? زنده| بازداشت دو فعال دانشجویی

 



بازداشت دو فعال دانشجویی

امیرحسین علی‌بخشی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، بازداشت شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد خبر داد که ظهر امروز، یکشنبه ۴ اسفند، امیرحسین علی‌بخشی، عضو سابق شورای احیای انجمن‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر، در منزل خود بازداشت شد. تا این لحظه از دلیل بازداشت و نهاد بازداشت‌کننده اطلاعی در دست نیست.

همچنین امروز علی حقیقت‌جوان٬ دبیر انجمن آرمان علم و صنعت٬ نیز امروز بازداشت شد.



آغاز موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران

سخنگوی سازمان حفظ نباتات تایید کرد که از جمعه (۲ اسفندماه) موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران آغاز شده است.

به گفته او استان‌های درگیر بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس هست.

محمدرضا میر در این رابطه گفت: «براساس پیش بینی‌های سازمان جهانی فائو و ردیابی‌ها و رصدهای سازمان حفظ نباتات، موج دوم حمله ملخ‌های صحرایی به کشور از صبح جمعه (۲ اسفند) اتفاق افتاد. این ملخها از خاستگاه اصلیشان حاشیه دریای سرخ و کشورهای یمن، شبه جزیره عربستان، اتیوپی، سودان و ارتیره با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، جهت وزش باد و میزان بارش‌هایی که در مناطق جنوبی اتفاق افتاد و شرایط را برای مهاجرت آنها مساعد کرد، وارد کشور شدند.»

او ادامه داد: «اولین ریزش‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته(۳۰ بهمن) اتفاق افتاد که وجود این آفت را روی دریا گزارش کردند اما نهایتا جمعه صبح این آفت داخل خاک کشور شد و استان‌های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس را آلوده کرد و همکاران ما از همان لحظارت اولیه شروع به مبارزه و کانون کوبی کردند.»

محمدرضا میر با اشاره اینکه این ملخ‌ها در دسته‌های متراکم و با جمعیت بالا هستند، افزود: «تاکنون در این سه استان و در سطحی معادل ۷۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی صورت گرفته است و تا به این لحظه خسارتی نداشتیم. همچنین این آفات در برخی مناطق وارد باغات و مزارع شدند ولی به سرعت مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.»

سخنگوی سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: «پیش بینی می‌کنیم دسته‌های متراکم‌تر و بیشتری از این آفت را طی روزها و ماه‌های آینده و نهایتا تا اردیبهشت‌ماه سال آینده در کشور داشته باشیم.»/ایسنا


https://twitter.com/moh_rafsanjani/status/1231529158330781696


وزیر کشور: همین اندازه مشارکت هم قابل قبول بود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در نشست خبری روز یکشنبه چهارم اسفند میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند در کل کشور را ۴۲ درصد اعلام کرد.

به گفته رحمانی فضلی ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در انتخابات شرکت کردند که ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بودند.

تعداد واجدین شرایط رای دادن در کل ایران ۵۷ میلیون و ۹۹۵ هزار نفر بودند.

رحمانی فضلی همچنین گفت، بیشترین میزان مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با ۲۶/۲ درصد مربوط است.

به گفته او همین اندازه مشارکت هم قابل قبول بود./ایلنا


ترکیه به دلیل ویروس کرونا مرزهای خود را با ایران بست



اسامی دانشگاه‌هایی که در سراسر کشور تعطیل شدند

سامی دانشگاه‌هایی که تا پایان هفته تعطیل هستند اعلام شد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، ارتش، بقیه ا…، علوم بهزیستی، البرز، همدان، قم، اراک، مازندران، گیلان، بابل، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، اردبیل، ساوه، سمنان، کاشان، کرمان، رفسنجان، بم تا پایان هفته تعطیل خواهند بود.

همچنین دانشگاه‌های دولتی غیرپزشکی در استان تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، لرستان، ارومیه، خوی و میاندوآب تا پایان هفته تعطیل هستند.

علاوه بر اینها دانشگاه‌های آزاد نیز در استان تهران، البرز، قزوین، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، واحد بروجرد و کرمانشاه تا آخر هفته تعطیل خواهند بود./ایلنا



پاکستان و ترکمنستان مرزهای خود با ایران را بستند

به گزارش رسانه‌های پاکستان، مقام‌های این کشور گذرگاه مرزی تفتان با ایران را روز یکشنبه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بستند.

رسانه‌های پاکستان به نقل از مقام‌های رسمی این کشور گزارش داده‌اند عبور و مرور از گذرگاه مرزی تفتان مسدود شده و تمهیداتی برای مقابله با شیوع احتمالی کرونا در این منطقه آغاز شده است.

به گزارش رادیو پاکستان، یک بیمارستان صحرایی یکصد تختخوابی در منطقه مرزی در حال برپایی است.

امروز همچنین یک مسئول صنفی در استان خراسان رضوی خبر داد که ترکمنستان مرز خود را با ایران بسته است.

احمد زمانیان یزدی، رییس هیئت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، به خبرگزاری ایسنا گفت ترکمنستان بدون «اطلاع قبلی» مرز خود را به روی تمامی کامیون‌هایی که «با هر ملیتی بخواهند از ایران به داخل این کشور وارد شوند» بسته و «تنها کامیون‎های ملیت خود را پذیرش می‌کند»



مرگ یک مسافر تهرانی مبتلا به کرونا در مازندران

مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به بیمای کرونا ویروس در تنکابن تایید شد.

به گزارش ایلنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید ابتلا و مرگ یک نفر بر اثر بیماری کرونا ویروس در استان، گفت: مرگ یک مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان شهرستان تنکابن تایید شد.

علاس موسوی افزود: «جسد این فرد تا اعلام نهایی نتیجه آزمایش‌های کرونا ویروس در سردخانه نگهداری می‌شود تا جلوی انتشار این ویروس گرفته شود.»

او اما ادامه داد آمار ابتلا به بیماری کرونا ویروس در کشور از طریق ارتباطات وزارت بهداشت پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی اعلام می‌شود./ایلنا



آیت‌الله خامنه‌ای: ویروس کرونا مشارکت مردم در انتخابات را کاهش نداد

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ امروز  میزان مشارکت در این انتخابات را «مطلوب» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در درس امروز خارج فقه خود مدعی شد که «دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه» برای «منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات» از چند ماه قبل فعالیت می‌کردند.

او همچنین دشمن را متهم کرد که «در دو روز آخر به بهانه یک بیماری و ویروس» برای کاهش مشارکت تلاش کردند ولی «مردم توجه نکردند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای به ویژه به شهر قم اشاره کرد و گفت این شهر در انتخابات یکی از «شلوغ‌ترین» حوزه‌های انتخابیه بود.

شهر قم کانون شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شده است. میزان مشارکت در انتخابات مجلس نیز در قم ۴۳ درصد اعلام شده است که نسبت به دوره قبل ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.



وزارت بهداشت دستور داده آمار مبتلایان به کرونا را اعلام نشود

محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در برنامه زنده‌ای که از تلویزیون پخش شد، گفت: «وزارت بهداشت به ما دستور داده آمار مبتلایان به ویروس کرونا نباید اعلام شود.»

او در ادامه این برنامه تلویزیونی درباره چرایی عدم انتشار امر مبتلایان به ویروس کرونا در قم گفته قرار است ستاد مرکزی اطلاع رسانی وزارت بهداشت خود آمار را اعلام کند.

قم از سوی مقامات وزارت بهداشت، مبدا چرخش ویروس کرونا در ایران معرفی شده است.

با تصویب ستاد مدیریت بحران قم، کلیه مهد کودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزوی استان تا روز سه‌شنبه ششم اسفند تعطیل خواهند بود. این تصمیم پس از مرگ چهار بیمار مبتلا به کرونا در قم اتخاذ شده است.



زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری در آذربایجان غربی

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر بخش قطور شهرستان خوی، در ۱۵۰ کیلومتری تبریز را لرزاند.

بنا بر گزارش‌ها از ایران زمین‌لرزه ساعت ۹:۲۴ صبح چهارم اسفند رخ داده، و عمق آن شش کیلومتری زمین گزارش شده است.

رییس سازمان امداد و نجات ایران گفته زمین‌لرزه «۴۳ روستا را تحت تاثیر قرار داده است.»

هلال احمر ایران تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام کرده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »