پس از گذشت ۲۱ سال٬

سرنوشت سعید زینالی هم‌چنان مشخص نیست

زیتون– سرنوشت سعید زینالی دانشجویی که در جریان اعتراضات دانشجویی پس از حمله به کوی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت شد، تاکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سال ۷۸ و پس از بازداشت و ناپدید شدن این دانشجو٬ نهادهای امنیتی به دنبال پیگیری‌های خانواده وی حفاظت اطلاعات سپاه را عامل بازداشت وی اعلام کردند اما آن نهاد نیز پاسخی پیرامون سرنوشت وی ارائه نکرد.

هر سال در سالگرد روز حمله به کوی دانشگاه٬ ۱۸ تیر٬ نام این دانشجو دوباره پررنگ می‌شود. امسال نیز کاربران شبکه‌های مجازی یاد سعید زینالی را زنده نگاه داشتند.

 

 

 

ده سال پس از ناپدید شدن این دانشجو، مادر او٬ اکرم نقابی٬ در نامه‌ای خواستار آن شد که در صورت کشته شدن پسرش دست کم اطلاعاتی پیرامون محل دفن وی ارائه کنند. اکرم نقابی تا کنون یک بار به دلیل مصاحبه با صدای آمریکا و یک بار دیگر به دلیل شرکت در جمع مادران عزادار در پارک لاله دستگیر و زندانی شده‌است.

https://twitter.com/__MOZAFARI__/status/1280583796891451392

 

 

 

در ۱۸ تیر ۱۳۹۲ اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود در دیداری که با علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران داشته‌است از او قول مساعد گرفته‌است که از سرنوشت پسرش اطلاع یابد.

به گفته نقابی به رغم اینکه پسرش چند ماه پس از بازداشت با او تماس تلفنی گرفته مقام‌های قوه قضائیه تا مدتی این را که او بازداشت شده بوده نمی‌پذیرفته‌اند، اما پس از پیگیری‌هایی سرانجام گفته‌اند که او بازداشت بوده‌است. به نقابی گفته شده که فرزندش دست کم تا سال ۸۱ در زندان اوین بوده‌است.

نقابی می‌گوید به غیر از او چندین خانواده دیگر نیز پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که در ناآرامی‌های ۱۸ تیر ۷۸ مفقود شده بودند. او می‌گوید دست کم ۵ خانواده دیگر تا چند سال پیش پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که به دلایل نامعلومی دیگر این کار را رها کرده‌اند.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول وقت قوه قضائیه، در سال ۱۳۹۴ در کنفرانسی خبری گفت: «این اتفاق بسیار می‌افتد و ما هم قبول داریم و حتی ممکن است تا مدتی پیدا نشود، اما تا جایی که بنده خبر دارم و با پیگیری‌هایی که انجام گرفته و همچنین بنابر شواهد و قرائن، هیچ مدرکی مبنی بر این بازداشت در اختیار نیست و من در همان زمان پیگیری‌های بسیاری از سیستم اطلاعاتی، نیروی انتظامی، بازداشتگاه و دیگر نهادها انجام دادم و هیچ مدرکی مبنی بر بازداشت وی حاصل نشد.»

اما مادر سعید زینالی می‌گوید: «از دادستانی، اوین، بازداشتگاه توحید تماس گرفتند و گفتند بچه شما امنیتی بوده بازداشت شده، از امنیت اوین تماس گرفتند و یک سری سؤال دربارهٔ سعید پرسیدند، مثلاً اینکه سعید با رادیوهای بیگانه صحبت کرده‌است یا نه یا اینکه با دوستانش در تماس بوده‌است یا خیر.»

مادر سعید زینالی با اشاره به تنها تماس فرزندش در زمان بازداشت گفت: «سعید دو یا سه ماه بعد از بازداشت از زندان تماس گرفت، گفت من خوب هستم و دنبال کارهایم باشید، بعد از آن هیچ خبری از پسرم ندارم.»

نقابی با تأکید بر اینکه در طول این سالها به بسیاری از نهادها نامه نوشته‌است، گفت: «به هر کجا رسیدم، پرونده‌ام بایگانی شد. توقعم از آقای اژه‌ای این بود که مدرکی نشان دهد که بچه من بازداشت شده یا کشته شده یا قبری دارد. زمانی که به دلیل پیگیری پرونده پسرم بازداشت شدم، به من گفتند بعد از ۱۲ سال دنبال استخوان آمدی؟»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پس از گذشت ۲۱ سال٬

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »