وزارت اطلاعات از ارس امیری انتظار جاسوسی داشت

زیتون– محسن عمرانی٬ پسر خاله ارس امیری٬  گفت که وزارت اطلاعات اصرار به همکاری اطلاعاتی و استفاده از ارس به عنوان نفر وزارت اطلاعات در «شورای فرهنگی بریتانیا» (بریتیش کانسل) داشته‌اند.

او که تنها فرد از خانواده این شهروند دو تابعیتی است که تا کنون به اظهار نظر رسمی در مورد بازداشت ارس امیری پرداخته است٬ افزود: «اتهام ارس در ابتدا «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بوده که بعد از آن به «عضویت در گروه غیرقانونی موضوع ماده ۴۹۹» تبدیل شده و پس از آن «سخنگوی قوه‌قضاییه به صورت فی‌البداهه جرم ارس رو [را] جاسوسی» اعلام کرده است.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه٬ روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) خبر داده بود که یک شهروند دوتابعیتی دیگر با اتهام «جاسوسی» به زندان بلند مدت محکوم شده است.

چند ساعت بعد از صدور حکم ده سال زندان برای یک زن ایرانی تبار توسط قوه قضائیه ایران، وزارت خارجه انگلیس و همچنین شورای فرهنگی بریتانیا، نهادی که این زن در آن شاغل بود، به این حکم واکنش نشان دادند.

دفتر وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به رویترز از صدور این حکم ابراز نگرانی کرد.

همچنین مدیر اجرایی بریتیش کانسیل یا شورای بریتانیا نیز در این رابطه گفت نتوانسته تایید کند که حکم صادر برای همکار این نهاد است.

محسن عمرانی دراین رابطه توضیح داد که «قبل از اینکه رای دادگاه به وکیل ارس ابلاغ شود موضوع از طرف سخنگو قوه قضاییه اطلاع رسانی شده و خانواده این خبر غیرمنتظره را از رسانه‌ها شنیده‌اند.»

او در ادامه به روند بازجویی‌های وزارت اطلاعات نیز اشاره کرده و گفته است که «مثل تمام پرونده های امنیتی و پرونده سازی های مشابه در این پرونده هم با بهانه های خلاف قانون و با تهدید و ارعاب بازجوهای وزارت اطلاعات، جلسات بازجویی رو [را] ضبط ویدئویی کردن [کردند] تا به عنوان سند پخش کنند.»

محسن عمرانی در یک مجموعه توئیت‌ به ماجرای درخواست وزارت اطلاعات از ارس برای جاسوسی نیز نوشته و گفته است: «ولی از همه بی‌شرمانه‌تر درخواست وزارت اطلاعات از ارس برای جاسوسی براشون بوده! از اول دستگیری ارس، کارشناسای [کارشناسان] وزارت اطلاعات، اصرار به همکاری اطلاعاتی و استفاده از ارس به عنوان نفر وزارت اطلاعات در بریتیش کانسیل بودند که با مخالفت صریح ارس مواجه شدند.»

او گفته است که این عدم همکاری ارس به دفعات وسیله ای برای تهدید او به صدور حکم سنگین از سوی بازجوها بوده که در نهایت این تهدید را با زندانی کردن مجدد ارس از شهریور سال گذشته و صدور حکم سنگین ۱۰ سال زندان عملی کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »