پیامدهای اسقاط هواپیمای مسافربری اکراینی ادامه دارد

جنرال‌الکتریک از تحریم‌ها معاف شد٬ انتقادهای جمهوری اسلامی از دولت کانادا بالا گرفت

زیتون- سخنگوی «جنرال‌الکتریک» آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته این شرکت معافیت‌های لازم از تحریم‌ها را برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی که هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت، «دریافت کرده است.»

جنرال‌الکتریک به همراه شرکت فرانسوی «سفران»، سازنده موتور هواپیما هستند. پروژه مشترک این دو شرکت با نام «سی‌اف‌ام» سازنده موتورهای نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ -هواپیمایی که سرنگون شد- و برخی دیگر هواپیماها از جمله ایرباس ۳۲۰ است.

بنا بر تحریم‌های واشینگتن علیه ایران، دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا، «اوفاک»، باید به بازرسان آمریکایی اجازه تحقیق در مورد سقوط بوئینگ هواپیمایی اوکراین را بدهد، در عین حال که سفر احتمالی آن‌ها به ایران نیز منوط به اجازه این نهاد است.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در حالی‌که اعلام کرده بود تهران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را ندارد، اما در عین حال در ۲۸ دی اظهار کرد «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم» هم ندارد.

از سوی دیگر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از ایران خواسته تا اجازه دهد جعبه سیاه هواپیما برای بررسی به فرانسه فرستاده شود.

آقای ترودو گفته مسئله این نیست که کارشناسان به ایران بروند یا متخصصان در آن‌جا باشند یا نه، مسئله این است که پیاده‌سازی اطلاعات نیازمند فناوری‌هایی‌ست که در ایران موجود نیست.

پیش‌تر در جریان دیدار فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آقای شامپانی خواسته بود ایران هرچه سریع‌تر جعبه‌های سیاه را به فرانسه یا اوکراین تحویل دهد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی به موضع‌گیری‌های مقام‌های کانادایی و دیگر کشورهای پی‌گیر در این زمینه نیز معترض شده‌اند. به‌طوری که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «برخی کشورها که اتباع‌شان در این سانحه از دست رفتند، حرف‌هایی را می‌زنند، ولی صاحب عزای اصلی ما هستیم.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه٬ امروز (چهارشنبه) از کانادا به خاطر پیگیری مصرانه ماجرای کشته شدن ایرانیان دو تابعیتی در واقعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به شدت انتقاد کرده است.

موسوی که در یک نشست خبری شرکت داشت درباره دیدار روز جمعه فرانسوا فیلیپ شامپانی و جواد ظریف، وزیران خارجه کانادا و ایران در مسقط، پایتخت عمان، در مورد قربانیان دو تابعیتی هواپیمای سرنگون شده اوکراینی گفته است که “ما نکته‌ای که در آن ملاقات بیان کردیم و جا دارد اینجا هم به آن اشاره کنم این بود که این عزیزانی که از دست رفتند، ایرانی بودند.”

امروز موسویان سوال شد که آیا به رسمیت نشناختن تابعیت خارجی این گروه از قربانیان بر پیگیری حقوقی و به خصوص پرداخت غرامت به آنان تاثیری خواهد داشت. او به این سوال پاسخ داد: «همان طور که اعلام کردیم تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و تاکید کردیم که این قربانیان را ایرانی می‌دانیم و به هر حال طبق قوانین و مقررات داخلی، حق و حقوق آنها را چه آنجایی که به ما مربوط است و چه آنجایی که ممکن است به صاحب هواپیما، جاهای مختلف و بیمه‌هایی که هست، پیگیری خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری به شدت از کانادا به خاطر قطع روابط سیاسی با دولت ایران انتقاد کرد. او گفت: «اینهایی که اکنون این طور با سوء استفاده از این حادثه، دلسوز اتباع ایرانی شده‌اند و خواستار برخی اقدامات هستند، عجیب است که روابط سیاسی و دیپلماتیک را با جمهوری اسلامی [ایران] در راستای توهماتی که برای آنها پیش آمده بود و فشارهای ایالات متحده آمریکا قطع کردند و حتی اجازه نمی‌دهند صد هزار ایرانی که در کانادا هستند از خدمات اولیه کنسولی برخوردار شوند.»

او ادامه داد که دولت ایران پیش از این برای ایجاد بخش های دو کشور ابراز آمادگی کرده بود و افزود: «این درخواست ها و پیشنهادها مدت های مدیدی است که از طرف دولت کانادا نادیده گرفته شده و اکنون در چنین مواقعی اینها نگران اتباع ایرانی و به نوعی کاسه داغ تر از آش می شوند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پیامدهای اسقاط هواپیمای مسافربری اکراینی ادامه دارد

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »