? زنده| محمد خاتمی هشدار داد

 



محمد خاتمی هشدار داد

محمد خاتمی٬ رییس‌جمهوری اصلاحات٬ درباره «میل جامعه به خشونت» برای «رهایی از ناامیدی» و همچنین تولید «سیکل خشونت متقابل مردم و حکومت» هشدار داد.

او در یک سخنرانی اینترنتی گفت که ممکن است جامعه برای «ابراز نارضایتی و رهایی از ناامیدی میل به خشونت پیدا کند و طبعا ممکن است حکومت به خشونت متقابل متوسل شود و یک سیکل ایجاد شود.»

رییس جمهوری اسبق ایران تاکید کرد که «این سیکل باعث می‌شود که نفرت و خشونت از هر دو طرف زیادتر شود و مشکل بسیاری به وجود بیاید.»

محمد خاتمی در ادامه سخنانش با اشاره به حملات به طرح او برای آشتی ملی افزود که اگر این طرح مورد پذیرش قرار گرفته بود وضعیت بهتری داشتیم.

او در ادامه با استقبال از آزادی تعدادی از زندانیان برای جلوگیری از شیوع کرونا این پرسش را مطرح کرد که چرا دیگر زندانیان آزاد نشدند./وب سایت محمد خاتمی



مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان رد شد

شورای نگهبان مصوبه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات را رد کرد و آن را دارای «ایرادات و ابهامات متعدد» خواند.

در نامه شورای نگهبان اعلام شده که این مصوبه «صرف نظر از ایرادات و ابهامات متعدد»در مواردی از جمله «نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان و تکالیف مراجع نظارتی مربوطه در این مصوبه» دارای «ابهام» است و این شورا پس از رفع ابهام توسط مجلس درباره بندهای دیگر مصوبه اظهار نظر خواهد کرد.

پیش از انتشار این نامه نیز احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هدف از مصوبه مجلس را «بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان» دانسته بود. عباس‌علی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان نیز پیشتر به این مصوبه اعتراض کرده بود.



درهای حرم امام هشتم در شب‌های قدرهم بسته خواهند ماند

حسن جعفری٬ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی٬ گفت که با در نظر گرفتن تمامی جهات و با توجه به نظر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درهای حرم امام هشتم شیعیان در شب های قدر همچنان بسته خواهد بود.

حسن جعفری گفته که علاقمندان می تواند از طریق زنده تلویویونی و یا حضور در اماکن عمومی و روباز و با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی مراسم شب های قدر را برگزار کنند.

پیش از این هم قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرده بود که این نهاد برای بازگشایی حرم‌ تابع ستاد ملی مبارزه و مدیریت بیماری کروناست و تصمیم فعلی ستاد این است که درهای حرم حتی در شب های قدر بسته بماند./ایلنا



ابتلا۱۰ درصد از پرسنل بیمارستان مسیح دانشوری به کرونا

علی‌اکبر ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری، خبر از آن داد که ۱۰ درصد از کارکنان این بیمارستان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند.

کمبود تجهیزات محافظتی شخصی برای کادر درمانی در ایران، مانند بسیاری از دیگر کشورهای درگیر کرونا، یکی از مشکلات اصلی در مواجهه با بحران کرونا بوده است.

 ولایتی افزود که در بیش از دو ماهی که از بستری شدن اولین بیماران مبتلا به کرونا می‌گذرد، در مجموع ۱۹۵۸ در این بیمارستان پذیرش شده‌اند.

او ادامه داد: «در روزهای اوج بیماری تعداد مراجعات روزانه به ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر می رسید” اما حالا “مراجعه روزانه به حدود ۷۷ نفر رسیده است.»/ایسنا



آخرین آمار رسمی کرونا: ۶ هزار و ۵۸۹ جان‌باخته، ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر مبتلا

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی وزیر بهداشت اعلام کرد که در ٢۴ ساعت گذشته ۴۸ نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند و یک هزار و ۵۲۹ مورد ابتلای جدید شناسایی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که آمار رسمی مبتلایان کرونا به ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر و تعداد کل جان باختگان نیز به ۶ هزار و ۵۸۹ نفر رسیده است.

بنا به آمار رسمی، ۸۵ هزار و ۶۴ نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و ۲ هزار و ۶۹۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند./ایرنا



علی مطهری خطاب به احمد جنتی: چه کرده‌اید که فریاد اصولگرا و اصلاح طلب بلند شده؟

بدنبال اظهارنظر دبیرشورای نگهبان در باره تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات در آخرین هفته های مجلس دهم، علی مطهری نماینده تهران، نامه ای سرگشاده منتشر کرد.

در این نامه علی مطهری نوشته است: «پاسخ شما به مصوبه مجلس حاکی از نگاه از بالا به پایین به مجلس است. گویی نه این است که شورای نگهبان صرفاً باید مصوبه مجلس را از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی و اظهارنظر کند، بلکه نیت خوانی می کنید که این طرح با هدف بی خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است. به شما و آقای کدخدایی -که از همان ابتدا از این طرح ابراز نگرانی کرد- حق می دهم که نگران باشید، چرا که سالها مطلق العنان تحت عنوان مبهم «نظارت استصوابی» هر کاری که خواسته اید کرده اید و اکنون بناست این نظارت بر اساس معیارهای مشخص انجام شود.»

مطهری در ادامه نوشت: «گفته اید باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاستهای کلی انتخابات باشد. اتفاقاً این طرح ناظر به همین سیاستها از جمله حفظ حقوق نامزدها در بررسی صلاحیتها و پاسخگو بودن شورای نگهبان نسبت به عملکرد خود است تا شورای نگهبان از آن جایگاه خدایی که برای خود فرض کرده و خود را ناظر و عالم به همه اعمال و نیات و معیار عقاید و اظهار نظرهای نامزدها می داند پایین بیاید.

گفته اید اصلاح قانون انتخابات باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود. اینها را مجلسی ها بهتر از شما می دانند و عمل می کنند، نیازی به رهنمود حضرت عالی نیست. اما آن هیجانات را شما و آقای کدخدایی و افرادی که پشت صحنه شورای نگهبان هستند ایجاد کرده اند. شما پاسخ دهید که چه کرده اید که هم اصول گرا و هم اصلاح طلب، هم رد صلاحیت شده و هم رد صلاحیت نشده در جریان بررسی این طرح در مجلس فریادش از ظلم شورای نگهبان بلند بود و نگران حاکم شدن اختناق و خفقان و کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب و نظام بودند. نمایندگان به دستور قرآن عمل کردند که خداوند فریاد به بدگویی را دوست ندارد مگر از سوی کسی که مظلوم واقع شده باشد.»

او در ادامه تاکید کرد: «اما جالب است که در آخر، مکنون قلبی خود را بروز داده اید و آن اینکه گفته اید امیدوارم مجلس یازدهم اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند، یعنی از پیش مصوبه اخیر مجلس دهم را رد کرده اید و تمایل خود برای اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس خودساخته را اعلام کرده اید. در این صورت تکلیف شرط عدالت در اعضای شورای نگهبان چه می شود؟

بی اختیار به یاد تشرهای امام خمینی به شورای نگهبان افتادم که چگونه جناب عالی و امثال جناب عالی را از جایگاه خدایی پایین می آورد و به حقوق مردم توجه می داد. این تفکر را که همه مراحل انتخاب را شما باید انجام دهید، از سر خود بیرون کنید، بخشی از انتخاب را هم به عهده مردم بگذارید. فرضا دو نفر فاسد وارد مجلس شوند بهتر از آن است که دهها اصلح از ورود به مجلس باز بمانند. امیدوارم در روش خود تجدید نظر کنید. برای شما آرزوی توفیق دارم.»/کانال تلگرامی علی مطهری



مرگ شش نظامی پاکستان در اثر انفجار نزدیک مرز ایران

وقوع یک انفجار در نزدیکی مرز ایران و پاکستان منجر به کشته شدن حداقل ۵ سرباز و یک افسر ارتش پاکستان شده است.

این حادثه روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت، در ایالت بلوچستان پاکستان و در حدود ۱۴ کیلومتری مرز بین دو کشور رخ داده است.

دفتر مطبوعاتی ارتش پاکستان اعلام کرده است که این افراد در حال بازگشت از ماموریت بودند که یک بمب بر سر راه خودروی آنها منفجر شد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است./خبرگزاری فارس



احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان به یک شرط

علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت و رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا٬ در خصوص زمان بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها گفت که «اگر وضعیت اپیدمی کرونا با همین منوال پیش برود و روز به روز روند آن کاهنده باشد، احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان ستاد کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه را می‌دهد.»

او همچنین از ارائه تقویم پیشنهادی آموزشی به ستاد ملی کرونا و موافقت مشروط مسئولان با آن خبر داده است.

حق‌دوست تاکید کرد: «اگر این ستاد پس از رصد به این جمع بندی برسد، دانشگاه ها را هدفمند با برنامه ریزی بازگشایی خواهیم کرد. به عبارتی اگر شرایط به همین شکل به سمت کاهش موارد ابتلا پیش برود و اپیدمی جدیدی مشاهده نشود، این کار انجام می شود.»

معاون وزیر بهداشت ایران در عین حال افزود: «حضور و غیاب دانشجویان در این دوره اجباری نخواهد بود و دانشجویان می تواند تک درس یا کل ترم تحصیلی خود را حذف یا درس خود را ناتمام اعلام کنند و در ترم تحصیلی بعد آن را ادامه دهند.»/ایرنا



نیروی انتظامی: شناسایی ۱۳۰۰ سایت و بازداشت ۳۲۰ با اتهام «شایعه‌ساز کرونایی»

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، از شناسایی ۱۳۰۰ سایت اینترنتی و بازداشت ۳۲۰ «شایعه‌ساز کرونایی» خبر داد.

فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت: «یکی از موضوعاتی که در روزهای اول باعث نگرانی و تشویش اذهان عمومی می‌شد فضای مجازی بود که پلیس فتا با افرادی که در این فضا شایعه‌پراکنی می‌کردند برخورد قاطع و قانونی کرد و بیش از یک هزار و ۳۰۰ تارنما را شناسایی و ۳۲۰ نفر را نیز دستگیر کرد.»/وب‌سایت پلیس



اعتراض دیدبان حقوق بشر به محکومیت معترضان به اسقاط هواپیمای اوکراینی

سازمان دیدبان حقوق بشر روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای به محکومیت دست‌کم ۱۳ نفر در ایران به‌ دلیل اعتراض به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعتراض کرد.

در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده که این افراد «ظاهراً فقط به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز به حمله مرگبار نیروهای نظامی ایران به هواپیمای مسافربری اوکراینی و انکار اولیه مسئولیت از سوی حکومت» به زندان محکوم شده‌اند.

مایکل پیچ، معاون مدیر بخش خاورمیانه دید‌بان حقوق بشر، با اشاره به این موضوع گفت، مقامات ایران «به جای پیگرد آنهایی که از حق آزادی بیان و آزادی تجمع‌شان استفاده کرده‌اند، باید دست به تحقیقی شفاف بزنند و با نهادهای بین‌المللی همکاری کنند تا مشخص شود در این تراژدی واقعاً چه اتفاقی افتاده است.»

به گفته وی، مقامات جمهوری اسلامی در این ماجرا نیز «شیوه معمول فرار از مسئولیت خود را دنبال می‌کنند.»/رادیو فردا



حمله هکرهای جمهوری اسلامی به شرکت داروسازی آمریکایی

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه هکرهای «بچه‌ گربه‌های ملوس»، مرتبط با جمهوری اسلامی، به شرکت داروسازی گیلیاد آمریکا حمله سایبری کرده است.

این شرکت تولیدکننده داروی رمدسیویر است که به گفته مقام‌های آمریکایی در بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موثر بوده است. رویترز به نقل از سه کارشناس امنیت سایبری نوشته است که هکرهای گروه “Charming Kitten” در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند با ارسال ایمیل‌های جعلی، به حساب‌های کارکنان شرکت آمریکایی نفوذ کنند. به گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست که تلاش‌هکرها موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »