تکذیب تلویحی اظهارات سفیر ایران در آلمان از سوی وزارت امور خارجه

زیتون– وزارت امور خارجه در واکنش به مصاحبه روز گذشته علی ماجدی٬ سفیر سابق ایران در آلمان٬ بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه روابط عمومی وزارت خارجه با اعلام اینکه در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ماموریت ماجدی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در آلمان خاتمه یافته، آمده است که «لازم به تاکید است که دیدگاه‌های ارائه شده توسط ایشان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۷، طبیعتا نظرات شخصی ایشان بوده و دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود.»

وزارت خارجه همچنین رسانه‌های ایرانی خارج از کشور و منابع خارجی را به خاطر انعکاس نظرات علی ماجدی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان در مورد «خرابکاری خودسرها» در اروپا مورد انتقاد شدید قرار داده است.

در بیانیه روابط عمومی وزارت خارجه خطاب به «رسانه‌های خارجی و برخی خارج‌نشینان معلوم‌الحال» که «برداشت‌های دلخواه» خود را از این مصاحبه به عمل آورده‌اند توصیه کرد که «ذوق زده نشده و آرزوهای قلبی خود را به دیگران نسبت ندهند.»

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اتهام‌های «ترور و جاسوسی» که برخی کشورهای اروپایی متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند، گفت: «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم.»

او هم‌چنین هشدار داد که «باید مراقب اقدامات خودسرها در خارج از کشور باشیم.»

او افزود: «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند. ما می‌بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آنها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند، آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در این‌جا است که من می‌گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد. ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

ماجدی در ادامه توضیحاتش با اشاره به اروپایی‌ها گفت: «آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در این‌جا است که من می‌گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد.»

این سفیر پیشین ادامه داد: «ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

تیرماه گذشته در حالی که حسن روحانی در ادامه تلاش‌ها برای نجات «برجام» سفری به سوئیس و اتریش داشت، همزمان خبر رسید که یک دیپلمات ایرانی مقیم در وین به جرم کمک به یک زوج که قصد بمبگذاری در همایش شورای ملی مقاومت در پاریس داشتند، در آلمان دستگیر شده‌است.

در روزهای اخیر نیز بازداشت فردی به نام «عبدالحمید»، مترجم و مشاور فرهنگی شاغل در ارتش آلمان به‌ظن جاسوسی برای ایران خبرساز شده است. وزارت خارجه ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید فرد بازداشت‌شده ارتباطی با ایران ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »