?زنده| فرمانده ایرانی: پرواز پهپاد و شلیک راکت ارتباطی با ناو آمریکایی نداشت

 

 


فرمانده ایرانی: پرواز پهپاد و شلیک راکت ارتباطی با ناو آمریکایی نداشت

یک فرمانده نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که پرواز پهپاد و شلیک چند راکت همزمان با ورود ناو آمریکایی به منطقه خلیج فارس، «ارتباطی با این ناو نداشت» بلکه مربوط به برگزاری رزمایش سپاه پاسداران بود.

دریادار امیر رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، روز شنبه ۱ دی گفت که شناورهای سپاه پاسداران به هر شناوری که وارد منطقه خلیج فارس می‌شود، نزدیک می‌شوند و از آن درباره «ملیت، مأموریت و مقصد آن سئوال» می‌کنند.

او تاکید کرد که این اقدام سپاه پاسداران «براساس عرف بین المللی» انجام می‌شود اما به دلیل «تبلیغات ایران هراسی»، طرف مقابل آن را «بزرگنمایی می‌کند».

روز جمعه برخی از رسانه‌ها خبر داده بودند که همزمان با برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم ۱۲» در خلیج فارس، ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس جان سی استنیس وارد منطقه خلیج فارس شده است. /خبرگزاری صدا و سیما،


روزنامه کویتی: جلسات پنهانی دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در لندن

یک روزنامه کویتی مدعی شد که برخی دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی به طور پنهانی در لندن دیدار کردند و مذاکرات یمنی‌ها در سوئد نتیجه این دیدارها بود.

روزنامه الجریده کویت مدعی شد که پس از به دست آمدن توافقات یمن در سوئد یک منبع دیپلماتیک عالی رتبه اروپایی به این روزنامه گفته است که مذاکرات یمن در نتیجه ارتباطات و جلسات پنهانی مسئولان ایرانی و آمریکایی با وساطت برخی کشورهای اروپایی و عمان به دست آمد.

این منبع مدعی شده است که این دیدارها در هتلی در لندن انجام شده است. برخی دیپلمات های ایرانی و آمریکایی با ویزاهای معمولی به پایتخت انگلیس سفر کردند و در یک هتل مستقر شدند و به شیوه بسیار محتاطانه در اتاق‌هایی معمولی جلساتی را برگزار کردند. هردو طرف به طور جدی نگران تاثیر انتشار اخبار این جلسات بر اوضاع داخلی کشورهای خود هستند زیرا از یک سو دولت ترامپ نمی‌خواهد نشان دهد که به تهران آسان می گیرد و از سوی دیگر دولت حسن روحانی نگران خشم تندروها است. /ایسنا


 


شکایت برخی نمایندگان مجلس از نماینده سراوان

یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر این‌که پرونده مربوط به درگیری لفظی نماینده سراوان در گمرک مختومه نشده است، گفت که اخیرا تعدادی از نمایندگان از آقای درازهی نماینده سراوان شکایتی را مطرح کردند که در جلسه هفته جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علی‌رضا سلیمی در واکنش به خبر منتشر شده درباره مختومه شدن پرونده نماینده سراوان گفت: اصلا هیات نظارت جلسه‌ای نداشته است که نتیجه آن مختومه شدن پرونده نماینده سراوان باشد.

وی افزود: قرار بود در روز سه‌شنبه گذشته هیات نظارت جلسه‌ای را برگزار کند که این اتفاق رخ نداد همان روز چند بار با دبیر هیات تماس گرفتم و منتظر اعلام زمان برگزاری جلسه بودم تا ۸:۳۰ شب در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، اما خبری از برگزاری جلسه نبود. در چنین شرایطی چه‌طور می‌گویند پرونده مختومه شده است. /ایسنا



شناسایی ۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران

احمد میدری، معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از شناسایی ۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران خبر داد.

او همچنین خبر داد که ۳۰ درصد این کودکان در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند و استان‌های تهران و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته احمد میدری، فقر، مهاجرت و اعتیاد والدین، از مهم‌ترین دلایل بازماندن این کودکان پنج تا ۱۱ ساله‌ از تحصیل است. /ایرنا

 


رویترز: شرکت‌های مواد غذایی در حال لغو قراردادها با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از لغو قراردادهای چند شرکت بین‌المللی بزرگ صادرات مواد غذایی به ایران، به دلیل موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه مالی و بانکی آمریکا علیه ایران، خبر داده است.

بر اساس این گزارش، دو شرکت آمریکایی “کارگیل” (Cargill) و “بانج” (Bunge) و نیز شرکت سنگاپوری “اولام” (OLAM) به دلیل تحریم‌های آمریکا از امضای قرارداد جدید برای صادرات گندم، ذرت، شکر خام و دیگر اقلام مواد غذایی به ایران امتناع می‌کنند، زیرا بانک‌های غربی از بیم مجازات آمریکا، مبادلات پولی با ایران را انجام نمی‌دهند.

مقامات ایالات متحده آمریکا در مقام شعار مدعی هستند که تحریم‌های آنها شامل مواد غذایی و دارو و اقلام پزشکی و کشاورزی نمی‌شود، اما مقامات اروپایی تا کنون بارها هشدار داده‌اند که به دلیل عدم انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران از سوی بانک‌های بزرگ بین‌المللی و حتی بانک‌های متوسط، ممکن است در واردات غذا و دارو به ایران اختلال‌های جدی ایجاد شود.

یک مقام وزارت صنعت٬ معدن و تجارت٬ در ایران که نخواسته نامش فاش شود ضمن تایید وجود مشکل در این زمینه، به رویترز گفته است ایران در حال رایزنی با مقامات اروپا به منظور ایجاد هر چه سریع‌تر کانال‌های مالی است که از اخلال در واردات غذا و دارو به این کشور جلوگیری کند. /عصرایران


 


دو سوم مدارس ایران به مرمت و نوسازی نیاز دارند

قاسم احمدی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید دوسوم مدارس کشور به مرمت و نوسازی نیاز دارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۳۳ درصد مدارس ایران تخریبی است، افزود که در بودجه ۹۸ برای آموزش و پرورش ۴۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و او فکر نمی‌کند که این رقم‌ها «گره‌گشا» باشند.

در پی آتش‌سوزی اخیر در مدرسه‌ای در زاهدان، بحث فرسودگی مدارسِ ایران بار دیگر توسط برخی مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده است.

این حادثه روز سه‌شنبه در دبستان غیرانتفاعی «اسوه حسنه» رخ داد و چهار دانش‌آموز کلاس اول دبستان بر اثر آن جان خود را از دست دادند. /ایلنا


 


بازداشت ۴ نفر در ارتباط با آتش سوزی مدرسه

براهیم حمیدی٬ رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که عوامل سهل انگار در حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان بازداشت شدند.

در همین رابطه موحدی‌راد٬  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان٬ نیز در این نشست طی گزارشی از شرح واقعه آتش سوزی در دبستان اسوه حسنه از بازداشت مدیر، معلم و دو کارشناس آموزش و پرورش خبر داد و گفت: به محض اطلاع از حادثه معاون دادستان، بازپرس قتل، پلیس آگاهی و تشخیص هویت و تیم آتش نشانی در محل حاضر و پس از انتقال دانش آموزان به بیمارستان و بررسی محل مدرسه پلمب شد. /فارس


 

 


یک ناو هواپیمابر آمریکایی بعد از سه سال وارد خلیج فارس شد

ناو هواپیمابر «یو اس اس جان سی استنیس» و شناورهای همراهش برای اولین بار از زمان خروج آمریکا از برجام، روز جمعه وارد خلیج فارس شدند.

این پایان طولانی ترین دوره غیبت یک ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس از زمان حملات ۱۱ سپتامبر به شمار می رود.

حضور چنین نیرویی برای نمایش قدرت علیه ایران انجام می گیرد که مقاماتش بارها تهدید کرده اند که تنگه هرمز را که یک سوم نفت معامله شده دریایی از آن عبور می کنند، خواهند بست.

سپاه پاسداران در حال حاضر مشغول برگزاری یک مانور نظامی در خلیج فارس به نام «پیامبر اعظم۱۲» است و در آن نیروهایی از استان‌های تهران، فارس و کرمان حاضر هستند.

با ورود کشتی‌های آمریکایی، شناورهای سپاه پاسداران این ناوگروه را دنبال کردند و یک پهپاد را به پرواز در آوردند. آنها همچنین چند راکت را دور از هواپیمابر و کشتی های همراه آن، آزمایش کردند.

تنش میان واشنگتن و تهران با تجدید تحریم ها بر سر فعالیت گروهای مورد حمایت ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن و تازه ترین آزمایش موشک های بالیستیک افزایش یافته است. /صدای آمریکا

 



ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم

طیبه سیاوشی٬ رییس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «تعیین یک روز تحت عنوان روز ملی «لباس‌های محلی» در تقویم کشورمان بستر بسیار خوب و آثار ملی و جهانی وسیع به ویژه در حوزه صنعت گردشگری کشورمان به دنبال دارد.»

طیبه سیاوشی بر لزوم مشارکت مردم حول موضوعات وحدت‌بخش ملی تاکید کرد و افزود: «با وجود تنوع فرهنگی و قومی فراوان، وجوه مختلف این تنوع طی چهار دهه گذشته توسط مدیران کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.» /ایسنا


امام جمعه: دولت اگر مالیات می‌خواهد باید برای اصفهان هزینه کند

یوسفت طباطبایی٬ امام جمعه اصفهان٬ در حمایت از استعفای نمایندگان این استان گفت که اصفهان «به اندازه ۱۱ استان کوچک مالیات می‌دهد» و دولت اگر این مالیات‌ها را می‌خواهد «باید هزینه کند».

یوسف طباطبایی در عین حال از نمایندگان اصفهان خواست که در مجلس حاضر شوند.

۱۹ نماینده استان اصفهان در جلسۀ روز یکشنبه، ۲۵ آذر، مجلس حضور نیافتند.

اجرا نشدن وعده‌های دولت برای احیای زاینده‌رود و «حذف پروژه‌های آب‌رسانی استان اصفهان از ردیف‌های بودجه سال آینده» از جمله دلایل استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان اعلام شده است. /ایسنا

 


 


میزان ازدواج هر سال ۵ درصد کم می شود

حامد برکاتی٬ مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت٬ گفت: «در شرایط فعلی هم میزان ازدواج‌ها و هم میزان فرزندآوری در کشور کاهش یافته، سالانه بین ۵ تا ۷ درصد از میزان ازدواج‌ها کم شده، به طوری که در سال ۸۹ حدود۸۹۰ هزار و در سال ۹۶ حدود ۶۷۰ هزار ازدواج انجام شده است.» /ایرنا

 


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »