دانشگاه «هنوز» زنده است؟

#زیتون_دانشجو | ۱۲

زیتون ـ در حالی که فضای جامعه دانشجویی تحت تاثیر حوادث آبان ۹۸ ملتهب است نیروهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بیش از سال‌های گذشته برای حضور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تلاش می‌کنند.

حضور فرمانده کل سپاه و رئیس قوه قضائیه در مراسم ۱۶ آذر هم‌‌زمان  با تهدید دانشجویان معترض نشانه‌هایی از این تلاش است. با این‌همه اما دانشجویان دانشگاه علامه قرار است ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۶ آذر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه تریبون آزاد دانشجویی برگزار کنند و با تاکید بر اینکه «دانشگاه زنده است» مطالبات دانشجویی را مطرح کنند.

انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان هم در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو، در اعتراض به شرایط امنیتی دانشگاه و سرکوب اعتراض‌های اخیر در ایران، به دهان خود چسب زدند و نمایشی اعتراضی برگزار کردند.

محمدعلی زارع، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اعلام کرد: «فقط در صورتی که فردی با حکم قوه قضاییه اجازه سخنرانی نداشته باشد، از ورود این فرد به دانشگاه و سخنرانی او ممانعت به عمل خواهد آمد» او در همین گفتگو به خبرگزاری مهر گفت که «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه برای حضور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تهران دعوت کرده است». وی افزود که اطلاع ندارم که تاکنون این دعوت قطعی شده است یا خیر. اما اخبار رسیده به «زیتون» حاکی از قطعی شدن این دعوت است.


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز قرار است به دانشگاه برود و ۱۸ آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی کند. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز اعلام کرد که محمدباقر قالیباف عصر روز شنبه ۱۶ آذر در دانشکده مدیریت این دانشگاه سخنرانی می‌کند.

 حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز قرار است به دانشگاه برود و ۱۸ آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی کند. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز اعلام کرد که محمدباقر قالیباف عصر روز شنبه ۱۶ آذر در دانشکده مدیریت این دانشگاه سخنرانی می‌کند.

بنابر اعلام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شنبه ۱۶ آذر ماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سخنرانی می‌کند.

از جریان مقابل، محمود صادقی حقوقدان و نماینده‌ی مجلس دهم به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس، ۱۶ آذر به این دانشگاه می‌رود.

همزمان با انتشار اخباری درباره ایجاد محدودیت‌های گسترده برای دانشجویان، فرهاد یکه یزداندوست، رئیس دانشگاه خواجه نصیر به رسانه‌ها گفته است: «اگر درخواست‌های تشکل‌ها در قالب مجوزها و قوانین و مقررات مطرح شده باشد مطمئنا با صدور آن مجوز هماهنگی صورت خواهد گرفت».

ایسنا گزارش داد که سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ هم شرایطی را مطرح کرده و گفته است: «دغدغه های سیاسی، اجتماعی دانشجویان حتما برای ما مهم است ولی این امر در گرو خواست و استقبال دانشجویان است و از آن جا که دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است، بایستی علاوه بر ضوابط وزارت علوم، آیین نامه ها و قوانین جهاد دانشگاهی هم درنظر گرفته شود ولی این امر حتما با مشورت و خرد جمعی مسئولین و دانشجویان  قابل تحقق است».  

همه جا دوربین نصب کرده‌اند

معید مهدیان، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از «حراست» این دانشگاه و «نصب دوربین در همه نقاط دانشگاه علم و صنعت» انتقاد کرده و می‌گوید: «حیطه وظایف مسئولان حراست در دانشگاه علم و صنعت مشخص نیست؛ حدود دو سال است که مدام پیگیری می‌کنیم این مسئولان حیطه وظایف خود را مشخص کنند، اما توجهی نمی‌شود و حوزه اختیارات و دخالت‌های حراست دانشگاه در امور مختلف زیاد شده است به طوریکه در حال حاضر در همه نقاط دانشگاه علم و صنعت دوربین‌هایی نصب شده که برخی دانشجویان از جریانات خاص به این دوربین‌ها دسترسی دارند و این مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند».

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت: حوزه اختیارات و دخالت‌های حراست دانشگاه در امور مختلف زیاد شده است به طوریکه در حال حاضر در همه نقاط دانشگاه علم و صنعت دوربین‌هایی نصب شده که برخی دانشجویان از جریانات خاص به این دوربین‌ها دسترسی دارند و این مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند

به گزارش ایسنا او از «پشتیبانی مالی» از یک تشکل خاص که نامش را نگفته خبر داده و گفته است: «در حال حاضر یکسری هزینه‌ها در دانشگاه علم و صنعت صرف موارد بیهوده می‌شود مثلا تشکلی در این دانشگاه وجود دارد که به طور ماهیانه حدود دو میلیون اعتبار برای پذیرایی اعضای خود از دانشگاه دریافت می‌کند و یا این‌که مبالغی را صرف هزینه‌های بیهوده دیگر می‌‌کنند. ضمن اینکه دخالت‌های برخی نهادهای خاص در دانشگاه علم و صنعت زیاد شده و می‌توان این گونه عنوان کرد که گویی ریاست دانشگاه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اختیار دارد».

گزارش‌های متناقض از سرنوشت دانشجویان زندانی

فرهاد یکه یزداندوست، رئیس دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشجویان زندانی در این دانشگاه اگرچه ابتدا ادعا کرده که «هیچ دانشجویی در وقایع اخیر از دانشگاه خواجه نصیر بازداشت نشده» اما در ادامه می‌گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم اتفاقاتی که در برخی از دانشگاه‌های محدود وجود داشت در دانشگاه خواجه نصیر بروز پیدا نکرد. اگر هم مشکلی برای دانشجویان مطرح شده این مشکل یا برطرف شده است و یا در حال برطرف شدن است. در حال حاضر در این زمینه با مشکل حادی مواجه نیستند فقط تعداد محدودی از این دانشجویان نیز با مشکل مواجه‌اند که به نظر می‌آید تا پایان هفته مشکل آنها نیز برطرف خواهد شد». 

در این اظهار نظر مشخص نیست که سرانجام «مشکلی بروز پیدا نکرد» یا کرد و «برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است». همچنین مشخص نیست که دانشجویان این دانشگاه در اعتراضات اخیر با مشکلی مواجه نیستند یا «با مشکل مواجه‌اند و تا پایان هفته مشکل آنها برطرف خواهد شد». 

همزمان غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از «بازداشت ۹۵ دانشجو و آزادی اکثر آنها» در اعتراضات اخیر خبر داده اما گفته است: «وزارت علوم ستادی برای پیگیری این موضوع تشکیل داده است که البته اعلام این موضوع نیازمند تبلیغات نبوده و همکاران ما در این ستاد همواره پیگیر حل مشکل هستند».

غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از «بازداشت ۹۵ دانشجو و آزادی اکثر آنها» در اعتراضات اخیر خبر داد و گفت:وزارت علوم ستادی برای پیگیری این موضوع تشکیل داده است که البته اعلام این موضوع نیازمند تبلیغات نبوده و همکاران ما در این ستاد همواره پیگیر حل مشکل هستند

او افزود: «در حال حاضر تنها هفت الی هشت نفر در بازداشت هستند و امیدواریم تا یکی دو روز آینده مشکل آنان نیز حل شود. با این وجود که فضایی ایجاد شد تا عده‌ای از دانشجویان در بازداشتگاه بمانند اما اینکه دچار تخلف و جرایم نشدند، برای ما ارزشمند است و امیدواریم رویکرد عاقلانه دوستان سبب شود هرگز چنین تخلفاتی در هیچ فضایی وجود نداشته باشد. به طور کلی ۹۵ دانشجو در سراسر کشور بازداشت شده بودند که اکثر آنان در روزهای ابتدایی آزاد شدند و تنها ۳۰ نفر به مدت طولانی‌تری در بازداشت به سر بردند».

از سوی دیگر سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در این باره گفت: «کل دانشجویان بازداشت شده ۳۶ نفر بوده اند که از این تعداد ۳۱ نفر آزاد شده اند و گفته شده که پنج دانشجوی باقی مانده هم تا آخر هفته آزاد خواهند شد.»

در خبری دیگر، طالبی، رییس دانشگاه اصفهان از آزادی ۷ دانشجوی بازداشتی وقایع اخیر این دانشگاه خبر داد و گفت: «در روبروی درب خوابگاه دانشجویان و بیرون دانشگاه اصفهان، سعی بر این بود که خیابان جلوی خوابگاه دانشگاه از سوی افرادی راه‌بندان شود، در نتیجه دانشجویانی که در راه عبور بودند، مورد سوء ظن نیروی انتظامی قرار گرفتند و در مسیر عبور دستگیر شدند که ما وضعیت آنها را پیگیری کردیم و این دانشجویان که سه نفر آن‌ها پسر و چهار نفر نیز دختر بودند، با همراهی‌های لازم از سوی مقامات استان، بعد از یک شب بازداشت آزاد شدند و مشکلی برای آنها به وجود نیامد. به طور کلی دانشگاه اصفهان، هیچ دانشجوی بازداشتی و یا پرونده‌دار از سال‌های گذشته نداشته است.

هم‌زمان در حالی که دو هفته از بازداشت سها مرتضایی (دانشجوی ستاره‌داری که همزمان با اعتراضات به گرانی بنزین در خوابگاه دانشجویی بازداشت شد) می‌گذرد هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست. منابع دانشجویی تایید کرده‌اند که تلاش‌های شورای صنفی برای پیگیری وضعیت او بی‌جواب مانده است و از مادر او خواسته‌اند برگه انتقال سها به بیمارستان روانی را امضا کند و در صورت عدم امضا دو سال و نیم دیگر به حکم سها اضافه می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »