«مقابله با نظام» با آتش زدن ایران؟

زیتون– مسعود منصور، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور٬ امروز (سه شنبه) از وقوع ۷۴۰ حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای سال جاری خبر داد.

یعنی به گفته مسعود منصور طی ۸۶ روزی که از آغاز سال جدید گذشته است ۸ هزار هکتار سطح درگیر حریق بوده‌اند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور داد که از این میزان در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و بقیه در مراتع رخ داد. بیشترین حریق در منطقه خائیز بود. در حال تدوین عملیات اجرایی برای احیای این منطقه هستیم.

به رغم اینکه شایعاتی از عمدی بودن حداقل برخی از این آتش سوزی‌ها تا کنون کمتر مقام رسمی در این مورد اظهار نظر کرده است.

صدور حکم اعدام برای آتش افروز

در این میان تنها حسن مددی، دادستان کرج، در این رابطه اظهار نظر کرد: «اخبار واصله از برخی مراجع بیانگر عمدی بودن برخی از آتش‌سوزی‌های در استان البرز است. در صورتی‌که این اقدام به قصد مقابله با نظام باشد می‌تواند مصداق محاربه شناخته شود که مجازات اعدام را برای مجرمان در پی خواهد داشت.»

 

حسن مددی  در این رابطه به ایسنا گفت که مطابق ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، مجازات حریق عمدی توسط اشخاص بین دو تا پنج سال حبس تعزیری است، همچنین با توجه به تبصره ۱ این ماده در صورتی که این اقدام به قصد مقابله با نظام باشد می‌تواند مصداق محاربه شناخته شود که در این صورت مجازات اعدام را برای مجرمان در پی خواهد داشت.

حسن مددی با هشدار به کلیه عوامل این آتش سوزی‌ها تاکید کرد: «با توجه به اینکه این جرم جنبه عمومی دارد موضوع گذشت شاکی یا اشخاص موضوعیت ندارد اشد مجازات در انتظار مرتکبان خواهد بود.»

او افزود که دادستانی این تعرض به حقوق عمومی را تحمل نخواهد کرد و به کلیه مراجع انتظامی و اطلاعاتی استان دستور داده شده نسبت به شناسایی و بازداشت عوامل دخیل اقدام کنند که نتیجه اقدامات در آینده نزدیک به اطلاع  عموم مردم استان خواهد رسید.

در مقابل اما معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران، اعلام کرد که که ۴ مورد از آتش سوزی های رخ داده در بوستان های پایتخت از جمله پارک چیتگر، تعمدی بوده است. این در حالیست که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز از عامدانه بودن ١٠ درصد از آتش سوزی های گستردۀ اخیر در کشور خبر داد و گفت که ١۵٠ نفر در رابطه با حریق های اخیر، مورد بازجویی قرار گرفته اند. در جریان آتش سوزی های گستردۀ اخیر در جنگل های ایران، صدها گونۀ گیاهی و جانوری از بین رفتند.

در روزهای اخیر برخی از بوستان های شهر تهران از جمله در اطراف دریاچۀ خلیج فارس، پارک چیتگر، بوستان ولایت و بوستانی در پاسداران پی در پی طعمه حریق شدند.

شروع داستان٬ جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

آتش سوزی‌های سریالی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

از دیگر بوستان‌هایی که تا کنون طعمه حریق شده‌اند، می‌توان پارک جنگلی و محدوده سبز دریاچه چیتگر، بوستان ولایت و پارک افرای تهران، پارک چوبی اهواز و فضای سبز جامعه‌الزهرای قم را نام برد.

همچنین مجتمع پتروشیمی بندر امام، نیروگاه حرارتی تبریز، مجتمع تجاری زیتون تهران، کارخانه کاغذ بینالود، گروه قطعات فولاد ایران اتوبان تهران-کرج، انبارهای شرکت فولاد خوزستان، واگن‌های قطار مسافربری اسلامشهر و پالایشگاه تهران هم از دیگر مکان‌هایی هستند که ظرف دو هفته اخیر آتش گرفته‌اند.

البته سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در این باره گفته: «برخلاف برخی از افراد که مدعی شده اند آتش سوزی‌های اخیر در تهران عمدی است، برای کارشناسان سازمان آتش نشانی تا این لحظه عمدی بودن آتش سوزی‌ها ثابت نشده است». برخلاف او اسماعیل کهرم، کارشناس نام‌آشنای محیط زیست می‌گوید: «احتمال این که آتش سوزی‌ها در بوستان‌های تهران غیرعمد باشد، زیر صفر درصد است و به نظر من صددرصد این آتش سوزی‌ها تعمدی است. در بوستان‌های مختلف در زمان آتش سوزی شاهدانی وجود دارند که افراد را حین ارتکاب جرم دیده اند و حتی در برخی از موارد بوی نفت حس شده است و همه این ها نشان دهنده تعمدی بودن آتش سوزی‌ها در بوستان‌هاست که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. غیرممکن است که این آتش سوزی ها طبیعی باشد».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »