? زنده| وزارت امور خارجه: به عراق سفر نکنید

 

 



نخست وزیر عراق درخواست مقتدی صدر برای انتخابات زودهنگام را رد کرد

نخست وزیر عراق امروز (سه شنبه) در نامه‌ای به مقتدی صدر، درخواست وی را برای انتخابات زودهنگام رد کرد.

عادل عبدالمهدی در این نامه خطاب به مقتدی صدر نوشت: از من خواسته‌اید به پارلمان بروم و برگزاری انتخابات زودهنگام را تحت نظارت سازمان ملل متحد و کمیساریای جدید اعلام کنم. من از شما تشکر می‌کنم. این حق هر رهبر و هر شهروند است که آنچه را که به نظرش مصلحت و منفعت ملی است، از نخست وزیر بخواهد و چه بسا پیشنهاد شما یکی از راه‌های خروج از بحران کنونی باشد.

او افزود: «نتایج انتخابات زودهنگام ممکن است تعیین کننده باشد و در نتیجه امکان تشکیل دولتی با اکثریت سیاسی روشن که از حمایت پارلمانی واضحی هم برخوردار است، وجود داشته باشد. اما ملاحظاتی در انتخاب این راهکار برای خروج از بحران وجود دارد. نخست آن که این کافی نیست که نخست وزیر برای اعلام انتخابات زودهنگام به پارلمان برود و بلکه با استناد به (ماده ۶۴)، روال قانونی که وجود دارد که نخست وزیر باید از آن پیروی کند. انتخابات اولیه مستلزم آن است که رئیس جمهور با درخواست نخست وزیر را برای انحلال پارلمان موافقت و خواستار انتخابات زودهنگام طی ۶۰ روز شود و چنین امری جز با رأی اکثریت شورای نمایندگان محقق نمی‌شود.»

عبدالمهدی تاکید کرد: «اگر هدف از انتخابات، تغییر دولت است، راه بسیار کوتاه تری وجود دارد و آن این که جنابعالی با برادر “هادی العامری” برای تشکیل دولت جدید توافق کنید که در آن صورت نخست وزیر می‌تواند استعفا خود را اعلام کرده و دولت جدید هم ماموریت خود را ظرف چند روز اگر نگوییم چند ساعت پس از این توافق آغاز کند. اما انتخابات زودهنگام موضوعی نامشخص است، مدت زمان اجرایی شدن آن و توافق بر سر تمام شروط آن موضوعاتی سوال برانگیز است.»/ایرنا



دعوت از دختران دوچرخه‌سوار همدان به اردوی استعدادهای کشور

دختران دوچرخه‌سوار همدانی به اردوی استعدادیابی برترین‌های کشور دعوت شدند. این اردو قرار است هشتم تا دهم آبان ماه جاری در کمپ تیم های ملی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شود.
ملیکا گوهری و صبا صالحی از همدان در این اردوی آماده سازی حضور می یابند.
فدراسیون دوچرخه سواری هشت منتخب المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را برای حضور در اردوی تدارکاتی برگزیده است. این ۲ رکابزن همدانی با درخشش در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور که تابستان امسال برگزار شد، موفق به کسب سهمیه حضور در اردوی منتخبان این رشته شدند.
همدان ۲۰۰ رکابزن فعال در رده های سنی مختلف دارد./ایسنا

https://twitter.com/HadiNili/status/1189156045215731712


وزارت امور خارجه: به عراق سفر نکنید

همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها در بغداد و شهرهای جنوب این کشور از جمله نجف و کربلا، وزارت خارجه ایران از شهروندان ایرانی خواست که سفر خود به عراق و شهرهای زیارتی در این کشور را به تعویق بیندازند.

اعتراضات و تظاهرات در شهرهای عراق از جمله بغداد، نجف و کربلا در روز سه‌شنبه، هفتم آبان، ادامه یافت. در همین حال در چند شهر در جنوب عراق از جمله دیوانیه و نصیریه ادارات تعطیل ماندند.

تظاهرات ضد دولتی روز سه‌شنبه در شهرهای شیعه‌نشین عراق از جمله کربلا و نجف هم برگزار شد. تعدادی از روحانیون شیعه در نجف نیز در این تظاهرات شرکت کردند.

به همین دلیل وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی برنامه سفر خود به عراق و شهرهای زیارتی شیعیان در این کشور را به تعویق اندازند./ایسنا



پرونده مسعود کاظمی به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد

پرونده مسعود کاظمی روزنامه‌نگار از وضعیت امنیتی خارج و به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد.

علی مجتهدزاده وکیل مسعود کاظمی درباره آخرین وضعیت پرونده مسعود کاظمی گفت: «خوشبختانه طی یک روال قانونی، اجرای حکم پرونده موکل اینجانب از دادسرای امنیت دادستانی تهران خارج و به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد؛ هر چند معتقدیم در دادسرای امنیت نیز متهمان و محکومان باید از تمام حقوق قانونی مانند حق آزادی مشروط برخوردار باشند.»

او ادامه داد: «به عبارتی با این تصمیم دستگاه قضایی، پرونده مسعود کاظمی اصلاً امنیتی محسوب نشده و برخوردهایی که در ماه‌های اخیر در دادسرای فرهنگ و رسانه با اهالی و اصحاب رسانه و خبرنگاران صورت گرفته، موجب دلگرمی شده است. خوشبختانه در دادسرای فرهنگ و رسانه نگاه امنیتی وجود ندارد.»/ایسنا



کربلا در خون و آتش؛ دسته کم ۱۴ کشته

در جریان اعتراضاتی که دوشنبه شب به اوج رسید دست‌کم ۱۴ نفر در شهر کربلا جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، هفتم آبان‌ماه، نوشت که نیروهای امنیتی عراق به روی معترضان آتش گشوده‌اند.

هزاران نفر شامگاه دوشنبه و بامداد سه‌شنبه به رغم اعلام برقراری مقررات منع آمدوشد شبانه در بغداد، پایتخت عراق، به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت این کشور شعار سر دادند.

ژنرال قیس المحمداوی، فرمانده عملیات بغداد، اعلام کرده بود که از ساعت دوازده نیمه‌شب تا شش صبح سه‌شنبه مقررات منع آمد و شد در بغداد به اجرا گذاشته می‌شود.

اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان با در دست داشتن پرچم عراق در بسیاری از خیابان‌های بغداد حضور یافته و علیه دولت این کشور شعار می‌دادند./رادیو فردا


خبرهای روزهای گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »