? پیام تسلیت جمعی از اعضا و علاقمندان نهضت آزادی به مناسبت درگذشت اعظم طالقانی

زیتون– جمعی از اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران در آمریکا و کانادا بیانیه‌ای به مناسبت در گذشت اعظم طالقانی صادر کردند.

به گزارش «زیتون» در این بیانیه آمده است: «آن خلف صالح طالقانی، با روش اعتدالی خویش، به عنوان یک بانوی فعال سیاسی مدنی ایران، هم در کنفرانس‌های بین‌المللی در امور مربوط به سیاست و حقوق زنان شرکت می‌کرد و هم در داخل کشور، با وجود مسئولیت‌های ویژه خانوادگی و کسالت جسمانی طولانی، حلقه رابط بانوان برای کمک به خانواده زندانیان سیاسی بود و یک تنه کار جمعی تناور می‌کرد.»

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند: «خانم طالقانی که ۶۰ سال (از ۱۷ سالگی تا ۷۷ سالگی) در متن فعالیت‌های اجتماعی از تعلیم و تربیت، تاسیس مدرسه و سازمان تا راه اندازی نشریه و نهاد مدنی بود، الگویی از تلاش و تکاپوی شجاعانه با قبول زحمت و محرومیت برای بانوان در زمینه های گوناگون، به ویژه در دوران تبعیضات جنسیتی، به شمار می‌آمد که فقدانش به راستی ضایعه‌ای بزرگ می‌باشد.»

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

درگذشت بانوی خدمتگزارخانم اعظم طالقانی اولین فرزند مجاهد مبارز و مفسر نواندیش قرآن مرحوم سید محمود طالقانی را خدمت خانواده، خویشان و ملت ایران، به‌خصوص بانوان وطن تسلیت می‌گوییم.
مرحومه اعظم طالقانی نه تنها فعال‌ترین فرزند آیتالله طالقانی درپیروی از مشی سیاسی ایشان در مبارزات پیش از انقلاب، با تحمل محرومیت و زندان بود، بلکه سرشناس‌ترین چهره ملی مذهبی در میان بانوان فعال سیاسی، مدنی پس از انقلاب نیز به شمار می‌رفت؛
عضویت او در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، سه باراعلام نامزدی برای انتخاب ریاست جمهوری به قصد شکستن تابوی محرومیت زنان از برخی حقوق مدنی خود، در سال های ۱۳۶۷/۸۸/۹۶، تاسیس جامعه زنان مسلمان به قصد آموزش و کارآفرینی برای بانوان، دبیرکلی جامعه زنان انقلاب اسلامی، اداره نشریه “پیام هاجر”، سپس “پیام ابراهیم”، که کانونی برای تشکیل جلسات سیاسی نوگرایان دینی و محل سخنرانی‌های سیاسی اجتماعی گسترده در دوران اصلاحات محسوب می‌شد، در کارنامه زندگی ایشان جلوه می‌کند.
آن خلف صالح طالقانی، با روش اعتدالی خویش، به عنوان یک بانوی فعال سیاسی مدنی ایران، هم در کنفرانس‌های بین‌المللی در امور مربوط به سیاست و حقوق زنان شرکت می‌کرد و هم در داخل کشور، با وجود مسئولیت‌های ویژه خانوادگی و کسالت جسمانی طولانی، حلقه رابط بانوان برای کمک به خانواده زندانیان سیاسی بود و یک تنه کار جمعی تناور می‌کرد.
خانم طالقانی که ۶۰ سال (از ۱۷ سالگی تا ۷۷ سالگی) در متن فعالیت‌های اجتماعی از تعلیم و تربیت، تاسیس مدرسه و سازمان تا راه اندازی نشریه و نهاد مدنی بود، الگویی از تلاش و تکاپوی شجاعانه با قبول زحمت و محرومیت برای بانوان در زمینه های گوناگون، به ویژه در دوران تبعیضات جنسیتی، به شمار می‌آمد که فقدانش به راستی ضایعه‌ای بزرگ می‌باشد.

از خداوند غفور رحیم برای آن فرزند برومند مرحوم طالقانی آمرزش و رحمت و برای فرزندان و خواهران و برادران و همفکران ایشان آرامش و آسایش طلب می‌کنیم.
اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران در آمریکا و کانادا
۳۱ اکتبر

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »