واکنش اروپا به آزمایش‌های موشکی ایران

زیتون– فرانسه٬ انگلیس و آلمان آزمایش موشکی ایران را محکوم کردند

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به ادعای آزمایش موشکی ایران اعلام کرد که برلین این آزمایش‌های موشکی تهران را محکوم می کند.

ماریا ادیبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین آزمایش موشکی میان برد تهران را محکوم می‌کند و خواهان دوری از چنین اقداماتی است.

او تاکید کرد که این آزمایش ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد در تضاد است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در ادامه گفت: «اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش در منطقه می شود و برلین از تهران دوعوت می کند تا از چنین اقداماتی دوری کند.»

از سوی دیگر فرانسه امروز (دوشنبه) آذر گفت آزمایش یک موشک میان‌برد از سوی ایران که قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف دارد اقدامی تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات است.

اگنس فون مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه‌ای گفت آزمایش موشکی شنبه گذشته ایران باعث نگرانی پاریس شده است. فرانسه «این اقدام تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات را محکوم می‌کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت که «این اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست» و از تهران خواست تا فورا تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک خود را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد متوقف کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز یکشنبه از آزمایش موشکی اخیر ایران به ‌شدت ابراز نگرانی کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

کشورهای اروپایی در عین اعلام پایبندی به برجام، از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به تازگی یک موشک بالیستیک با برد متوسط آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

براساس این بیانیه، آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وزیر خارجه آمریکا نیز جزئیاتی درباره زمان و مکان آزمایش موشکی ایران بیان نکرده است.

بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ در واکنش به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص آزمایش «موشک میان‌برد بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» انجام چنین آزمایشی را منکر نشد.

بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش این موشک گفت که «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.»

او همچنین بار دیگر این گفته مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد که برنامه موشکی ایران «ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.»

قاسمی آزمایش این موشک از سوی ایران را تکذیب نکرده اما جزئیاتی درباره ویژگی‌ها و زمان آزمایش آن بیان نکرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »