? زنده| سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل شیوع کرونا لغو شد

 



?تقدیر بیش از صد تن از اساتید دانشگاه‌ها از فعالین عرصه بهداشت و سلامت

بیش از صد تن از اساتید دانشگاه‌های ایران ضمن صدور بیانیه‌ای از فعالین عرصه بهداشت و سلامت تقدیر کردند.

در این بیانیه آمده است که «تلاشگران عرصه سلامت کشور آگاهانه و داوطلبانه با به خطر انداختن جان شریف خود و خانواده های محترمشان تلاشی مقدس برای حفظ جان هموطنانمان را سامان داده اند. اهمیت این تلاش آنجایی بیش از پیش روشن میشود که جامعه پزشکی شریف ایران باید بار سنگین “قسم بقراطی” خود را در شرایط کمبودها و کاستیهای امکانات، زیرساختها و ساختار معیوب تصمیم گیریهای کلان کشور به سرمنزل مقصود برساند و در این مسیر جز سلامتی و جان خود از یکطرف و عشق به هموطنان دستمایه دیگری ندارد.»

به گزارش «زیتون» امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند که ما اساتید دانشگاهها و پژوهشگاه های وزارت علوم بدینوسیله از همه تلاشگران عرصه سلامت اعم از پزشکان، پرستاران، ‌رزیدنتها، اینترنها، کارشناسان آزمایشگاهها، کادرهای اورژانس و هلال احمر و …. شجاع و شریف کشورمان قدردانی نموده و در مقابل شرافت حرفه ای شان سر تعظیم فرود می آوریم. از هموطنان عزیزمان هم انتظار داریم ضمن رعایت توصیه های پزشکی، در مواجهه خود با این فرشتگان منادی سلامت متوجه فشار سنگین کاری آنان باشند و ضمن قدردانی از آنان، کمبودها و کاستیهای احتمالی را به پای ایشان ننویسند.

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید.


سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل شیوع کرونا لغو شد



نماینده مجلس: ویروس کرونا در ایران با منشا نامعلوم بیو تروریسم آمریکایی است

شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفت که طبق توضیح وزیر بهداشت بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد.

به گفته او بخشی از ویروس کرونا در قم هم با ویروس ووهان چین متفاوت است و «به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشأ ویروس دوم از کجاست؟» او احتمال داد ویروس «با منشا نامعلوم از نوع بیو تروریسم آمریکا» باشد.



معاون استاندارقم: ورود اتباع خارجی به قم ممنوع است

بیژن سلیمان‌پور٬ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم گفت که باتوجه به روند صعودی شیوع بیماری کرونا در قم از پذیرش اتباع خارجی معذوریم.

سلیمان‌پور درباره مبادی ورودی و خروجی قم و کنترل آن ادامه داد: «این موضوع بحثی بود که از روز نخست مطرح می‌شد، برای همه این موارد کار کارشناسی صورت گرفته است؛ چیزهایی که به حل مسئله کمک می‌کرد انجام دادیم، نهایتاً منجر به استقرار اکیپ‌های تب سنجی شد تا به طور مستمر فعال باشند.»/خبرگزاری مهر

آخرین آمار رسمی از تعداد بیماران کرونایی سراسر کشور

تعداد کل بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها:

?تهران: ۱۹۴۵
?قم: ۷۱۲
?گیلان: ۵۲۴
?اصفهان: ۶۰۱
?البرز: ۳۰۷
?مازندران: ۶۳۳
?مرکزی: ۳۸۹
?قزوین: ۲۴۷
?سمنان: ۲۲۰
?گلستان: ۱۷۵
?خراسان رضوی: ۱۸۳
?فارس: ۱۳۳
?لرستان: ۱۵۱
?آذربایجان شرقی: ۱۲۹
?خوزستان: ۷۳
?یزد: ۹۰
?زنجان: ۶۸
?کردستان: ۶۶
?اردبیل: ۷۲
?کرمانشاه: ۴۴
?کرمان: ۳۶
?همدان: ۶۰
?سیستان و بلوچستان: ۳۴
?هرمزگان: ۵۲
?خراسان جنوبی: ۳۷
?خراسان شمالی: ۳۴
?چهارمحال و بختیاری: ۲۶
?ایلام: ۳۱
?آذربایجان غربی: ۶۹
?کهگیلویه و بویراحمد: ۹
?بوشهر: ۱۱


سخنان فرهام زاهد، عضو شورای شهر رشت

 

https://twitter.com/imrahi_/status/1236936489344405505?s=09


ورود اتباع خارجی به قم ممنوع شد

بیژن سلیمان‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم  اعلام کرد «باتوجه به روند صعودی شیوع بیماری کرونا در قم از پذیرش اتباع خارجی معذوریم.»

او گفته در ابتدای موضوع شیوع کرونا خلأ اطلاع‌رسانی داشتیم که به دلیل پیچیدگی مسئله، نوع مسئله و ضرورت ایجاد یک کانال اطلاع‌رسانی مناسب در جهت کمک به حل بحران به ویژه در ۱۰ روز نخست بود.


هنگامه شهیدی به مرخصی آمد

مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی:با توجه به شرایط کنونی کشور و شیوع بیماری کرونا، موکل بنده حدود یک ساعت پیش به مرخصی آمد.

به گغته او هنگامه شهیدی تا ۱۷ فروردین ماه در مرخصی خواهد بود.

 


 جواب رئیس قوه قضائیه به سوال «چرا قم قرنطینه نشد؟»

به گفته ابراهیم رییسی اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. با این جود رییس قوه ثضاییه در پاسخ به این پرسش که چرا قم قرنطینه نشد گفت: «تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.»


نماینده لنگرود: بسیاری از مبتلایان به خاطر نبود تخت بیمارستانی جان باختند

مهرداد لاهوتی٬ نماینده مجلس٬ گفت که بسیاری از مبتلایان در استان‌ گیلان به دلیل نبود تخت بیمارستانی جان باختند.

او با اشاره به اعلام وضعیت قرمز در استان گیلان اضافه کرد: «در حال حاضر که دو بیمارستان در شهرستان‌های تالش و لنگرود ساخته شده است و ۵۰ درصد تجهیزات این بیمارستان ها هم نصب شده است و این دو بیمارستان می‌تواند ۴۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه کند، اقدام فوری و عاجل برای تامین کادر درمانی و نصب سایر تجهیزات در این دو بیمارستان انجام شود که بستری بیماران در این بیمارستان ها انجام شود.»

او ادامه داد: «تجهیز این دو بیمارستان قطعا می تواند در شرایط فعلی راه‌گشا‌تر از برپایی بیمارستان صحرایی باشد.»/عصر ایران


تحلیف هم زمان «دو رییس جمهوری» افغانستان

 



آمار رسمی: مرگ ۲۳۷ نفر و بیش از ۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا

وزارت بهداشت ساعتی پیش اعلام کرد که با مرگ ۴۳ نفر دیگر در یک روز گذشته آمار جان‌باختگان شیوع ویروس کرونا در ایران به ۲۳۷ نفر رسید.

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی از ایران در یک روز گذشته ۵۹۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) در ایران شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان شناسایی‌شده به ۷۱۶۱ نفر رسیده است.

بیشترین آمار ابتلا به شهر تهران با ۱۹۴۵ مورد مربوط می‌شود. بعد از تهران، بیشترین موارد ابتلا در استان‌های قم (۷۱۲)، مازندران (۶۳۳)، اصفهان (۶۰۱) و گیلان (۵۲۴) گزارش شده است./ایرنا



تا کنون ۶۰ فرد مشکوک به کرونا در خراسان رضوی جان باخته‌اند

حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد٬ گفت که تاکنون ۶۰ فرد مشکوک به کرونا در این استان جان باخته‌اند.

رحیمی ادامه داد که این شصت نفر مشکوک به ابتلا به کرونا بودند و در فاصله ۳۰ بهمن تا ۱۸ اسفند به خاطر «عفونت حاد دستگاه تنفسی» جان باخته‌اند.

به گفته این مقام پزشکی، ۳۱ نفر از جان‌باختگان در مشهد و بقیه در سایر شهرهای این استان بودند.

وزارت بهداشت ایران شمار مبتلایان قطعی به کرونا در خراسان رضوی را ۱۵۴ تن اعلام کرده و آمار کلی جان‌باختگان در کل کشور را (بدون ذکر آمار تفکیکی) ۱۹۴ نفر ذکر کرده است./ایلنا




رادیو فردا: حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند

بر اساس آماری که رادیو فردا از خلال اظهارات مقامات رسمی محلی و نمایندگان مجلس جمع‌آوری کرده است٬ تعداد درگذشتگان از بیماری کرونا تا شب گذشته حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان است.

در شرایطی که آمار افراد فوت شده در استان قم که کانون شیوع کرونا در ایران بوده و همچنین استان تهران توسط مقامات وزارت بهداشت اعلام نشده است.

این خبر در حالی منتشر شدکه وزارت بهداشت ایران تعداد قربانیان کرونا را ۱۹۴ نفر اعلام کرده است.


اسماعیل بخشی: به شرافت نام انسان قسم٬ این زندگی ارزش زیستن ندارد

اسماعیل بخشی٬ فعال کارگری در مواجه به نحوی «ضد عفونی» کردن کارگران نیشکر هفت تپه٬ متنی را در اینستاگرامش منتشر کرد که در آن تاکید کرده «به شرافت نام انسان قسم٬ این زندگی ارزش سیستن ندارد.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »