تهدید وزارت اطلاعات به «برخورد شدید و خشن» با مراسم قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای

زیتون– روابط عمومی کانون نویسندگان ایران روز گذشته (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی تماس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مجبور به لغو مراسم گرامیداشت دو نویسنده قربانی قتل‌های زنجیره‌ای، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، است.

در همین رابطه رضا خندان در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر داد که وزارت اطلاعات به کانون نویسندگان اعلام کرده است که از تامین امنیت و سلامت شرکت‌کنندگان در این مراسم ناتوان است.

پیشتر کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای خبر داده بود که قصد دارد مراسم گرامیداشت «یاد دو نویسنده‌ آزادیخواه، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده» را در روز جمعه، ۱۵ آذر، بر مزار آنها برگزار شود.

در اطلاعیه روابط عمومی کانون نویسندگان آمده است که «از وزارت اطلاعات با چند نفر از اعضای هیئت دبیران کانون تماس گرفتند و هشدار دادند که با مراسم اعلام شده با شدت و خشونت برخورد خواهد شد.»

در همین رابطه طبق سنوات گذشته امسال نیز از برگزاری مراسم سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر جلوگیری شد.

در سال‌های گذشته نیز از برگزاری مراسم سالگرد قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای جلوگیری شده بود.

پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در پاییز سال ۱۳۷۷ پس از به قتل رسیدن چند چهره منتقد حکومت ایران گشوده شد. محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، اعضای کانون نویسندگان ایران، داریوش و پروانه فروهر، رهبران حزب ملت ایران، چهار نفری بودند که در فاصله کوتاهی به قتل رسیدند. وزارت اطلاعات ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۷۷ مسئولیت این قتل‌ها را بر عهده گرفت و چند نفر از کارمندان این وزارتخانه به اتهام «عملیات خودسرانه» بازداشت شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده مشخص شد که بازجویان با شکنجه و فشار روانی شدید تلاش کرده بودند که افراد بازداشت‌شده را وادار به اعتراف کنند که با همکاری سی‌آی‌ای و موساد این قتل‌ها را انجام داده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »