آخرین لاریجانی نیز از قوه قضاییه رفت

زیتون- سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یکشنبه هشتم دی‌ماه از برکناری محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در این دستگاه خبر داد و گفت علی باقری کنی به این سمت منصوب شده است.

غلامحسین اسماعیلی گفت علی باقری کنی با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر منصوب شده است.

خبر انتصاب باقری کنی را خبرگزاری میزان٬ وابسته به قوه قضاییه٬ منتشر کرد؛ اما ساعتی بعد او در گفت‌وگو با وب سایت الف این انتصاب را تکذیب کرد.

محمدجواد لاریجانی از سال ۱۳۸۴ در دوران ریاست محمود هاشمی شاهرودی، صادق لاریجانی و ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه، سمت بیری ستاد حقوق بشر را برعهده داشت.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی، پاسخگوی اتهام‌ها در زمینه نقض حقوق بشر است.

او آخرین فرد از خاندان لاریجانی و نزدیکان به رییس پیشین قوه قضاییه بود که از این نهاد رفت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که عزل محمدجواد لاریجانی در پی نزدیک شدن زمان محاکمه اکبر طبری است.

تیرماه امسال اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه رییس سابق قوه قضاییه بازداشت شد.

آن زمان خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که یکی از مسئولان قضایی که «فساد آشکار» داشته، در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار صادق لاریجانی مشغول به فعالیت است.

اکبر طبری در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان معاون اجرایی مشغول به فعالیت بود. ابراهیم رئیسی، یک هفته پس از انتصابش به عنوان رییس قوه قضاییه، در نخستین تغییر مدیریتی در این نهاد، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، اکبر طبری را از معاونت اجرایی قوه قضاییه برکنار و یوسف باقری را به عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس٬ از اکبر طبری به عنوان فردی نام برده که «بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه» و «مایه بدنامی» و «زد و بند» بوده است.

اکبر طبری در دوران ریاست هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضاییه نیز مدیر کل امور مالی این قوه بوده است.

علیرضا زاکانی چهارم خرداد در گفتگو با خبرگزاری فارس خواستار محاکمه این مسئول شده بود.

پس از این مصاحبه زاکانی  دفتر صادق لاریجانی سخنان علیرضا او را «صددرصد برخلاف موازین شرعی و اصول ارزش‌های اخلاقی» و افزود که «این سخنان در واقع به طور غیرمستقیم دو رئیس قوه قضاییه را متهم می‌سازد.»

براساس اطلاعیه دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست «قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود».

دفتر صادق لاریجانی تاکید کرد: «رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلاً آن‌ها را بررسی و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود. مدعیان اگر مدعی وجود اتهاماتی دیگر هستند چرا در طور ده سال آنها را با رئیس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟».

علی باقری کنی٬ جانشین محمدجواد لاریجانی٬ دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق است و پیش از این رئیس ستاد سعید جلیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

او بیشتر سمت‌های دیپلماتیک داشته و در پایان دولت محمود احمدی‌نژاد به دانشگاه امام صادق بازگشت.

برادر علی باقری کنی، داماد آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »