آلمان از پیوستن به ائتلاف پیشنهادی آمریکا در خلیج فارس سرباز زد٬ انگلیس پذیرفت

زیتون-آلمان بار دیگر تاکید کرد که به ائتلاف پیشنهادی آمریکا برای حفاظت از تردد در تنگه هرمز و باب‌المندب نمی‌پیوندد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، امروز (دوشنبه) گفت که آلمان به این ائتلاف نمی‌پیوندد و افزود که «ما یک مأموریت [ائتلاف] اروپایی می‌خواهیم».

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه، ۹ مرداد، نیز اعلام کرده بود که کشورش به ائتلاف بین‌المللی پیشنهادی آمریکا برای مأموریت تامین امنیت تنگه هرمز نمی‌پیوندد.

یک روز بعد ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در برلین، ضمن ابراز ناخرسندی از تصمیم آلمان، گفته بود که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا باید مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرد.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال جاری، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تردد در تنگه هرمز و باب‌المندب به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پیشنهاد کرد.

به دنبال تشدید تنش در خلیج فارس همچنین اتحادیه خطوط کشتیرانی آلمان خواهان تضمین امنیت رفت و آمد نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه شده است.

از سوی دیگر اما وزارت خارجه انگلیس امروز (۱۴ مرداد) اعلام کرده به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس٬ هم گفته دولت این کشور با نیروی دریایی آمریکا جهت تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز همکاری خواهد کرد.

به نوشته رویترز، والاس گفت: «ما چشم به راه همکاری در کنار آمریکا و دیگران برای پیدا کردن راه بین‌المللی برای مشکلات در تنگه هرمز هستیم.»

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی ادعا کرده‌اند موضع انگلیس در قبال ایران تغییر نکرده و این کشور علی‌رغم پیوستن به ائتلاف آمریکا با تحریم‌ها علیه ایران همراه نخواهد شد.

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »