پافشاری وزارت بهداشت٬ تشر وزارت ارشاد

«آمار»ی برای سوءاستفاده‌ رسانه‌های معاند

زیتون– محسن هاشمی٬ رییس شورای شهر تهران٬ در پاسخ به تهدیدهای وزارت خانه‌های بهداشت و ارشاد گفت: «ما قدرتمان در بهشت زهرا زیاد است و خودمان آمار را از بهشت زهرا می‌گیریم.»

دعوا از زمانی آغاز شد که اعضای شورای شهر آمارهای وزارت بهداشت در مورد تعداد موارد ابتلا و مرگ قربانیان بیماری کرونا در تهران را زیر سوال بردند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، روز ۳۱ فروردین گفته بود که بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس و «نظرات متخصصان»، آمار ابتلا به کرونا در ایران «بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است».

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران٬ نیز ۲۷ فروردین ماه به روزنامه شرق گفته بود که روزانه در تهران بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا دفن می‌شوند. به گفته او، پاسخ تست کرونای بسیاری از فوتی‌ها پس از دفن مشخص و علت مرگ عده‌ای دیگر هم «آر.دی.اس» یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود. این همان ادعایی بود که پیشتر رسانه‌ها نیز به آن پرداخته بودند. عضو شورای شهر تهران، نیز روز ۲۷ فروردین اعلام کرده بود که روزانه بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰ نفر از بیماران جان‌باخته بر اثر ابتلا در این شهر به کرونا دفن می‌شوند.

او درباره تفاوت آمار وزارت بهداشت و آماری که شورای شهر تهران در اختیار دارد گفته بود که پاسخ تست برخی از جان‌باختگان بعد از دفن مشخص می‌شود و همچنین دلیل درگذشت برخی از این افراد «دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی» قید می‌شود.

همچنین محمد جواد حق‌شناس، دیگر عضو شورای شهر تهران، هم گفته بود که آمار وزارت بهداشت از جان‌باختگان کرونا با آماری که اعضای شورای شهر در اختیار دارند همخوانی ندارد.

این عضو شورای شهر تاکید کرده که کم اعلام کردن آمار تعداد افراد جان باخته آدرس غلط دادن به مردم تهران است.

تشر وزارت ارشاد

روز گذشته (شنبه) نامه‌ای از عباس صالحی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رییس شورای شهر تهران علنی شد.

نامه‌ای به تاریخ دوم اردیبهشت ماه که در آن از اعضای شورای شهر خواسته شده بود٬ آمار وزارت بهداشت را زیر سوال نبرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه به اعضای شورای شهر تهران تشر زده بود که در سخنان خود تنها به آمار وزارت بهداشت درباره کرونا استناد کنند تا به گفته او از «سوءاستفاده رسانه‌های معاند» جلوگیری شود.

عباس صالحی در نامه‌ای به محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، از اعضای این شورا خواست که در سخنان خود از بیان اطلاعات و آمار «مغایر با تصمیمات ستاد ملی کرونا و گزارش منابع غیر رسمی» پرهیز کنند تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده رسانه‌های معاند موجبات تشویش اذهان عمومی فراهم نشود.»

او پیشنهاد کرده برای رفع ابهامات اعضای شورای شهر تهران، مقامات ستاد ملی مدیریت کرونا در جلسه غیر علنی شورا به سوالات پاسخ دهند.

مشت محکم وزارت بهداشت

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت٬ در واکنش به اعتراضات اعضای شورای شهر٬ پاسخی طعنه آمیز داده و گفته بود: «مگر دوستان شورای شهر به غیر از آمار انتخاباتی و زنان و زایمانی می‌توانند آمار دیگری بدهند؟»

او  روز دوشنبه، اول اردیبهشت، در یک کنفرانس خبری ویدئویی همچنین افزود: «هرکسی هرچیزی می‌خواهد بگوید؛ ما فقط آمار موارد شناخته‌شده و قطعی را اعلام می‌کنیم و به کسی هم به صورت شخصی جواب نمی‌دهیم.»

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با انتقاد از اعضای شورای شهر که از طیف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند گفت: «این‌ طور نیست که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و بگوییم بر اساس اعلام مشاورانم من رأی آوردم و بعد آن همه داستان برای کشور درست کنند.»

اشاره سخنگوی وزارت بهداشت به کنفرانس خبری میرحسین موسوی، از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ است که بر اساس داده‌های ناظران صندوق‌های رای اعلام کرده بود که رای قاطع انتخابات ریاست جمهوری دهم را به خود اختصاص داده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پافشاری وزارت بهداشت٬ تشر وزارت ارشاد

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »