آیت‌الله خامنه‌ای: دیشب یک سیلی زده شد ولی انتقام بحث دیگری است

زیتون– آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز (چهارشنبه)، ساعتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر آمریکا در عراق، این حمله را یک «سیلی» به آمریکایی‌ها دانست.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال «کارهای نظامی به این شکل» را «کافی» ندانست و خواستار پایان «حضور» آمریکایی‌ها در منطقه شد.

آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کرد که ایالات متحده «اصرار» دارد «فساد و ویرانگری» را که در منطقه ایجاد کرده، نسبت به جمهوری اسلامی هم داشته باشد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، آنها «هی اصرار می‌کنند این مسئله مذاکره و نشستن پشت میز و این‌ها مقدمه‌ دخالت‌ها و حضورها است. این باید به پایان برسد.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد که برای مقابله با آمریکا «کارهای نظامی به این شکل کفایت آن را نمی‌کند» او افزود: « آنچه مهم است بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود. آنها در این منطقه جنگ آوردند اختلاف و فتنه و ویرانی آوردند. خراب شدن زیربناها را آوردند؛ البته هرجا قدم گذاشتند در دنیا همینطور عمل کردند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «ما فعلا منطقه خودمان جلوی چشم ماست. اصرار هم دارند که همین فساد و ویرانگری را نسبت به ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم داشته باشند. هی اصرار می‌کنند این مسئله مذاکره و نشستن پشت میز و اینها مقدمه‌ی دخالت‌ها و حضورهاست.این باید به پایان برسد. این منطقه قبول نمی‌کند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه. ملت‌های منطقه قبول نمی‌کنند. دولتهای برخاسته از ملتها بدون تردید قبول نمی کنند.»

او در بخش دیگری از سخنان امروزش تاکید کرد که «جمهوری اسلامی بدون خواست و کمک مردم و بدون آرای موافق و مثبت و اراده‌های مردم که چیزی نیست. معنایی ندارد» آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: «مردم باید هم دشمن را بشناسند هم شیوه‌های کاری دشمن را بدانند و هم نحوه‌ی مقابله با این شیوه ها را بدانند. این کار صاحبان فکر است خوشبختانه امروز در کشور مردان شجاع و باتدبیر کم نداریم.»

صبح امروز رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم از کشته شدن حداقل ۸۰ آمریکایی و زخمی شدن تعدادی بیشتر در حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به دو پایگاه‌ عراقی که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده هستند، خبر دادند.در بیانیه سپاه پاسداران در این رابطه آمده است: «رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفقیت آمیز به نام شهید سلیمانی با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه عین الاسد را در هم کوبیدند.»

پایگاه هوایی عین‌الاسد بزرگترین پایگاه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق محسوب می‌شود. این پایگاه در استان انبار، غرب عراق قرار دارد. دومین پایگاهی که هدف قرار گرفت در نزدیکی فرودگاه شهر اربیل کردستان عراق است.

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است. گزارشی از تلفات حملات موشکی سپاه منتشر نشده است.

پایگاه عین‌الاسد که مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفته است، همان پایگاهی است که ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ دونالد ترامپ از آن بازدید کرده بود.

درحالی رسانه‌های داخلی بر کشته و زخمی شدن آمریکایی‌ها در طی این حمله تاکید دارد که رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در طی این حمله کسی کشته نشده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش عراق اعلام کرده است که حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در خاک عراق، هیچ تلفاتی درمیان نیروهای عراقی به جا نگذاشته است.

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مجموعا ۱۷ موشک به سوی پایگاه عین الاسد پرتاب شده اما دو موشک عمل نکرده است. بر اساس این بیانیه پایگاه هوایی اربیل هم هدف پنج موشک ایران قرار گرفته است.

«انتقام سخت» کلیدوازه مسئولین نظام جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بود.

قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس٬‌ ابو مهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه در ساعات ابتدایی روز جمعه کشته شدند.

این افراد در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل فرماندهان سپاه قدس و حشد الشعبی کشته شدند. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هم ضمن تایید این خبر تصریح کرده است که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بوده است.

پس از آن بود که مقامات جمهوری اسلامی بر انتقام تاکید کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ مهمترین پیام سیاسی را پس از کشته شدن قاسم سلیمانی صادر کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در ساعات اولیه روز جمعه پیام تسلیتی فرستاد و گفت که :«انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

پس از او دیگر شخصیت‌های سیاسی و نظامی٬ یکی پس از دیگری «شهادت» قاسم سلیمانی را «تبریک و تسلیت» گفتند و  وعده «انتقام» دادند؛ اما در موقعیتی مقتضی. حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در پیام تسلیتش نوشت: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.»

سخنگوی دولت٬ علی ربیعی٬ نیز در این رابطه توییت کرد: «قاسم سال‌ها به دنبال شهادت بود اما پاسخ سخت، دور نیست.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »