شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را یک باردیگر نیز رد کرد

زیتون– عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از رد دوباره “لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی با پدران خارجی” خبر داد.

سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) گفت: «علی‌رغم اصلاحات مجلس شورای اسلامی، ایرادات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی کماکان باقی است.»

پیشتر یک بار در پی مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس درباره «انتقال تابعیت از طریق مادر» و بازگرداندن آن، این مصوبه بار دیگر روز دوشنبه در صحن علنی مجلس مطرح شد.در اصلاحاتی که مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان بر روی مصوبه قبلی انجام داد، دو بار از عبارت «در صورت نداشتن مشکل امنیتی (با تشخیص وزارت اطلاعات)» استفاده شد و تغییرات جدید سرانجام به تصویب رسید.

به نوشته طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و از موافقان این مصوبه، تغییرات جدید «با ۱۵۱ رأی موافق به تصویب رسید» و برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

بیش از یک دهه است که فعالان مدنی در ایران خواستار اصلاح قانون مربوط به انتقال تابعیت شده‌اند اما تلاش‌ها در این زمینه یک بار در سال ۹۴ و با مخالفت مجلس با لایحه دولت شکست خورد.

لایحه جدید دولت نیز با اینکه با تغییراتی در مجلس به تصویب رسید، با مخالفت شورای نگهبان و همچنین شماری از روحانیان در قم روبه‌رو شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »