سن اعزام به سربازی دو سال افزایش خواهد یافت

زیتون– دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی٬ سعید عاملی٫ اعلام کرد که برای «کاهش فشار کنکور» و اضطرب ناشی از آن خواستار تغییر سن سربازی رفتن پسران از ۱۸ به ۲۰ سال شده است.

به گفته سعید عاملی، در صورت موافقت ستاد کل نیروهای مسلح این خواسته٬ شکل قانونی به خود خواهد گرفت.

به گفته عاملی دانش آموز زمانی که ۱۸ ساله می شود به او می گویند یا کنکور یا سربازی و این باعث می‌شود برخی از این دانش آموزان در رشته هایی که علاقه ندارند در دانشگاه ها پذیرش شوند تا به سربازی نروند.

او افزود که نباید فشار بر روی دانش آموزان بیشتر کنیم.

عاملی توضیح داد: «با تغییر سن سربازی رفتن پسران، اضطراب از روی دانش‌آموزان و دانشجویان برداشته خواهد شد.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که رویکرد این شورا این است که به ذینفعان کنکور توجه کند.

این اولین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی برای «خوشآیند سازی سربازی یا خدمت نظام وظیفه عمومی» تلاش می کنند.

تیرماه امسال نیز خبر «حذف اجبار تراشیدن موی سر» در همین رابطه منتشر شده بود.

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از حذف الزام سربازان به تراشیدن موی سر در دوره آموزشی و دوران سربازی خبر داده بود.

او اجبار سربازان به تراشیدن موی سر را مربوط به سال‌های بسیار دور و به منظور رعایت بهداشت فردی خواند و گفته بود که هم‌اکنون با توجه به ارتقاء بهداشت فردی و امکانات مناسب در یگان‌های نیروهای مسلح الزام تراشیدن موی سر برای سربازان حذف می‌شود.

تلاش ستاد کل نیروهای مسلح پس برای خوشایندسازی و افزایش نشاط سربازان پس از آن صورت می‌گیرد که «فروش پایان خدمت» متوقف شد.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح یازدهم تیرماه٬ اعلام کرده بود که دیگر امکان پرداخت جریمه برای مشمولان غایب به قصد گرفتن معافیت از سربازی وجود ندارد.

او همچنین تاکید کرده بود که طرح «تشدید برخورد با مشمولان غایب» آغاز شده است.

پیش از آن شایعاتی درباره احتمال از سرگیری طرح فروش سربازی، بخشش اضافه‌خدمت غایبان و معافیت‌های جدید سنی در ایران منتشر شده بود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ایران اما ضمن تکذیب این شایعات گفته است: «برابر قانون، سربازانی که تا سه ماه غیبت از سربازی داشته باشند سه ماه اضافه‌خدمت، سربازانی که از سه ماه تا یک سال غیبت داشته باشند شش ماه اضافه‌خدمت و سربازانی که بیش از یک‌سال غیبت داشته باشند علاوه بر شش ماه اضافه‌خدمت، مشمول مجازات‌های مربوط به سربازان فراری نیز می‌شوند.»

ایسنا خبر داده بود که موسی کمالی با بیان اینکه «در گذشته طی چندین مرحله اضافه‌خدمت‌های ناشی از غیبت سربازان بخشیده شده بود»، گفت: «اما دیگر خبری از چنین بخشودگی‌ها و تسهیلاتی نخواهد بود و بخشودگی اضافه‌خدمت‌های ناشی از غیبت دیگر تکرار نخواهد شد و تنها آن دسته از سربازانی که به سربازی اعزام شده و دارای حسن انجام وظیفه و اخلاق باشند با تشخیص فرمانده معادل دو سوم از اضافه‌خدمت ناشی از غیبتشان بخشیده خواهد شد و بجز آن هیچ بخشش دیگری وجود ندارد.»

کمالی همچنین به این پرسش که آیا احتمال اجرای دوباره طرح فروش سربازی یا همان جریمه ریالی سربازی وجود دارد٬ پاسخ داده بود: «پرونده فروش سربازی یا جریمه ریالی سربازی مختومه شده و دیگر اجرا نخواهد شد، بنابراین لازم است مشمولان غایب به امید اجرای دوباره چنین طرح‌هایی نمانده، وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »