پیوستن دانشجویان به اعتراضات؛ تعطیلی ۲۲ دانشگاه

#زیتون_دانشجو | ۱۱

زیتون-دامنه اعتراضات در ایران به برخی از دانشگاه‌ها نیز کشیده شده و تا کنون حداقل ۲۲ دانشگاه در کشور را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش زیتون، دانشگاه‌های تهران، تبریز، شیراز، ارومیه، سنندج، آزاد کرج و صنعتی اصفهان دیروز شاهد پیوستن دانشجویان به معترضان بود. این اعتراضات که در پی تصمیم سران سه قوه برای افزایش ناگهانی قیمت بنزین و حمایت رهبر جمهوری اسلامی از این تصمیم آغاز شد، به‌ ده‌ها شهر در ایران کشیده شده و تا کنون دست کم ۱۲ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشته است. به نوشته خبرگزاری‌های رسمی صدها نفر هم در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های رسیده به زیتون تا کنون دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی، پردیس شهید عباسپور (نوبنیاد تهران)، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تربیت معلم شهید رجایی و علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه‌های رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، یزد، بندرعباس، اهواز، چهارمحال و بختیاری و کازرون کلیه کلاس‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

 

 

مهدی برازنده، فعال رسانه‌ای اصولگرا در حساب توییتر خود «موج تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بخاطر اعتراضات» ‫را «‬بی‌سابقه و مشکوک» خواند و نوشت: «عده‌ای به دنبال کشاندن دانشجوها و دانش آموزان تعطیل شده به تجمعات هستند یا صرفا بی‌تدبیری است؟»

ویدئوهایی نیز از اعتراضات در دانشگاه‌های تهران، شیراز و ارومیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ در ویدئوی منتشر شده از اعتراضات دانشگاه تهران شعارهای «دانشجو، کارگر، ایستاده‌ایم در سنگر»، «بنزین گرون‌تر شده، فقیر فقیرتر شده» و «دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد» به گوش می‌رسد. در اعتراضات دانشگاه تبریز نیز دانشجویان شعارهای «بیکاریم، بیکاریم، آینده‌ای نداریم» و «حاصل دسترنج ما، اختلاس، اختلاس»، «نترسیم نترسیم، ما همه با هم هستیم» و «دانشجو کارگر، اتحاد اتحاد» سر داده‌اند.

در ساعات پایانی شب گذشته خبر رسید که سپیده قلیان، دانشجوی سال چهارم دامپزشکی بار دیگر بازداشت شد. او که سال گذشته در همین روزها و به اتهام همراهی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد و حدود ۲۰روز پیش آزاد شده بود بار دیگر بازداشت شده است.

قطع اینترنت و اختلال در تحقیقات دانشگاه‌ها

گزارش‌های رسیده به زیتون نشان می‌دهد که قطع اینترنت در سراسر کشور، بخش تحقیقات دانشگاه‌هارا دچار اختلال کرده است. اعتراض به این وضعیت باعث شده برخی رسانه‌های دولتی با توجیه ضرورت قطع اینترنت، «استفاده از موتورهای جستجوی بومی» را پیشنهاد کنند.

در تازه‌ترین واکنش به این اعتراضات، خبرگزاری دولتی مهر ادعا کرده است که «با توجه به قطعی‌های پیش آمده در شبکه اینترنت کشور از روز گذشته، استفاده از مزایای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و شواهد نشان می دهد که سرویس هایی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ، شکل گرفته‌اند، هم اکنون بدون اختلال در دسترس کاربران قرار داشته و به فعالیت خدمات رسانی خود ادامه می‌دهند».

در این گزارش آمده است: «شبکه ملی اطلاعات مطابق با سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده، شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است. در این سند بر ایجاد شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و میزبانی داخلی در صورت نبود شبکه جهانی اینترنت تاکید شده است».

این گزارش می‌افزاید «در حال حاضر امکان استفاده از موتورهای جستجوی بومی که زیرساختی مستقل از گوگل دارند، برای کاربران وجود دارد. دسترسی به اغلب سایتهای ایرانی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند و نیز امکان استفاده از اغلب پیام‌رسان‌های بومی فراهم است…بررسی ها نشان می‌دهد که علاوه بر سرویس‌های داخلی همچون سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین داخلی، شبکه شتاب بانکی و شبکه خدمات رسانی بانک‌ها نیز بدون اختلال به فعالیت خود ادامه می‌دهند».

استفاده بهینه از بودجه تحقیقاتی دانشگاه در تحریم

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران بر استفاده بهینه از بودجه‌های تحقیقاتی محدود در شرایط تحریم تاکید کرده و گفته است: در زمانی که بودجه تحقیقاتی محدود است و کشور با تحریم روبرو است استفاده بهینه از بودجه‌ها در راستای تحقیقات هدفمند اهمیت بسزایی دارد.

محمدعلی صحرائیان در نشستی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه کشور ما با ۱۴ مقاله باز پس گرفته‌شده (Retract) به ازای هر ۱۰ هزار مقاله در صدر دنیا قرار دارد که مهم‌ترین دلیل آن نبود نظارت کافی اعضای هیئت‌ علمی در مواردی است که مقاله توسط گروه‌های دیگر و یا دانشجویان تهیه می‌شود.

او افزود: با توجه به حساسیتی که باز پس گرفته شدن مقالات ایران در کشورهای دیگر ایجاد کرده و پیامدهای ناشی از آن‌ که کل کشور را در بر گرفته، کمیته‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها فعال‌شده‌اند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ارتقا بعضی از افراد به دلیل وجود مقاله باز پس گرفته‌شده مدت‌ها عقب‌افتاده است. لذا اعضای هیئت‌ علمی با دقت کافی از صحت‌ و سقم مطالبی که منتشر می‌کنند اطمینان حاصل کنند.

صحرائیان با تاکید بر پرهیز از انتشار مقاله در مجلات علمی سیاه گفت: وزارت بهداشت لیست مجلات نامعتبر و جعلی را تهیه‌ کرده است که این لیست در وب‌سایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه قابل‌ دسترس است. انتشار مقاله در این مجلات برای دانشگاه و عضو هیئت‌علمی که اقدام به انتشار آن کرده امتیاز منفی دارد لذا محققان با مراجعه به این لیست، از چاپ مقاله در این مجلات پرهیز کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید برجذب اعتبارات پژوهشی خارج از دانشگاه گفت: وضعیت دانشگاه در طرح‌های تحقیقاتی موسسه نیماد خوب است اما با توجه به توانایی و شمار اعضای هیئت‌ علمی که دانشگاه دارد باید رویکردمان به جذب گرنت های خارج از دانشگاه که قابل‌دسترس‌ترین آن موسسه نیماد است بیشتر شود. گرنت های بین‌المللی هم در سایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه قابل‌مشاهده است که محققان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در گزارشی که ارائه شد، دانشگاه‌هایی که ظرفیت کمتری به نسبت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند در جذب این گرنت ها فعال هستند و لازم است محققان دانشگاه نگاه دقیق‌تری نسبت به جذب بیشتر گرنت های پژوهشی از خارج دانشگاه داشته باشند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »