تلاش قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها برای تبری جستن از قتل علیرضا شیرمحمدی

زیتون– غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز (دوشنبه) جزییاتی را از چگونگی به قتل رسیدن علیرضا شیرمحمدی در زندان تهران بزرگ (زندان فشافویه) مطرح کرد.

علیرضا شیرمحمدی، ۲۱ ساله، سال گذشته به علت فعالیت‌هایش در فضای مجازی دستگیر شد.

او به اتهام‌های توهین به مقدسات٬ توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. قرار بود دادگاه تجدیدنظر او تا یک ماه دیگر برگزار شود.

این زندانی سیاسی پیشتر در اعتراض به رعایت نشدن قانون اصل تفکیک جرایم و برای انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود. فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در رعایت نشدن اصل تفکیک جرایم که زندانیان سیاسی را در کنار زندانیان خطرناک قرار می‌دهد بارها هشدار داده‌اند.  ایران می‌گوید این اصل در زندان‌ها رعایت می‌شود.

پیشتر محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی در گفت‌وگو با ایرناپلاس خبر از آن داده بود که تعداد ضربات وارد شده به این زندانی سیاسی بیش از ۳۰ ضربه بوده است.

امروز سخنگوی قوه قضاییه  با تاکید بر «حساسیت» این پرونده گفت که «پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شده است و در دادگاه نیز به صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد.»

او گفت: «این پرونده دو متهم دارد، متهم ردیف اول متهم به قتل عمدی و متهم ردیف دوم، متهم به معاونت در قتل عمد است.»

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر رعایت اصل تفکیک جرایم در فشافویه توضیح داد: «در روز حادثه قاتل و همدست وی به جهت لزوم تعمیر سرویس بهداشتی در هواخوری اقامت داشته‌اند و متهمان و محکومان امنیتی در اتاق‌های محل اقامت خویش بوده‌اند. همزمان با توزیع غذای زندانیان و باز شدن در محل نگهداری قاتل و همدستش، آن‌ها به سمت اتاق زندانیان هجوم برده و با استفاده از تیزی دست‌ساز و قطعه‌ای از سرامیک سرویس بهداشتی در حال تعمیر، صدماتی را به مقتول وارد و وی را مضروب می‌کنند که پس از انتقال به بیمارستان مقتول فوت می‌نماید.»

او همچنین گفت که از سوی دادستانی کل کشور «دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مامورین مربوط» تحقیق خواهند کرد.

در همین رابطه امروز روابط عمومی سازمان زندان‌ها درباره جزئیات قتل علیرضا شیرمحمدعلی متهم امنیتی در زندان تهران بزرگ اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه ضمن تکذیب عدم تفکیک زندانیان٬ آمده است: «در حادثه اخیر، محل نگهداری زندانی مقتول علیرضا شیرمحمدعلی متهم به جرائم امنیتی در کنار سایر متهمان جرائم امنیتی بوده و در نتیجه سایر متهمان و محکومان جرائم دیگر در این محل حضور نداشتند.»

در ادامه بیانیه سازمان زندان‌ها تاکید شده است: «زندانی متهم به قتل بنام «م.خ»  به همراه زندانی دیگر به نام «م.ش» به دلیل تخلفات داخل زندان، به طور کاملاً مجزا در محل مستقل نگهداری می‌شدند، هرچند این محل دارای هواخوری مشترک با محل نگهداری متهمان امنیتی بوده ولیکن نحوه استفاده و دسترسی به هواخوری در ساعات مشخص به صورت مستقل صورت می گرفته است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »