تغییر مسیر بررسی «مرگ‌های زنجیره‌ای دانشگاه»

#زیتون_دانشجو | ۱۷

زیتون : چند روز پس از انتشار خبر تشکیل کمیته بحران برای بررسی مرگ‌های زنجیره‌ای دانشجویان در اهواز، اعلام شد که قرار است کمیته‌ای «سلامت روانی» دو دانشجوی جان‌باخته را بررسی کند. مهر خبر داد که تیمی متشکل از کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت به همراه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سلامت روانی فاطمه ارسطو و ماجد سیاحی و سابقه مراجعه آنها به مشاوره را بررسی می‌کنند و پس از جمع بندی، گزارش نهایی آن در هفته آینده مشخص می‌شود. بنابر این خبر «در صورت نیاز، گروهی از کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت به دانشگاه برای بررسی محیطی موضوع اعزام خواهند شد».

علاوه بر فاطمه ارسطو (دانشجوی پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور) و ماجد سیاحی (دانشجوی داروسازی دانشگاه جندی‌شاپور) دو دانشجوی دیگر به نام‌های رضا شاهمرادی (دانشجوی کامپیوتر دانشگاه چمران) و شمس‌الدین یزدان‌پناه (دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه چمران)، نیز در یک ماه گذشته در اهواز جان باخته‌اند.

هنوز از بررسی علت مرگ این دو دانشجو خبری منتشر نشده است. پیشتر دانشگاه چمران اهواز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید خبر گفته بود: «هرگونه اطلاعات موثق در مورد این حوادث با دانشجویان و اصحاب رسانه در میان گذاشته خواهد شد.» کشته شدن دهها معترض در اهواز و یافتن برخی پیکرها در بستر رود کارون، گمانه‌هایی را درباره ارتباط این حوادث با اعتراضات آبان‌ماه گذشته مطرح کرده است.

رانت و پولشویی در حوزه پژوهش

قائم مقام معاون پژوهشی وزارت بهداشت با اشاره به سه قرن عقب‌ماندگی دانشگاه ایران از پژوهش دنیا از «وجود رانت و پولشویی در این فضا» انتقاد کرد.

شاهین آخوندزاده گفت: «عمر پژوهش در کشور ما زیر ۴۰ سال است، در سال ۱۹۸۸ کل مقالات ایران در آی اس آی ۱۶۵ عدد و اولین مجله لاتین پزشکی ایران در سال ۱۹۵۶ منتشر شد. این در حالیست که اولین مجله لاتین پزشکی دنیا در سال ۱۶۶۵ یعنی ۳۰۰ سال پیش از آن منتشر شده، به عبارت دیگر سه قرن از پژوهش دنیا عقبیم». او افزود که «با این حال نسبت به زمان و منابع محدود و تحریم‌ها، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم».

قائم مقام معاون پژوهشی وزارت بهداشت با اشاره به سه قرن عقب‌ماندگی دانشگاه ایران از پژوهش دنیا از «وجود رانت و پولشویی در این فضا» انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا آخوندزاده با انتقاد از وجود رانت و پولشویی در این حوزه گفت: «متاسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی نیاز خود را شفاف و در فضای رقابتی مطرح نمی‌کنند و بدون انتشار فراخوان در سطح ملی، طرح را به یک مرکز تحقیقاتی و دانشگاه مشخص واگذار می‌کنند که در آن حوزه، سابقه و فعالیت خاصی نداشته و در نهایت مبلغ کلانی را به عنوان بودجه طرح، بدون هیچ نظارت و بازخورد مشخصی پرداخت می‌کنند».

قائم مقام معاون پژوهشی وزارت بهداشت افزود: «رقم‌های متفاوت به خاطر نوسانات ارزی است، با این حال با دلار ۱۰ هزار تومان، بودجه پژوهشی سال گذشته ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها، چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومن یعنی ۵۰ میلیون دلار بوده است. البته در نظر داشته باشید که خرید بسیاری از تجهیزات با دلار ۱۰ هزار تومان نیست، بلکه گاهی باید با دلار ۲۵ هزار تومن و از دلال است؛ در این شرایط نمی‌توان به دنبال کشف یک مولکول دارویی جدید بود».

دانشجوی زندانی داریم ولی عفو می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که پیشتر با ادعای «دانشجوی زندانی نداریم» خبرساز شده بود در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته است: «با رایزنی‌های صورت گرفته هشت تن از این دانشجویان عفو و اجرای احکام مابقی آنها متوقف شده است».

در پی اعتراضات آبان‌ماه، شورای صنفی دانشجویان کشور خبر داده بود که مأموران لباس‌شخصی در جریان اعتراضات برای ورود به دانشگاه از آمبولانس استفاده کرده و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از دانشجویان را بازداشت کرده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که پیشتر با ادعای «دانشجوی زندانی نداریم» خبرساز شده بود در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته است: «با رایزنی‌های صورت گرفته هشت تن از این دانشجویان عفو و اجرای احکام مابقی آنها متوقف شده است».

حالا منصور غلامی ضمن اعلام خبر عفو و توقف حکم آنها گفته است: «عده‌ای تلاش دارند زندانی شدن یک فرد غیر دانشجو را در قالب دانشجوی زندانی مطرح کنند که باید نسبت به این موضوع آگاه بود؛ هیچ دانشجویی به خاطر ارتکاب جرم بازداشت نشد، بلکه تعدادی به خاطر حضور در این فضا بازداشت شده بودند که همگی آنها آزاد شدند».

به نظر می‌رسد او با این توضیح، ادامه بازداشت سها مرتضایی، دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشگاه تهران را توجیه کرده است. خانواده سها مرتضایی از سوی حراست دانشگاه تهران تحت فشار است که بپذیرد او با وعده تخفیف در مجازات زندان در بیمارستان روانی بستری شود تا دانشگاه بتواند اعتراض او به ستاره‌دار شدنش را نتیجه مشکلات روانی‌اش معرفی کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »