اگر بایدن بیاید …

پس از آنکه روحانی از ضرورت صلح سخن به میان آورد، انتظار می‌رفت مخالفان اصولگرایش واکنش تند و پاسخ کوبنده‌ای نسبت به این سخنان که نوعی زمینه‌سازی برای مذاکره و در نهایت، رسیدن به توافق با آمریکا به حساب می‌آید، داشته باشند. در این که حمله به روحانی که بدترین، ضعیف‌ترین و دشوارترین روزهای زندگی سیاسی خود را سپری می‌کند، کمترین هزینه را دارد، شکی نیست اما نگرانی‌ها و علل دیگری نیز در بروز این رفتارها و سخنان تند و تیز علیه رئیس جمهور مؤثر هستند:

– اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به پیروزی برسد و مذاکره میان ایران و امریکا آغاز شود، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، صادرات نفت و در نتیجه درآمدهای ارزی دولت، حداقل در کوتاه‌مدت، افزایش چشم‌گیری خواهد داشت، در این صورت، ممکن است قیمت دلار و به تبع آن قیمت کالاها کاهش و قدرت خرید مردم افزایش یابد.
کاهش قیمت دلار و کالاهای مصرفی موجب می‌شود محبوبیت روحانی که به‌گونه‌ای بی‌سابقه بسیار پایین آمده است به‌تدریج روند صعودی به خود بگیرد و تا حدی ترمیم شود. این امر، برخی از مخالفان وی را نگران ساخته است که مبادا نتیجه انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری که اکنون آن را کاملاً به نفع خود ارزیابی می‌کنند، مانند انتخابات‌های گذشته، پیش‌بینی‌ناپذیر شود و به‌گونه‌ای رقم بخورد که مقاصد و اهداف آنها را در پی نداشته باشد. در واقع به همین دلیل است که مجموعه کیهان و جبهه پایداری، سخن از صلح و مذاکره با امریکا را در شرایط «فعلی» عین حماقت می‌دانند و آن را برنمی‌تابند.

– اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به پیروزی برسد و تعهد خود را به برجام نشان دهد، هم‌چنان که گفته شد، احتمال آغاز مذاکره میان ایران و امریکا بسیار است. مذاکره، مخالفان روحانی را از یک جهت دیگر نیز نگران می‌سازد که در طول بیش از دو دهه گذشته که دولت‌های ایران و کشورهای غربی، چند بار، در مورد مسائل هسته‌ای مذاکرات جدی داشته‌اند، همواره مسئولیت مذاکره به تیم دیپلماتیکی که حسن روحانی در رأس آن بوده، واگذار شده است.
اصولاً مزیت نسبی روحانی و تیم منتسب به وی و نقطه مشترک میان بخشی از اصول‌گرایان حامی روحانی و اصلاح‌طلبان نه در تدوین سیاست‌های داخلی آن‌ها بلکه عمدتاً در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با غرب است. علاوه بر این، تجربه سال‌های گذشته نیز نشان از آن دارد که مشاوران سیاست خارجی رهبری، در زمینه مذاکرات هسته‌ای بیش از هر کس دیگری به این تیم اعتماد دارند. طعنه تند «علی‌اکبر ولایتی» به «جلیلی» در جریان مناظره‌های تبلیغاتی یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که فعالیت‌های وی را «انشاخوانی» توصیف کرد از بی‌اعتمادی عمیق و جدی «شورای راهبردی روابط خارجی» به مخالفان روحانی در موضوع سیاست خارجی حکایت دارد.
حال با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی و اعتراض روزافزون مردم به این وضعیت، اگر ترمیم روابط خارجی ایران با غرب و تقویت رابطه با شرق یا به عبارت دیگر «نرمش قهرمانانه» در اولویت سیاست‌های جمهوری اسلامی قرار بگیرد، ممکن است این امر بر تصمیم نهادهای عالی نظام در تأیید یا رد صلاحیت‌ کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری مؤثر واقع شود. واگذاری مسئولیت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به «علی لاریجانی» که در سال‌های اخیر یکی از متحدان اصلی روحانی بوده است را باید از همین زاویه نگریست و آن را نوعی یارگیری و ائتلاف میان این دو در مقابل ائتلاف رئیسی-قالیباف به حساب آورد. با این اوصاف، طبیعی است گروه‌های اصول‌گرایی که مخالف ائتلاف روحانی –لاریجانی هستند و بسیار امیدوارند پس از روحانی، سکان دولت را در دست گیرند، اما در عین حال، فنون و قواعد روابط بین‌الملل و دیپلماسی را نمی‌شناسند یا در میان دیپلمات‌های غربی مورد اعتماد نیستند، از این وضعیت نگران باشند و علیه هر صدایی که از مذاکره یا صلح سخن به میان آورد، واکنش شدید نشان دهند، چرا که آغاز مذاکره با غرب به معنای تداوم حضور تیم روحانی در دولت بعدی و دوری هر چه بیشتر آنها از پاستور خواهد بود. این افراد حتی با قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین نیز مخالف هستند چرا که می‌دانند فعالیت مجدد لاریجانی می‌تواند مشکلات جدی بر سر راه آنها برای رسیدن به قوه مجریه ایجاد کند.

*نام نویسنده نزد زیتون محفوظ است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. جهت اطلاع نویسنده بی نام و خوانندگان محترم مطلب زیر را تقدیم می کنم. امیددارم نام مبلغان “بی نام”بایدن همانند مبلغان با نام مثل عباس عبدی، حسین مرعشی و … که همانا گمراه کنندگان مردم بوده که به آنها امیدهای کاذبی داده که خیلی زود به یاس تبدیل شده و میشوند برای ثبت در تاریخ معرفی شوند.
    جو بایدن: من از امنیت پایدار اسرائیل و برتری توان دفاعی آن محکم دفاع خواهم کرد و هرگز اجازه نخواهم داد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

    جو بایدن

    جوویش تلگراف

    درسی که در زمان پدرم از هولوکاست گرفته شد هرگز فراموش نکرده‌ام و نهایت تلاشم را به کار گرفته‌ام تا من هم آن را به فرزندان و نوه‌هایم منتقل کنم[……]می‌توانیم از خردی که در نسل به نسل یهودی‌ها وجود داشته است بهره بگیریم که از این میان می‌توان به امتناع از ساکت نشستن، ضرورت گفتن واقعیت‌ها، تقاضا برای عدالت‌جویی، پاس داشت صلح، ترمیم اوضاع جهانی و رفتار محترمانه با هر فرد، اشاره کرد[…..] یهود ستیزی همچون سرطانی است که محرک خیزش خطرناک جنایات ناشی از نفرت در سال‌های اخیر است. من هنگامی به این رقابت (انتخابات) وارد شدم که گند‌پراکنی‌های ضدیهودی گروهی نئونازی را در شارلوتسویل شنیدم و از رئیس جمهور ترامپ شنیدم که گفت «در هر دو طرف قضیه افراد بسیار خوبی وجود داشت» و این حرف وجدان وما را به شوک واداشت و جهان را بهت‌زده کرد[….] مسئولیت‌های ما فراتر از مرزهایمان گسترش دارد که یکی از آن‌ها حفظ و تعمیق روابط گسست‌ناپذیر با اسرائیل است. از زمان دیدارم با “گولدا میر” زمانی که سناتوری جوان بودم تا کنون با تمام نخست‌وزیران اسرائیل کار کرده‌ام و در تعهدم نسبت به این مسئله هرگز توقفی به وجود نیامده است: من همواره در دفاع از امنیت اسرائیل محکم خواهم ایستاد و با تلاش برای از بین بردن مشروعیت اسرائیل در سطح جهانی مقابله خواهم کرد. با متحدمان اسرائیل همکاری خواهیم داشت تا توان دفاعی اسرائیل و دستیابی به امنیت پایدار و راه حل دو دولتی را تضمین کنیم. هرگز اجازه نخواهم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. برخلاف رئیس‌جمهور کنونی، هرگز از سیاست‌های حزبی در روابط با اسرائیل استفاده نخواهم کرد.

    https://www.jta.org/2020/10/27/opinion/joe-biden-2-years-after-the-tree-of-life-shooting-the-world-feels-dark-we-must-be-the-light

  2. اگر قرار باشد اعتدالیون همچنان در پاستور بمانند آن وقت نمیتوان به رفع مشکلات کشور امید بست؛ چرا که اصولگرایان _که قدرت اصلی را در اختیار دارند_ کماکان در مذاکرات با آمریکا و رسیدن به توافق، کارشکنی و اخلالگری خواهند کرد.
    همان بهتر که خود این حضرات اصولگرا بیایند و این ۲۰% تتمه قدرت را نیز تصاحب کنند تا خیال همگان راحت شود.

  3. با انتخاب بایدن در امریکا و انتخاب یک جوان انقلابی با مدیریت جهادی در ایران اسلامی تمام مشکلات در ظرف مدتی بسیار کوتاه حل خواهد شد.

    1. کاش می دانستم چند درصد از جامعه وامانده ی ما به این آفت که تو مبتلایی ، دچارند؟

      آنگونه بهتر و سبک بال تر می شد عطای آسودگی را به لقای بیهودگی بخشید. شک ندارم تو در فلاکت ما نقش مهمی داشته ای یا همچنان داری.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »