? بیانیه اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران در آمریکا و کانادا در دومین سالگرد درگذشت ابراهیم یزدی

زیتون– اعضا و علاقمندان حزب نهضت آزادی ایران٬ در دومین سالروز درگذشت ابراهیم یزدی٬ دبیرکل سابق نهضت آزادی٬ ضمن صدور بیانیه‌ای به بزرگذاشت یاد و خاطره او پرداختند.

ابراهیم یزدی٬ دبیرکل سابق حزب نهضت آزادی٬ ششم شهریورماه سال ۹۶ درگذشت.

ابراهیم یزدی از اعضای جبهه ملی ایران بود و در سال ۱۳۴۰ در تاسیس نهضت آزادی ایران نقش داشت.
او در جریان انقلاب از مشاوران آیت‌الله خمینی و همراه او در نوفل‌لوشاتو بود و بعد از پیروزی انقلاب به عضویت شورای آن در آمد.

ابراهیم یزدی پس از پیروزی انقلاب مدتی معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه و همین طور نماینده دوره اول مجلس بود.

پس از استعفای دولت موقت در اعتراض به حمله دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا٬ ابراهیم یزدی در کسوت منتقد رویه جمهوی اسلامی بارها بازداشت شد.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته به شرح زیر است:

به یاد یادآوران

یاد و خاطره دبیر کل فقید نهضت آزادی ایران، دکتر ابراهیم یزدی را در دومین سالگرد درگذشت آن آزادمرد ایران گرامی می‌داریم و به همراهان خود در نهضت آزادی و دیگر هموطنان مدافع آزادی و حاکمیت ملت تسلیت می‌گوییم.

دوسال پیش در چنین روزی ملت ایران فرزندی رشید را در راه تحقق آرمانهای اصیل خود از دست داد. بی تردید از آغازجنبش آزادیخواهی و عدالت طلبی در دوران مشروطیت تا به امروز یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاثیر گذار دربسط فرهنگ تحزب و فعالیت سیاسی و کارمنظم تشکیلاتی در ایران دکتر ابراهیم یزدی می‌باشد که حدود هفتاد سال بی وقفه شاهدی بصیر و فعالی فداکار در صحنه سیاست و دیانت روشنفکرانه بود و شاگردانی بسیار برای خدمت به وطن تربیت کرد.

ملت ما دراین یکصد و چند سالی که از نهضت مشروطیت می گذرد شخصیت‌های ممتازی را در آغوش خود پرورده است که هر کدام در زمینه و جهاتی از وجوه انسانی درخشیده‌اند، اما به ندرت شاهد شخصیت‌های ذو وجوه در زمینه‌های دین و دانش و سیاست و خدمات عملی اجرایی بوده‌است و دکتر یزدی یکی از آن رجال نادر می‌باشد.

او در رشته تحصیلی خود”داروسازی”محققی دانشمند و استادی برجسته دریکی از عالی‌ترین مراکز تحقیقاتی آمریکا بود و آثار عملی و تالیفات با ارزشی از خود به یادگار گذاشت. دکتر یزدی در باورهای دینی خود اندیشمندی نوگرا بود و ترجمه‌ها و تالیفاتی آموزنده منتشر نمود. کلاس‌های قرآنی او در ۱۷ سال حضور در آمریکا و چهار دهه بازگشت به ایران و تفاسیر موضوعی قرآنی‌اش نشانه عمق تلاش‌های فکری وبسط تجربیات دینی‌اش می‌باشد.

دکتر یزدی در فعالیت‌های تئوریک خود متوقف نشد، بلکه پابه پای آن پایه گذار تشکل‌های مختلف اسلامی و سیاسی درآمریکا و ایران بود و صدها شاگرد و کادر اجرایی در انجمن‌های اسلامی دانشجویان و نهضت آزادی ایران در خارج کشور تربیت کرد که بسیاری از آنان پس از انقلاب عهده دار مشاغل کلیدی و مصدر خدماتی مهم شدند. خود نیز در پست معاونت نخست وزیر در امور انقلاب و سپس وزیر خارجه و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی منشاء خدماتی گشت.

تجربه دکتر یزدی در فعالیت اسلامی و سیاسی در اروپا و آمریکا و خاورمیانه عربی و ارتباطش با شخصیت‌های مهم و فعالین اسلامی کشورهای دیگر چهره‌ای بین المللی و نگاهی فراتر از تعصبات معمول به او بخشیده بود که سابقه نادری در میان سیاستمداران ما داشت. او برای آشنایی سیاه پوستان محروم در زندان‌های آمریکا با اسلام مترقی، با وجود خطرات جانی که وجود داشت، به صورت قانونی و حمایت وکیل سال‌ها حضور می‌یافت و کسانی همچون “احمد صبور” را با اسلام آشنا کرد که پس از آزادی خود مبلغ فعالی شد و خانواده‌های بسیاری را به اسلام پیوند داد.

نظم و ترتیب و آشنایی دکتر یزدی با کارتیمی و تشکیلاتی، خصلتی ذاتی و اکتسابی‌ او  بود که ازعلم مدیریت مدرن در دوران اقامتش در آمریکا به ارمغان آورده بود. حاصل این تجربه برای نهضت آزادی ایران، جمع آوری اسناد و مدارک بیانیه‌ها و اقدامات سیاسی از تاسیس نهضت مقاومت ملی در سال ۱۳۳۲ شمسی و نیز نهضت آزادی ایران قبل و بعد از انقلاب در مدت نیم قرن می‌باشد که هیچیک از احزاب سیاسی ایران به چنین کاری برای شفاف سازی حیات سیاسی خود و مطالعه آیندگان هنوز همت نگماشته‌اند. آرشیو مجلدات متعدد این اسناد در طول سه دهه گذشته به تدریج چاپ و منتشر شده و در اختیار علاقمندان به تحقیق قرار گرفته است.

فقدان دکتر ابراهیم یزدی بیش از همه برای همکاران و شاگردان جوانش در نهضت آزادی محسوس و دریغ و افسوس‌آور است.

از میان مومنان مردانی صادقانه به آنچه با خدای خویش عهد بستند عمل کردند، برخی نقش خویش ایفا کردند و رفتند و برخی نیز در انتظارند ، اینها هرگز پیمان خدا را با چیزی عوض نکردند (احزاب ۲۳).

اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران در آمریکا و کانادا

۲۸ آگوست ۲۰۱۹

 

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »