? زنده| پیام اسماعیل بخشی از زندان پس از آگاهی از مدت محکومیتش

 

 

 



 


معاون رییس جمهوری: منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد

لعیا جنیدی٬ معاون حقوقی رییس جمهوری٬ گفت: «هیچ گونه منع قانونی در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد.»

او داد: «اصل در نظام حقوق اسلام و نظام حقوقی ایران بر «جواز» بوده و بر «منع» نیست یعنی اگر «نص» با استناد بر قانون اساسی به طور صریح منع نشده باشد اصل بر «جواز» آن است.»

معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: «درباره حضور بانوان در ورزشگاه هم در قانون منع صریح وجود ندارد و حتی برخی به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی استناد کردند.»

جنیدی توضیح داد: «در این مصوبه به سالن اختصاصی مردان یا زنان اشاره شده در حالی که ورزشگاه با ۱۰۰ هزار نفر گنجایش را نمی‌توان سالن خصوصی تلقی کرد.»

او افزود کهبنده فرد سیاسی نیستم و یک حقوقدان پایبند به اصول حقوقی هستم و به طور کامل بر اساس روش و منطق حقوق حرف می‌زنم که در این راستا و چارچوب قانونی که صراحت به منع حضور در ورزشگاه باشد وجود ندارد؛ بنابراین اصل بر «جواز» است./ایرنا



حضور«هزار گردان سایبری» بسیج در فضای مجازی

غلامرضا سلیمانی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین٬ اعلام کرد که این نیرو هزار «گردان سایبری» را در فضای مجازی با حضور «نیروهای انقلابی» ایجاد کرده است.

غلامرضا سلیمانی گفت: «حضور نیروی انقلابی در فضای مجازی نسبت به گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است و بسیج توانسته است با سازماندهی جوانان با انگیزه و پرتحرک و دارای تخصص در حوزه فضای مجازی، تحت عنوان گردان‌های سایبری، هزار گردان سایبری ساماندهی کند.»

او اعلام کرد که این اقدام «توسعه و اعتلا» پیدا خواهد کرد./تسنیم



به دختران ۹ ساله گواهی‌نامۀ رانندگی بدهید

سردبیر روزنامۀ اطلاعات در سرمقالۀ شمارۀ امروز این روزنامه با عنوان «بازی» این پرسش را طرح کرده است: «اگر ازدواج دختر ۱۳ ساله علی‌‌الاطلاق مجاز است و ازدواج دختر ۹ ساله هم با تشخیص قاضی مجاز است، پس او از بلوغ کامل جسمی و عقلی برخوردار است. اگر چنین است چرا نباید به او گواهینامه رانندگی داد، اجازه خرید و فروش محضری داد و شهادتش را در دادگاه پذیرفت»؟

او در ادامه نوشت:

اما بازی به همین جا ختم نمی‌شود. قریب دو سال است که طرح افزایش سن قانونی ازدواج دختران و پسران در مجلس خاک می‌خورد و قربانی بازی سیاسی شده است. مخالفان می‌گویند این طرح همسویی با نهاد‌ها و سازمان‌های غربی است برای ایجاد بحران‌های اخلاقی و پایین‌آوردن رشد جمعیت در کشور!

هیچ‌کس هم تا به حال از آنها نپرسیده است اگر افزایش سن ازدواج دختران ایرانی از ۱۳ به ۱۶ سال توطئه غربی‌هاست، چرا در غرب سن ازدواج دختران و پسران ۱۸ سال است؟ آیا آنها علیه خودشان توطئه بزرگتری کرده‌اند!؟

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مصوب سال ۱۳۱۳ حداقل سن ازدواج دختران و پسران را به ترتیب ۱۵ و ۱۸ سال تمام تعیین کرده بود.

این قانون، در سیر تاریخی خود، چند بار تغییر کرد و آخرین نسخه اصلاح شده آن مصوب ۱۳۸۱ سن ازدواج دختران و پسران را ۱۳ و ۱۵ سال تعیین کرد با این تبصره که برای سنین کمتر از آن نیز مشروط به اذن ولی و به شرط موافقت دادگاه، ازدواج مجاز است. جالب است در این قانون هیچ سنی به‌عنوان ممنوعیت مطلق ازدواج در نظر گرفته نشده است.

ممکن است برخی تصور کنند که نیازی به ممنوعیت مطلق نیست چرا که غیرممکن است یک پدر اذن دهد که دختر ۹ ساله یا حتی ۱۲ ساله‌اش سر سفره عقد بنشیند و باز حتی اگر چنین اتفاقی بیفتد، محال است دادگاه مجوز آن را صادر کند.

اگر شما هم این طور فکر می‌کنید به این آمار توجه کنید: طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران فقط در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۵ هزار و ۳۳۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۲۱۷ دختر کمتر از ۱۰ سال ازدواج رسمی کرده‌اند که در دفاتر ثبت رسمی قوه قضائیه ثبت شده است. طبق قانون، برای این ازدواج‌ها قاضی رأی صادر کرده و مجوز داده است. کاملاً بدیهی است که شمار ازدواج‌های غیررسمی و ثبت‌‌نشده، بسیار بیشتر از این است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »