سازمان ملل خبر از تامین مالی حوثی‌های یمن توسط ایران داد

زیتون– خبرگزاری آسوشیتدپرس خبرداد که یک هیئت کارشناسی سازمان ملل گزارش داده است «ایران از طریق انتقال سوخت به یمن به حوثی‌ها کمک مالی می‌کند.»

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی به‌طور غیرقانونی به یمن سوخت ارسال می‌کند تا به حوثی‌ها کمک کند با فروش این سوخت هزینه جنگ خود را تامین کنند. همچنین هر دو طرف در این جنگ در حال نقض قوانین بین‌المللی هستند.

در این گزارش ۸۵ صفحه‌ای که روز جمعه در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده شده و آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده، آمده است که اکنون یمن با یک فاجعه انسانی روبرو است و به نظر می‌آید که هیچ نشانه‌ای از پیروزی هیچ یک از طرف‌ها دراین جنگ وجود ندارد.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ پس از آنکه حوثی‌ها توانستند کنترل پایتخت را به عهده بگیرند و دولت عبد ربه منصور هادی را برکنار کنند شروع شد و با حملات هوایی عربستان علیه این کشور ادامه یافت.

بر پایه این گزارش این محموله‌های بارگذاری شده در بنادر ایران «با اسنادی دروغین با هدف فرار از بازرسی‌های سازمان ملل» به ثبت می‌رسند.

این گزارش یادآور شده که کارشناسان سازمان ملل، شمار معدودی از شرکت‌ها را در داخل یا خارج از یمن شناسایی کرده‌اند که به عنوان شرکت‌هایی فرعی برای پوشش ارسال سوخت به یکی از افراد مورد تحریم سازمان ملل عمل کرده‌اند، گرچه به اسم این فرد اشاره نشده است.

این نخستین بار نیست که کارشناسان ناظر بر تحریم‌های یمن از احتمال نقض تحریم‌ها و مقررات بین‌المللی در ارتباط حوثی‌ها توسط ایران گزارش می‌دهند. گرچه ایران تا کنون بارها اتهامات در مورد تأمین و حمایت نظامی از حوثی‌ها را رد کرده است.

گزارش سال گذشته کارشناسان سازمان ملل، حاکی از آن بود که ایران ممنوعیت صادرات به سلاح به یمن را از طریق تأمین مستقیم یا غیرمستقیم موشک و هواپیماهای بدون سرنشین برای حوثی‌ها نقض کرده است.

به نوشته آسوشتیدپرس، گزارش ناظران تحریم‌های سازمان ملل «چهره‌ای سهمناک از یک کشور عمیقاً شکست‌خورده» به تصویر کشیده است که به سوی «فاجعه انسانی و اقتصادی» سوق یافته و هیچ چشم‌اندازی از پیروزی هیچ‌یک از طرف‌های مناقشه‌ای که به عنوان جنگی نیابتی بین ایران و عربستان سعودی ارزیابی شده، به چشم نمی‌خورد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »