درخواست ایران از اینترپل

ترامپ را برایمان بازداشت کنید

زیتون– ظهر امروز (دوشنبه) علی القاصی مهر، دادستان تهران٬ خبر از آن داده بود که برای ۳۶ نفر از کسانی که به گفته او در قتل قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا حکم جلب در ایران و «اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل صادر شده است.»

به گفته دادستان تهران برای این افراد با اتهام‌های «مباشرت، مبادرت و آمریت» در کشته شدن قاسم سلیمانی، رییس سابق سپاه قدس٬ «دستور جلب و اعلام قرمز از طریق پلیس بین‌الملل صادر شده است.»

علی القاصی مهر عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: «در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.»

این در حالی است که ساعتی پیش پلیس بین‌الملل به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که هیچ گونه درخواستی از سوی ایران در ارتباط با پرونده قتل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران را نمی‌پذیرد.

دفتر رسانه‌ای پلیس بین‌الملل در ادامه تاکید کرد که بر اساس مقررات موجود، این سازمان «هیچ گونه دخالت یا فعالیتی با ماهیت سیاسی، نظامی، مذهبی یا نژادی ندارد.»

پلیس بین‌الملل درباره اظهارات دادستان تهران گفت که اگر چنین درخواستی هم مطرح شود بر اساس قوانین این نهاد بررسی نخواهد شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی سال ۹۸ قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق و چند تن دیگر در حمله پهپادهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد کشته شدند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا٬ پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در یک کنفرانس خبری او را «تروریست شماره یک در جهان» خوانده و گفت بود که حمله به فرمانده سابق سپاه قدس با دستور مستقیم او انجام شده است.

مقام‌های ایران علاوه بر وعده «انتقام سخت» همواره از تلاش برای پیگیری حقوقی این پرونده در مجامع بین‌المللی سخن گفته‌اند.

همچنین تشکلی نیز با عنوان «ستاد پیگیری» کشته شدن قاسم سلیمانی جلساتی برگزار کرده است که هفته گذشته انتشار تصویر آخرین جلسه آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در کنار زینب سلیمانی، رئیس جلسه، نشان می‌داد خبرساز شد.

در همین رابطه خانواده سلیمانی و نیز چند مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی از قصد خود برای شکایت یا پیگیری حقوقی این موضوع در نهادهای بین‌المللی خبر داده‌اند اما جزئیات یا تحولات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در واکنش به گفته‌های دادستان تهران٬ صدور این حکم را «ترفند تبلیغاتی» ایران توصیف کرده و گفته است که «هیچ کس آن را جدی نمی‌گیرد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا٬ در نشستی خبری در ریاض، پایتخت عربستان سعودیه٬ هچنین با اشاره به اینکه راهنمای اینترپل آنها را از هرگونه مداخله در اموری که ماهیت سیاسی دارد منع کرده است گفت: غیرمحتمل است که پلیس بین‌الملل درخواست ایران را برآورده کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

درخواست ایران از اینترپل

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »