رییس دیوان محاسبات: درباره بی‌ضابطه بودن یا نبودن بورسیه‌ها حکم صادر نکردیم

زیتون– عادل آذر٬  رییس دیوان محاسبات٬ با اشاره به حکم نهایی این دیوان در خصوص بورسیه‌های دولت دهم گفت: «ما درباره مصادیق بورسیه‌ها و اینکه آیا کسی که بورسیه شده براساس ضوابط بوده یا خیر، رای صادر نکردیم.»

۱۷ آذرماه خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ خبر داده بود که حاکم شرع محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات کشور، با صدور حکمی درباره بورسیه‌های دانشجویی دولت دهم اعلام کرد که شورای مرکزی بورس وزارت علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد تخلفی نداشته و طبق وظایف و اختیارات قانونی عمل کرده است.

بر اساس این خبر به درخواست تجدیدنظرخواهان که کامران دانشجو، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، محود ملاباشی، معاون دانشجویی او و رئیس وقت شورای مرکزی بورس، غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم در آن دوره و از اعضای شورای بورس و شماری دیگر از مقام‌های وقت وزارت علوم از جمله آنان هستند در تاریخ ششم آذرماه امسال رسیدگی شده است.

پیش از این، هیئت اول مستشاری دیوان محاسبات در سوم شهریورماه امسال، پس از بررسی پرونده اعطای بورسیه‌های دانشجویی به شماری از متقاضیان بورسیه تحصیلی، به یک سال انفصال از خدمات دولتی و استرداد یا جبران خسارت در موضوع آن پرونده برای مسئولان رای داده بود.

امروز عادل آذر در گفت‌وگو با ایلنا درباره صدور حکم نهایی دیوان محاسبات در خصوص بورسیه‌های دولت دهم تاکید کرد: «در خصوص مجریان اعطای بورسیه‌ها؛ وزیر وقت، چند نفر از معاونان وزیر و شورای مرکزی بورس از سوی دادسرا و هیات مستشاری دیوان محاسبات اعلام شده بود که تخلفاتی را مرتکب شده‌اند، اما در محکمه تجدیدنظر با توجه به بررسی دوباره مستندات رای بر برائت آنها داده شد.»

رییس دیوان محاسبات ادامه داد: «ما درباره مصادیق بورسیه‌ها و اینکه آیا کسی که بورسیه شده براساس ضوابط بوده یا خیر، رای صادر نکردیم.»

به گفته رییس دیوان محاسبات صلاحیت بازگشت به تحصیل افراد بورسیه‌ای که براساس عدم ضوابط بورسیه دریافت کرده‌اند، نیز با وزارت علوم است و دیوان محاسبات هیچ ورودی به آن نمی‌کند.

موضوع بورسیه‌های تحصیلی در دولت دهم، از جمله موضوعات پردامنه و پرحاشیه‌ای بود که مدت‌ها در مجلس شورای اسلامی خبرساز بود.

حتی مجتبی صدیقی، معاون وقت وزیر علوم، دلیل اصلی استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر علوم حسن روحانی در سال ۱۳۹۳ را افشاگری او درباره «اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به افرادی خاص» عنوان کرد.

مقام‌های وزارت علوم حسن روحانی، شورای بورس وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد را متهم می‌کردند که در فرایند اعطای بورسیه‌ تحصیلی و تبدیل بورس خارج به داخل، مقررات مربوط به اعطای بورسیه‌های تحصیلی را رعایت نکرده‌اند و در سه هزار مورد تخلف داشته‌اند.

پس از آن، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم به موضوع ورود کرد و محمد پورمختار، ریاست وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، موارد تخلف‌های صورت گرفته را ۳۶ مورد اعلام کرد.

پس از استیضاح رضا فرجی دانا، محمدعلی نجفی، سرپرست وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موضوع بورسیه‌ها را دنبال کرد، به طوری که او از لغو بیش از ۸۰۰ مورد بورس دکترا و احتمال لغو بیش از ۱۲۰۰ مورد و همچنین اخراج ۳۶ نفر از دانشگاه‌ها خبر داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »