واکنش‌های جهانی به تحریم صد در صد نفت ایران از سوی آمریکا

زبتون– کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت‌های خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد.

پیشتر ایالات متحده آمریکا چند کشور خریدار نفت ایران را از شمول تحریم‌های خود مستثنی کرده بود.

واشنگتن اعلام کرد که با پایان مهلت شش ماهه، از تاریخ دوم مه (۱۲ اردیبهشت) این کشورها نیز حق خرید نفت ایران را نخواهند داشت.

استقبال عربستان سعودی

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی، از تصمیم ایالات متحده برای عدم تمدید معافیت خریداران نفت از ایران استقبال کرد و آن را گامی لازم برای مقابله با سیاست‌های «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در منطقه دانست.

به گزارش رویترز، العساف ضمن استقبال از این تصمیم، گفته است که چنین اقدامی برای مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه و حمایت آن از «گروه‌های تروریستی» در نقاط مختلف جهان لازم است.

پیشتر وزیر انرژی عربستان سعودی هم پس از اعلام تصمیم ایالات متحده برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، اعلام کرده بود که این کشور با همکاری متحدان خود برای تامین نفت در بازارهای جهانی تلاش خواهد کرد.

شادی اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصمیم دولت آمریکا برای «وارد کردن فشار بر حکومت تروریستی ایران» ر ا «بسیار مهم» توصیف کرده‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته از این طریق «جلوی خشونت‌های ایران گرفته می‌شود».

مخالفت چین

وزارت خارجه چین نیز بار دیگر با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا ابراز مخالفت کرده و این اقدام جدید را باعث «افزایش آشفتگی» در خاورمیانه توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین، به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت که دولت متبوعش با این گونه اقدامات «قاطعانه» مخالف است.

به گفته گنگ شوآنگ، تصمیم دولت ترامپ به تحریم مشتریان نفت ایران به «آشفتگی» در خاورمیانه و همین طور در بازار انرژی دامن خواهد زد.

خشم ترکیه

وزیر خارجه ترکیه نیز در این رابطه گفته‌ است تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌ها «در خدمت صلح و ثبات منطقه نخواهد بود» و «ما زیر بار تحریم‌های یک‌جانبه درباره چگونگی روابط با همسایگان‌مان نمی‌رویم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »