عموم

زیتون– یک روز پس از انتشار ویدئوی شکنجه منجر به مرگ یک مرد در مشهد٬ مقامات قضایی و امنیتی این شهر وعده پیگیری دادند.

شب گذشته ‌بی‌بی‌سی فارسی ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک مامور نیروی انتظامی در مشهد، مرکز خراسان رضوی، مردی را در شهرک حجت آزار می‌دهد. خانواده این مرد می‌گویند او قبل از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

در ویدئو مشخص است که این مرد به نام مهرداد سپهری دست‌هایش بسته شده است. و یک مامور نیروی انتظامی بارها با شوکر و اسپری فلفل او را شکنجه می‌دهد.

به گفته یکی از اعضای خانواده این فرد به خانواده او٬ مهرداد سپهری «بر اثر خفگی با گاز فلفل در خودروی نیروی انتظامی جان باخته است.»

تصاویری که هنگام شناسایی جسد گرفته شده، آثار ‌‌ضرب و جرح را نشان می‌دهد.

مهرداد سپهری روز یکشنبه ۲۷ مهرماه کشته شده بود اما تا پیش از انتشار تصاویر مربوط به شکنجه او٬ هیچ کدام از مقامات نظام در این مورد واکنشی از خود نشان نداده بودند.

اما پس از انتشار آن٬ محمدرضا دانشورنیا٬ معاون امنیتی و انتظامی فرماندار مشهد٬ طی تماسی با ایرنا اعلام کرد: «هم اکنون پرونده مرگ این جوان در پزشکی قانونی در حال رسیدگی است تا علت، مشخص شود.»

دانشورنیا در این رابطه توضیح داد: «چند روز پیش در جریان یک نزاع خانوادگی در این شهر از پلیس برای خاتمه دادن به این درگیری تقاضای کمک شده که این مداخله به مرگ مردی جوان منجر شده است.»

به گفته او پس از حضور پلیس در محل، مرد جوان که معتاد به مواد مخدر بوده است حین انتقال از محل با پلیس نیز درگیر می‌شود که در ادامه منجر به مرگ وی می شود.

همچنین امروز (شنبه) روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح به نقل از مهدی اخلاقی٬ دادستان نظامی استان خراسان رضوی٬ از تشکیل پرونده‌ای در دادسرای نظامی درباره مرگ یک جوان در جریان دستگیری توسط مأموران نیروی انتظامی خبر داد.

مهدی اخلاقی افزود: «پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده است و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده اند.»

او ادامه داد: «به دستور اینجانب بازپرس دادسرای نظامی خراسان رضوی با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است.»

دادستان نظامی استان خراسان رضوی تاکید کرد: «پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای نظامی خراسان رضوی ارجاع و موضوع در هشت بند به ضابطان قضایی ارجاع شده تا در اسرع وقت، این واقعه را بررسی و گزارش کنند.»

۴۵ دقیقه شکنجه

شب گذشته برادر مهرداد سپهری ٬ در رابطه با نحوی کشته شدن برادرش به ایران اینترنشنال گفته بود: «ماموران پس از ۴۵ دقیقه ضرب و جرح مهرداد سپهری، او را در حالی سوار ماشین نیروی انتظامی کردند که سالم بود ولی ماموران با دست‌شان سرش را گرفتند و بردند لای صندلی‌ها و زانویشان را پشتش گذاشتند و با شدت بیشتری به ضرب و جرح او پرداختند.»

به گفته او پس از آنکه ماموران نیروی انتظامی در خودرو نیز مهرداد سپهری را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند، او بی حال شده و ماموران پس از تماس با اورژانس، پیکر نیمه جان او را به عنوان مجهول‌الهویه تحمل اورژانس دادند که در مسیر بیمارستان جانش تمام می‌شود.

یکی دیگر از بستگان مهرداد سپهری نیز پیشتر به بی‌بی‌سی گفته بود که پزشکی قانونی شفاها تایید کرده است که علت کشته شدن او بر اثر استنشاق گاز فلفل بوده است.

یک اتفاق معمولی یا جرج فلوید ایران

انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی باعث مقایسه آن با فیلم کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی شد.

از شب گذشته فیلم سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، درباره جورج فلوید دست به دست می‌شود که گفته بود تصاویر نشستن پلیس روی گردن مرد سیاهپوست و التماس مرد برای نجات همان «لجن ته حوض است که بالا می‌آید و خود را نشان می‌دهد.»

همچنین برخی از کابران ارزشی سعی در تخفیف دادن موضوع قتل یک شهروند را به یک موضوع پیش پا افتاده تبدیل کنند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«لجن ته حوض»

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »