این هنوز از نتایج سحر است
بعد از انتخابات پر حرف‌و‌حدیث ۸۸ و حدود یک هفته پس از درگذشت آیت‌الله منتظری، جمعی از بسیجیان و لباس‌شخصی‌هایی که از تشییع جنازه باشکوه آیت‌الله منتظری به خشم آمده و تحرکاتی بر علیه سوگ‌واری‌ها برای آن مرحوم داشتند، به دیدار آیت‌الله نوری همدانی رفتند.
 
نوری همدانی از آن‌ها استقبال کرد، تلویحا تحرکاتشان را ستود و در مورد خشمشان هم از آن‌ها دلجویی کرد. در آن دیدار، نوری همدانی این بیت را هم که «برو این دام بر مرغ دگر نه، که عنقا را بلند است آشیانه» خواند که تلویحا منظور او از عنقا رهبری نظام بود و کروبی و موسوی با ادعای تقلب می‌خواستند دام برای عنقا بگذارند.
 
این سخنان و دلجویی و استقبال آقای نوری همدانی با تایید مسئولین نظام در تمام سطوح و از جمله علی لاریجانی مواجه شد.
 
معنای ساده این سکوت تاییدآمیر و استقبال این بود که لاریجانی از تحرکات نیروهای لباس‌شخصی در پاره‌کردن بنرهای تسلیت آیت‌الله منتظری و بعد ممانعت از برگزاری آیین سوگ‌واری آن مرحوم در مسجد اعظم قم استقبال می‌کند و راضی است.
 
 ۲۱ بهمن‌ماه ۹۱ «علی لاریجانی» برای ایراد سخنرانی به‌مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به قم رفت. آن‌ها که پرده‌ها و بنرهای تسلیت آیت‌الله منتظری را با خشم پاره‌کرده و تحرکات و محدودیت‌های دیگری هم بر علیه بیت و هواداران آن فقیه فقید انجام داده و مورد استقبال آیت‌الله نوری همدانی قرار گرفته بودند، این‌بار با مهر نماز و نعلین از علی لاریجانی استقبال کردند، و اجازه ندادند سخنرانی او به پایان برسد.
 
در شرایطی که صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه بود و همه عوامل آن مهر و نعلین‌پرانی هم شناسایی شده بودند، اما سنبه نعلین‌پران‌ها آن‌قدر زور داشت که قوه قضاییه نتواند مجازات سنگینی برای آن‌ها در نظر بگیرد و این واقعه با خیروخوشی برای حمله‌کنندگان و حامیان در پستوی آن‌ها، و البته با خاطره‌ای تلخ برای علی لاریجانی تمام شد.
 
۶ سال پس از مهرپرانی به سمت علی لاریجانی در قم، این‌بار امام‌جمعه کرج برای سخنرانی علی لاریجانی در کرج به مناسبت سالگرد انقلاب خط‌ونشان کشید و لاریجانی مجبور شد پیش‌دستانه سخنرانی خود را لغو کند. این در شرایطی بود که رئیس مجلس بر اساس اصرار قائم مقام آیت‌الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات برای این سخنرانی معرفی شده بود. اما ظاهرا این‌جا هم سنبه امام‌جمعه پر زورتر از سمبه مجلس و استانداری و قوه‌قضاییه بود که لاریجانی ترجیح داد عقب‌نشینی کند.
 
در همان زمان محمدجواد کولیوند نماینده کرج با اشاره به این‌که تصمیم برای حضور لاریجانی در کرج، یک تصمیم کشوری بوده است، تاکید کرد: موضوع را به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم و به طور قطع این موضوع قاطعانه پیگیری می‌شود.
 

اما در کمتر از یک‌ماه پس از آن‌که این لغو و آن حاشیه‌ها می‌رفت اقتدار ترک‌خورده علی لاریجانی ــ که خود را برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند ــ  را ترمیم کند، امام جمعه کرج به دیدار آیت‌الله نوری همدانی رفت و نوری همدانی در این دیدار همه‌جانبه از امام کرج حمایت و با اشاره به این‌که او بازکننده راه برای دیگران است، از او ستایش کرد.

شفقنا با انتشار خبری از طرف دفتر آیت‌الله نوری همدانی، نوشته:« ایشان هیچگونه نامی از آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نبرده‌اند.»

اما در نماهنگ تقطیع‌شده‌ای که رجا نیوز از این دیدار منتشر‌کرده و با توجه به تیتر خاص رجانیوز، به سادگی می‌شود متوجه شد، اگرچه شاید نامی از علی لاریجانی برده نمی‌شود، اما نام به قرینه معنوی حذف شده ولی اصل تاکید بر روی همین موضوع انقلابی و اجازه سخنرانی به علی لاریجانی‌ندادن است امام جمعه هست که مورد تایید و تشویق آیت‌الله نوری همدانی قرار می‌گیرد.

از قدیم گفته‌اند شتر مرگ بر در هرخانه‌ای خواهد خوابید، اما پیش از آن گفته‌اند که حکومت با کافر عادل می‌ماند، ولی با ظالم مسلم نه. و شتر ظلم بالاخره به در خانه آن‌ها که در برابر ظلم به‌ دیگران سکوت کرده‌اند هم خواهد رسید، ولو این‌که آن‌ها در خواب‌زدگی داوطلبانه در کار چینش کابینه به سبک پوتین ــ مدودوف باشند. نعلین و لغو سخنرانی از نتایج سحر است، منتظر صبح دولت باشند.

انتشار اخبار متعارض این‌گونه از درون حاکمیت، نشان از چندپارگی تصمیم‌گیرانی که دیگر به همدیگر وفادار نیستند، از یکطرف و خارج‌شدن شیرازه کار از دست مسئول اصلی حاکیمت است.

*نام نویسنده یادداشت نزد زیتون محفوظ است.
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »