… که آهی جهانی به هم برکند

ابوالفضل قدیانی، علیرضا رجایی

چهل‌ویک‌ سال پیش رهبری انقلاب ۵۷ در چنین ماهی به بهشت‌زهرا رفت‌ و ازمصیبتِ‌ زن‌ها و‌ مردهای
جوان ازدست‌داده گفت و از این‌که شانه‌های وی نمی‌تواند سنگینی این‌ مصیبت را تاب‌ آورد. او گفت:«سرنوشت هر ملّتی به دست خودش است”»و این‌که رژیم سلطنتی وخلاف عقل و برخلاف حقوق‌بشر است».

چهاردهه از آن تاریخ گذشته‌ است اما هم‌چنان همان سخنان را باید به شکل غم‌بارتری تکرار کرد زیرا که بسیار زود آن عهدها شکسته‌شد و نظامِ سیاسیِ پس از انقلاب نیز هرگز «جز سرِ جور و ستم نداشت». حکومتی که وعده‌ی «عقل» و «حقوق‌بشر» می‌داد و‌ چنین می‌نمود که می‌خواهد دیگر هیچ خانواده‌ای در اندوه از دست دادن جوانان معترض نباشد و داغ اندوه آن‌ها بر هیچ شانه‌ای سنگینی نکند، هیچ‌گاه به آن وعده‌ها پای‌بندی نشان نداد و اکنون نیز به آسانی دستور تیر می‌دهد. آنها حتّی مانع از برگزاری مراسم یادبود شهیدانی می‌شوند که لااقل در سال ۵۷ انجام بدون دشواری آن میّسر بود. این سخنِ امروزِ مردم است که می‌گویند: «این چه اقتدار پوشالی‌ای است که از هراس یک‌ مجلسِ  عزاداری، سه روز است که خیابان‌ها را پادگان و سه نسل از یک خانواده را بازداشت کرده‌‌اند». آن‌ها می‌گویند: «پشت هر نامی، دریایی از خشم و اندوه پنهان است». چهل روز گذشته‌ است و هنوز از اعلام رسمی تعداد شهدا، مجروحان و بازداشت‌شدگان سرباز می‌زنند و هر آماری را که از هر کجا منتشر می‌شود، محکوم می‌کنند که این جنگ روانی «دشمن»است. مردم امّا به طعنه می‌پرسند: «در عجبیم چگونه آمار تفکیکیِ ۴۰ میلیون رای را در سال ۸۸ یک شبه دراوردند امّا آمار تفکیکی شهدای آبان‌ماه هنوز در ابهام مانده‌است».

پرکردن خیابان‌ها از نیروی سرکوب و بدل ساختن آن به پادگان، هیچ نشانه‌ای از پیروزی یک حکومت مقتدر در خود ندارد. در ۱۳ آبانِ  همان سال ۸۸ بود که‌ میرحسین گفت: «آن‌چه در خیابان‌ها دیدم یک لشگرکشی عظیم برعلیه مردم بود. من تا امروز چنین صحنه‌ای از این‌همه نیرو را ندیده بودم. اگر آن روز یک نفر هم به خیابان نمی‌آمد باز نشان از پیروزی مردم داشت. این یعنی خوفی هست از عظمتی که وجود دارد».

چنین سخنانی امروز نیز برای ما آشناست. چهل روز از آبان‌ماه خونین می‌گذرد و هنوز بازداشت‌ها به قوّت خود باقی است، اینترنت اختلال دارد، نرگس محمدی که در زندان و در اعتراض به سرکوب‌ها متحصن شده‌ بود با ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید می‌شود اما خوف و وحشت از عظمت مردم هم‌چنان ادامه دارد.

چهل‌و یک سال پیش وقتی در بهشت‌زهرا گفته‌شد «سرنوشت هر ملّتی به دست خویش است»، این نیز گفته شد که مجلسِ  موسسانِ «هشتاد سال پیش» نمی‌تواند سرنوشت نسل‌های بعدی و” «ملّتی را که بعدها وجود پیدا می‌کند»، تعیین کند. گفته شد «مگر پدرهای ما ولی ما هستند». اگر آن سخنان هم‌چنان اعتبار دارد و تنها برای یک مقطع محدود زمانی و تا بهمن ۵۷ نبود -که بود- چرا امروز به جوانانی که ممکن است بر آن مدار حرکت کنند و سخن گویند، با گلوله و زندان پاسخ می‌‌دهند؟ چرا جواب مردم گرسنه و به جان آمده از فقر و‌ گرسنگی سرکوب است؟ دریغا که صاحبان تخت و منبر و پادگان و تفنگ و گلوله نشنیده‌اند سخن قران‌کریم را گفت: یومَ یَقوم‌ُالاَشهاد،یومَ لاینفع‌ُالظالمینَ معذِرتُهم و لهم‌ُاللّعنه و لهمُ سوءَالدّار.

ما به خانواده شهدای آبان و همه کسانی که طی این سال‌های پرآسیب، عزیزان خویش را از دست داده‌اند تسلیت می‌گوییم. آن‌ها غریبانه در سوگ از دست‌شدگان‌ مظلوم نشسته‌اند. حرامیان هم در این روزها «قطعه‌ی ۲۶ آرامگاه را بسته‌اند! اکنون امّا پویا بختیاری و همه‌ی آن صدها نفر، به دور هم نشسته‌اند و دارند به محاصره قبرها می‌خندند»*.

*از توییت محمدجواد اکبرین

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. من انقلاب دیده به شما جوانان میگویم که اگر تمام فیلم های خمینی را هم زیر و رو کنید برای امروز شما ذره ای حقیقت در او نیست ،واقعیت خمینی خشم و انزجار بود نه از دیکتاتوری بلکه از روش دیکتاتوری! این توهم است که فکر اگر خمینی بود الان توی دهن خامنه ای میزد ، نه، هرگز . خمینی کم و بیش ،سردتر یا گرم تر همین خامنه ای بود. این را چطور میفهمیم؟ از تصمیمات ، سخنان و رفتار خمینی…از تاریخ.

  2. با سلام
    ایا در سراسر کشور ما کسی نیست که این ترجمه فعلی قران را دقیقا با زبان اصلی قران بررسی کند. قران موجود در دسترس مردم نه تنها ترجمهای قدیمی بلکه سراسر تقسیرو درک شخصی مترجم است. به اضافه اینکه دارای غلطهای دیکته است. اگر اشخاصی با سوادوتسلط بالای زبان فارسی و با سواد و تسلط بالای عربی این وظیفه سنگین را به دوش بگیرند وبا اعتقاد و علاقه به خدا٫ بدون دخالت برداشتها و ادراک سخصی خودازاین کتاب٬ انرا ترجمه مجدد بکنندو در اختیار مردم قرار دهند٫حداقل مردم این فرصت را خواهند داشت تا خودشان این راهنمای انسانی را با هر درکی که دارند فهم کنند. ترجمه بدون تفسیر و بی غرض انگیسی قران٫ توسط یک عرب زبان مسلط به عربی و انگلیسی با ترجمه تفسیری وپر از غلط (دیکته و چاپ)فارسی که سالها انرا زیر و رو کردم بسیارمتفاوت است.

  3. گفتار اشناست،بله خیار غبن .
    آنچه تعهد کردند انجام ندادند ،
    پس کو ،اوفوابالعقودکم.
    دروغ گفتند ،
    ولی ملت باید تجربه میکرد که حکومت باید بی وقفه ،رصد و نظارت شود تا انحرافش آشکار شود و علاج فوری شود.
    اعتماد به حکومتها خطاست .
    همه حاکمیت در خطر خطاست.همیشه و همه جا و در هر شرایط.

  4. با سلام. شما آیه مناسب خود را از قران بیان فرموده اید و آن‌ها هم آیه خود را دارند که هر که خلاف نظام مقدس اسلامی حرفی بزند جزایش مرگ است. متاسفانه، این کتاب همیشه ضررش از نفع آن بیشتر بوده است. من به یاد ندارم که کسی یا مرتدی به مرگ محکوم شده باشد ولی در لحظه آخر با استناد به قران از مرگ رها و آزاد شده باشد. آن چه ۴۱ سال پیش گفته شد مربوط به نظام طاغوت بود و نه نظام مقدس اسلامی که در آن مرگ حق است.

  5. چرا هیچ فرد و گروهی فیلم و متن سخنرانی کامل ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خمینی را در بهشت زهرا پخش نمیکند تا ما جوانان خودمان بشنویم و بخوانیم تا از واقعیات سر در بیاوریم ؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »