واکنش‌ها نسبت به نامه شدید اللحن محمد یزدی خطاب به موسی شبیری زنجانی

زیتون– نامه محمد یزدی٬ دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه٬ خطاب به موسی شبیری زنجانی٬ واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت.

هفته پیش شبیری زنجانی٬ از مراجع تقلید شیعیان در قم٬ طی سفری به تهران با چند تن از شاگردان پیشین خود٬ از جمله محمد خاتمی و عبدالله نوری دیدار کرده بود.

پس از انتشار عکس‌های این دیدار٬ متن نامه سرگشاده محمد یزدی در خبرگزاری حوزه٬ منتشر شد.

در این نامه آمده است: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.»

یزدی در ادامه این نامه به «مکاتبات دیگری با شبیری زنجانی» با موضوع مشابه اشاره و تاکید می‌کند که به دلیل عدم دریافت پاسخ درخورد از سوی زنجانی٬ این بار نامه سرگشاده خطاب به او می‌نویسد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین این سوال را مطرح کرده است که «چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!»

او در پایان ضمن تهدید این مرجع تقلید از او خواست تا «ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد» و ادامه داد: «یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرماید.»

در واکنش به این نامه آیت‌الله عندلیب همدانی از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد.

در متن استعفانامه او که خطاب به آیت الله یزدی نوشته شده٬ آمده است:

نامه حضرتعالی به محضر مبارک مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته هرگونه تردیدی را که تاکنون در باره ادامه عضویت در آن جامعه محترم داشتم مرتفع کرد چه اینکه به این نتیجه قطعی رسیدم که تفسیر من از استقلال حوزه و جایگاه رفیع مرجعیت با دیدگاه جنابعالی و همفکران شما در جامعه محترم مدرسین هیچگونه هماهنگی ندارد و عملا امکان همکاری وجود ندارد و لذا از ادامه عضویت در آن جامعه معذورم.

وزیر ارشاد نیز از در همین رابطه چنین توییت کرد:

الیاس حضرتی٬ مدیر مسئول روزنامه اعتماد٬ عضو حزب اعتماد ملی و نماینده مردم تهران در مجلس٬ نیز در حساب کاربری توییترش چنین واکنش نشان داد:

سید مهدی طباطبایی٬ در همین رابطه خطاب به محمد یزدی نوشت: «این مطلب دور از شان حکومتی است که فقیه جامع الشرایط درراس آن است و خدایی ناکرده برذهن جامعه اینگونه القا می‌شود که آقایان تشخیص خود را مقدم برتشخیص واجازات مراجع که زعیم حوزه‌های علمیه شیعه می‌باشند می‌دانند.»

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم٬ نیز طی یادداشتی در این رابطه، نوشت: «باید برای جامعه مدرسین و حوزه علمیه صد افسوس خورد،که یک مرجع بزرگواری بمانند آیت الله شبیر ی زنجانی حق ندارد روزی باشاگردان قدیم خودش که مسولیتهای بزرگی زمان امام داشته اند ملاقات نماید.»

غلامعلی رجایی نیز در کانال تلگرامی خود به نامه آیت الله یزدی واکنش نشان داد.

در بخشی از نوشته رجایی آمده است: «خدا کند نامه آقای محمد یزدی، به مرجع عالیقدر،آیت الله شبیری زنجانی درست نباشد، همو که من در آخرین سفرمشهد که درخدمت مرحوم هاشمی بودم ،در ملاقاتشان حضور داشتم ،از هاشمی شنیدم آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده است.

آقای یزدی در بیانی که متاسفانه کمتر به آن توجه شد به حضور این مرجع عالی مقام و بیدار در منزل کسی که -خاتمی-، مساله دار است و برای رهبری و نظام احترامی قائل نیستند اعتراض می کند.»

جلایی‌پور آیت‌الله شبیری زنجانی را آبروی روحانیت مستقل شیعه خوانده و نوشته است: «آیت‌الله شبیری یک مرجع تقلید ریشه‌دار و صاحب سلوک اخلاقی در حوزه علمیه قم است.

مرجعیت او ساخته و پرداخته صدا وسیما نیست.

او هیچوقت به اسلام‌اقتدارگرا اعتقادی نداشته و مبلغ آن نبوده است. زندگی خودش و همه فرزندانش کوچکترین تغییری با قبل از انقلاب نداشته است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »