کادر درمان؛ قربانیان کمبود تجهیزات پزشکی

زیتون– آژیر قرمز کادر درمانی به صدا در آمده است.

امروز (شنبه) یک پرستار و یک پزشک گیلانی دیگر به شمار قربانیان کرونا اضافه شدند. علی شیخ‌مرادی، پرستار بیمارستان قائم رشت و دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال در انزلی درگذشته‌اند.

نرجس خانعلی زاده، پرستار بیمارستان لاهیجان، غلامرضا وثوقی‌کیا پرستار تیم جراحی بیمارستان پورسینای رشت، دکتر رضا کوچکی‌نیا از آستانه اشرفیه و دکتر حمید لطفی از صومعه‌سرا در روزهای گذشته فوت کرده‌اند.

همچنین «زیتون» خبر داد که امروز دو تن از پزشکان شهرستان بابل در اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشتند.

دکتر نیرویی و دکتر صمدی از آغاز ورود ویروس کرونا به این شهرستان از جمله پزشکانی بودند که برای درمان بیماران تلاش می‌کردند.

منابع خبری از این شهر تایید کردند که هفت تن دیگر از پزشکانی که طی روزهای اخیر درگیر درمان بیماران مبتلا به کرونا بودند٬ خودشان به این بیماری مبتلا و بستری شده‌اند.

کمبود تجهیزات کادر درمانی

خبرنگاران محلی در استان گیلان از اولین روزهای ورود کرونا به این استان اعلام کردند که کادر درمانی و بیمارستان‌ها با کمبود ماسک و لباس ایزوله برای پرستاران و کادر درمانی مواجه است.

این کمبود محدود به استان گیلان نیست.

پیشتر تصویری در رسانه‌‌های اجتماعی منتشر شد که جمعی از پرستاران بخش آزمایشگاه بیمارستان «الزهرا» را  در شهر رشت با پلاکاردی در اعتراض به فقدان تجهیزات اولیه نشان می‌داد.

در حالی که افزایش سریع شمار مبتلایان به بیماری کرونا در ایران فشار به کادر درمانی در بیمارستان‌ها را بیشتر کرده؛ گزارش‌های رسمی حاکی‌ از ادامه فعالیت پرستاران با ماه‌ها حقوق معوق و کمبود تجهیزات اولیه است.

نبود تجهیزات پزشکی و پیشگیرانه مانند ماسک و دستکش و گان امکان ابتلای پرستاران و دیگر کادر پزشکی به ویروس کرونا را افزایش داده است.

ماسک طبی ، ماسک N۹۵، گان و شیلد محافظتی، دستکش لاتکس و دستکش یکبار مصرف ، عینک محافظ ، لباس محافظتی مخصوص از جمله اقلامی است که کادر درمانی در بیمارستان‌‌های مختلف نسبت به کمبود آنها شکایت دارند.

هر چند آمار دقیقا کادر پزشکی که به ویروس کرونا منتشر شده از سوی وزارت بهداشت اعلام نمی‌شود اما نام شماری از پزشکان و پرستاران و کادر درمان که حین انجام وظیفه به ویروس کُرونا مبتلا شده و یا تست آنها مثبت بوده و در حال حاضر بستری هستند و یا جان خود را از دست داده‌اند تا کنون منتشر شده است.

استان‌های کرمان٬ مازندران و خراسان رضوی نیز از جمله استان‌هایی هستند که اعلام کردند کادرهای درمانی‌شان دسترسی به تجهیزات مناسب ندارند.

امروز رییس سازمان صنعت و معدن استان کرمان گفت که ۴۱ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این استان از خود کادر پزشکی هستند.

او در یک نشست صنفی سخنرانی می‌کرد، علت این امر را مشکل «تامین ماسک، الکل و دستکش» اعلام کرد.

محمدرضا ظفرقندی٬ رییس کل سازمان نظام پزشکی، نیز پیشتر در نامه ای به وزیر بهداشت، از کمبود اقلام بهداشتی مورد نیاز در مطب ها، گلایه کرده بود.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که کمبود ماسک، دستکش و دیگر وسایل محافظتی، جان کادر درمان بیمارستان ها را در مبارزه با ویروس کرونا و دیگر بیماری های واگیردار به خطر انداخته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »