? زنده| طرح مجلس برای تغییر شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری

 

 


طرح مجلس برای تغییر شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری

علی حدادی٬ سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس٬ از تعیین شرایط احراز رجال مذهبی و سیاسی در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

علی حدادی به ایسنا گفت: «بر اساس این طرح شرط احراز رجال مذهبی شامل اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، ثبات و استواری در اعتقاد و التزام عملی به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله انجام واجبات اسلامی و تقید به ترک محرمات و اشتهار به آن، بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب در حد اثبات حقانیت دین اسلام ومذهب تشیع و توانایی در پاسخگویی شبهات و تهدیدات در موضوعات دینی و مذهبی متناسب با جایگاه ریاست جمهوری، دفاع از آرمان‌های اسلامی در امور مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مبتنی بر مبانی معرفتی و اعتقادی،احساس مسئولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی در جامعه از جمله اعتقاد به فریضه امر به معروف و نهی از منکر،صداقت در گفتار و عدالت در رفتار با بررسی سوابق از جمله در گزارشات مرتبط با سمت‌ها و مسئولیت‌ها؛ می باشد.»

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه توضیح داد: «بر اساس این طرح شرط احراز رجال سیاسی نیز عبارت است از بهره‌مندی از شرایط لازم و قدرت تحلیل در خصوص مبانی شکل گیری نهضت امام خمینی وانقلاب اسلامی واستمرار آن از جمله تاریخ انقلاب و نقش شخصیت‌ها، افراد و جریانات سیاسی، تعهد و التزام عملی به قانون اساسی در آشنایی با نسبت به اصول آن و حدود صلاحیت‌ها و جایگاه قوای سه گانه و سایر نهادهای اساسی، توانایی علمی در پاسخگویی به تحلیل شبهات مطروحه علیه نظام اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و دستاوردهای انقلاب اسلامی، دارا بودن مواضع روشن وعملکرد شفاف راجع به جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی،سابقه دفاع از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی در امور داخلی و بین‌المللی مندرج در قانون اساسی.»



رضا معینی: گزارش ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران «تکان‌دهنده» است

رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را «تکان‌دهنده» خواند و از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست برای حفاظت و دفاع از روزنامه‌نگاران «اقدام‌های جدی‌تری» انجام دهد.

در بیانیه‌ جدید سازمان گزارشگران بدون مرز که روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور در پایگاه این سازمان منتشر شد، آمده است که پس از انتشار گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، درباره «نقض آشکار حقوق بشر و آزادی اطلاع‌رسانی» در ایران، جمهوری اسلامی دست‌کم پنج روزنامه‌نگار را به حبس‌ محکوم کرده است.

آقای معینی در این بیانیه که به توضیح احکام این پنج روزنامه‌نگار اختصاص دارد، گفته است: روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران در ایران برای انجام حرفه خود، «قربانی سانسور، تهدید و بازداشت خودسرانه‌اند و در زندان‌ها مورد بدرفتاری و گاه شکنجه قرار می‌گیرند».

بنا به اعلام این سازمان، افزایش اعتراض‌‌های عمومی علیه رژیم ایران، «به سرکوب بیشتر روزنامه‌نگاران منجر شده است».

محمد مساعد، کوثر کریمی، بابک طهماسبی، امیررضا امیرتیموری، و امان محمد خجملی پنج روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگاری هستند که از زمان انتشار گزارش جاوید رحمان به این سو بازداشت و یا به حبس محکوم شده‌اند.



بیمارستان مسیح دانشوری: تخت کافی برای کودکان مبتلا به کرونا نداریم

پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «اگر کرونا فراگیر شود تخت کافی برای کودکان نداریم.»

او با اشاره به بازگشایی مدارس در ایران و همچنین سفرهای بین‌شهری توضیح داد: «طبق پیش‌بینی، میزان ابتلا به ویروس کرونا بیشتر خواهد شد.»آقای طبرسی به خبرگزاری ایلنا گفته: «همیشه شروع اپیدمی بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا از مدارس آغاز می‌شود و در مورد کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی دیگر هم غیر از این نیست.»او نسبت به برگزاری تجمع در مدارس هشدار داد و تاکید کرد: «در واقع ما ترسی از بچه‌ها نداریم، چون اگر درگیر این بیماری شوند بخش عمده‌ی آنها به اندازه‌ یک سرماخوردگی و تب بعد از چند روز خوب می‌شوند، اما موضوع مهم این است که کودکان وقتی به خانه می‌روند، این ویروس را منتقل می‌کند و دقیقا این جزو خطرهای بازگشایی مدارس است.»

در همین حال حسن حاجی‌میرزایی،‌ وزیر آموزش و پرورش ایران ضمن اشاره به عدم قطعیت تصمیمات دولت برای مدارس در شرایط بحران اعلام کرد ممکن است هر لحظه تصمیم دیگری گرفته شود.



ابلاغ پرونده جدید علیه نازنین زاغری


اعتراض ۱۳ صنف سینمایی به نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی

۱۳ صنف سینمایی دیگر در بیانیه‌ای به نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی اعتراض کردند. این گروه با انتشار این بیانیه به دیگر فعالین این صنف پیوستند که روز دوشنبه ۱۷ شهریور به این نظارت اعتراض کرده بودند.

این گروه گفته‌اند حرفه و معیشت اعضای صنوف سینمای ایران مستقیماً وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است و شدیدا نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صداوسیما اعتراض کرده‌اند. آنها از تلاش “پنهان و آشکار” برای به نابودی کشاندن “این صنعت نوپا” اظهار تاسف کرده‌ و گفته‌اند «سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است، تصمیمی اشتباه و غیرقابل جبران خواهد بود».

به گفته این اصناف فرصت‌های شغلی به‌وجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های “VOD” بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سال است. در بیانیه آمده است که سیاست‌های “غیر پاسخگوی صداوسیما” باعث فرار سرمایه از این صنعت و ضرر معیشتی هنگفت به اهالی سینما شده است.

۱۳ صنف یاد شده عبارتند از کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن صنفی طراحان فیلم ایران، انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران، انجمن صنفی تبلیغات سینما، انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، انجمن صنفی موسسات پخش فیلم، انجمن طراحان و مجریان جلوه‌های بصری سینما، انجمن جلوه‌های ویژه سینما، انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن صنفی بازیگران و بدلکاران سینما، انجمن کارکنان.

گروهی از انجمن‌های صنفی سینمایی که روز دوشنبه به اعتراضی مشابه اقدام کردند سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را “غیرپاسخگو” دانستند و آنها نیز واگذاری مسئولیت صدور مجوز سریال‌های خانگی به این سازمان را “تصمیمی اشتباه و غیرقابل جبران” خواندند.



وزیر آموزش و پرورش: ممکن است هر لحظه تصمیم دیگری در خصوص مدارس گرفته شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نداریم، گفت که ما موظف به ارائه خدمات آموزشی بوده و به علت کارکردهای آموزش حضوری، این نوع آموزش را به آموزش غیر حضوری ترجیح می دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه که اگر خانواده ها در مورد آموزش حضوری فرزندانشان نگرانی دارند می توانند از طریق آموزش غیر حضوری( شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی ایران و…) برای آموزش و یادگیری فرزندان خود اقدام کنند و افزود که ممکن است هر لحظه تصمیم دیگری در خصوص مدارس گرفته شود.

پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی جدید نیز چندین بار تصمیم دولت در خصوص بازگشایی مدارس به صورت غیر حضوری و بعد تغییر آن باعث سردگمی دانش آموزان و والدین آن‌ها شده بود.



افزایش قیمت هر دلار آمریکا از ۲۵هزار تومان

در بازار امروز خرید و فروش ارز در تهران، دلار تهران با نرخ بیش از ۲۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت ارز که به طور روزانه نرخ ارز در بازار تهران را منتشر می‌کنند، قیمت روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور برای فروش هر دلار تهران را ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.

۲۹ تیرماه امسال نرخ دلار در بازار ارز تهران برای ساعاتی تا ۲۶ هزار تومان هم افزایش یافت.

در اواخر تیرماه و اوایل مرداد، پس از نوسانات شدید ارزی، بانک مرکزی ایران حدود یک میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد و قیمت دلار به کانال ۲۱ هزار تومان بازگشت ولی مجددا روند صعودی خود از سر گرفت.



آب آشامیدنی در یک روستای استان کرمانشاه باعث مسمومیت ۱۲۰ نفر شد

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی از مسموم شدن ۱۲۰ نفر از روستاییان شیخ صله در نزدیکی این شهرستان خبر داد. او گفته است، احتمال دارد مسمومیت اهالی روستا به دلیل آب شرب باشد. به همین دلیل چهار هزار بطری آب معدنی و دو تانکر آبرسان به روستای شیخ صله فرستاده شده است.

به گفته فرماندار این منطقه، آب روستا و بازارچه شیخ صله از چشمه هدایت می‌شود و پس از رسیدن به منبع اصلی از طریق یک دستگاه اتوماتیک، کلرزنی می‌شود. در چند روز گذشته دستگاه خراب شده و این کار به شکل دستی انجام شده است. روستای مرزی شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی ۵۷۰ خانوار با ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد./ایلنا



واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به انتشار مجدد کاریکاتور‌های پیامبر اسلام در نشریه شارلی‌ابدو

آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام در یک نشریه فرانسوی را محکوم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی نوشت: «این کار بار دیگر عناد و کینه‌ شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ مسلمانان را آشکار ساخت.»

به نوشته رهبر جمهوری اسلامی ملت‌های مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حساس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.

هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو بار دیگر کاریکاتورهای بسیار مناقشه‌برانگیز پیامبر اسلام را درست یک روز پیش از محاکمه کسانی که به مشارکت در حمله پنج سال پیش به دفتر این مجله متهمند، منتشر کرد.

لوران سوریسو سردبیر شارلی ابدو گفته بود که بازنشر این کاریکاتورها برای یادآوری این بوده که این نشریه از دفاع از آزادی بیان دست نکشیده است.



افزایش موارد ابتلا به کرونا در نتیجه «تعطیلات عاشورا و تاسوعا»

علیرضا سلیمانی٬ دبیر ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی البرز٬ گفت: «طی دو روز گذشته تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این استان افزایش داشته است.»

علیرضا سلیمانی توضیح داد: «در دو روز گذشته شاهد افزایش آمار پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بودیم که این نتیجه بی توجهی مردم به هشدارهای ستاد کرونا مبنی بر خودداری از سفرهای غیر ضروری و اجتناب از حضور در تجمعات در تعطیلات دهه اول محرم است.»

به گفته او به نظر می‌رسد شیوع کرونا در البرز و استان تهران شکل سینوسی داشته باشد و کم و زیاد شدن تعداد بیماران رابطه مستقیمی با رفتار مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

آقای سلیمانی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم در ماه‌های آینده که هوا سرد می‌شود و شاهد شیوع آنفلوآنزا هم خواهیم بود با مشکل مواجه نشویم، باید استفاده از ماسک، شستشوی مدام دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.»



پرونده۲۰ نفر از شبکه فساد مرتبط با شورای نگهبان به فراموشی سپرده شد

محمود صادقی،‌ نماینده مجلس دهم، با اشاره به بازداشت ۲۰ نفر در پرونده فساد مرتبط با برخی کارشناسان و اعضای سابق شورای نگهبان، می‌گوید در ماه‌های گذشته روند رسیدگی به پرونده این افراد به «محاق» رفته و معلوم نیست که چه روندی را طی می‌کند.

او در گفت‌وگویی با وب‌سایت فراز، این افراد را جزو شبکه‌هایی می‌داند که با دریافت پول در گرفتن تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات مجلس از شورای نگهبان دخالت می‌کرده‌اند.

این نماینده پیشین مجلس افزود: «در یک مورد، یکی از واسطه‌ها با «نوه یکی از فقهای سابق شورای نگهبان کار می‌کرده» و برای گرفتن تایید صلاحیت یک «نماینده مجلس دهم، ۲۰۰ میلیون» تومان دریافت کرده است.»

درباره این پرونده پیش از این برخی اخبار رسمی منتشر شده است، از جمله دادستانی تهران ۱۶ بهمن پارسال اعلام کرد که « «۱۲ کلاهبردار و مدعی نفوذ در شورای نگهبان، در رابطه با فرایند تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس، دستگیر شدند»، با این حال تاکنون گزارشی از روند رسیدگی قضایی به آن منتشر نشده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »