فعالین حقوق بشر و زندانیان سیاسی: جمهوری اسلامی عامل قتل علیرضا شیرمحمدعلی است

زیتون– نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با انتشار بیانیه ای مسئولیت کشته شدن علیرضا شیرمحمدی‌علی را بر عهده سازمان زندانها و قوه قضائیه دانست.

در این بیانیه که امروز (سه شنبه) در وبسایت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی منتشر شده نرگس محمدی با اشاره به قتل این جوان ۲۱ ساله در زندان فشافویه، آن را یادآور بی‌کفایتی مسئولان قضایی و سازمان زندانها دانست.

در این بیانیه آمده است که با وجود قتل زندانیان سیاسی و مرگ‌های مشکوک در بازداشتگاهها در سالهای اخیر نه تنها هنوز هیچ دادگاه بی‌طرفی برای بررسی آنها تشکیل نشده بلکه این قتل ها ادامه یافته است و با نبود نظارت و بازرسی نهادهای نظارتی مستقل، تداوم خواهد یافت.

این فعال حقوق بشر زندانی در ادامه به دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله . زینب جلالیان، سپیده قلیان، زنان دراویش، مرجان داوری و… که در میان زنان با اتهامات عادی نگهداری می‌شوند اشاره کرده و آورده است که بارها نسبت به این موضوع تذکر داده شده و درخواست بازگرداندن انها به بند زنان اوین داده شده، اما اعتنایی نشده است.

در همین رابطه ۳۰ فعال حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به مرگ قتل علیرضا شیرمحمدعلی نوشته‌اند «ما جمعی از زندانیان سیاسی پیشین و مدافعان حقوق بشر، قتل علیرضا شیرمحمدعلی را به شدت محکوم می‌کنیم و بر این باوریم که رژیم جمهوری اسلامی در ایران علیرضا شیرمحمدعلی را کشته است و هشدار می‌دهیم که مسؤولیت قتل این زندانی سیاسی نباید به چند عنصر دون‌پایه فروکاسته شود.»

در بخشی از این بیانیه آمده: «ستاندن جان زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های رژیم جمهوری اسلامی قدمتی به درازای عمر این رژیم فاشیستی دارد و در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی مستقیم و غیر مستقیم بستر مرگ را برای زندانیان سیاسی_عقیدتی فراهم می‌کند».

این فعالان حقوق بشر نوشته‌اند «علیرضا شیرمحمدعلی نخستین زندانی سیاسی نیست که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست می‌دهد ولی امیدواریم با سرنگونی هرچه زودتر این حکومت ویران‌گر و ضدانسانی و روی‌کارآمدن حکومتی که آزادی بیان و عقیده را تضمین کند، دیگر زندانی سیاسی-عقیدتی نداشته باشیم.»

علیرضا شیرمحمدعلی٬ زندانی سیاسی در زندان فشافویه تهران٬ دوشنبه ۲۰ خرداد با ضربات چاقو مورد حمله دو نفر از زندانیان قرار گرفت و جان باخت.

وکیل او عنوان کرد که حمله از سوی دو متهم به قتل صورت گرفته که ظاهرا مشکلی هم با علیرضا شیرمحمدعلی نداشته‌اند.

علیرضا شیرمحمدعلی در تیرماه ۹۷ به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» به ۸ سال زندان محکوم شده و قرار بود دادگاه تجدید نظر این زندانی در ۱۸ تیر امسال برگزار شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »