انتشار نظر واقعی رییس جمهوری آمریکا در مورد پادشاهی عربستان سعودی

زیتون– دونالد ترامپ٬ رییس‌جمهوری آمریکا٬ در اظهارنظری دیگر درباره متحد نزدیکش کشورش گفت که به پادشاه عربستان هشدار داده است «بدون پشتیبانی ارتش آمریکا دو هفته هم در قدرت دوام نمی‌آورد.»

خبرگزاری رویترز،‌ گزارش داد که دونالد ترامپ سه‌شنبه در جمع حامیانش در شهر ساوتهیون در ایالت میسیسیپی تاکید کرد: «ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند. و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم “پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید.»

رییس‌جمهوری آمریکا مشخص نکرد که این سخنان را چه زمانی به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفته است.

به رغم این سخنان تند و تیز، دولت ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان دارد و آن را خاکریزی علیه ایران در این منطقه می‌داند.

ترامپ سال گذشته در اولین سفر بین‌المللی راهی ریاض شده بود.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (اس‌پی‌ای)، دونالد ترامپ شنبه با پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت و آنها درباره تلاش‌هایی که در جهت حفظ عرضه برای تضمین ثبات بازار نفت و رشد اقتصاد جهانی می‌شود، رایزنی داشتند.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و رهبر دوفاکتوی اوپک است که اخیرا به علت بهای بالای نفت هدف انتقاد ترامپ قرار گرفته است. ترامپ سپتامبر در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت اعضای اوپک «همچون همیشه مابقی جهان را پاره پاره می‌کند.»

ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش در ایالت می‌سی‌سی‌پی تاکید کرد: «ما از بسیاری از این کشورها در ازای هیچ چیز دفاع می‌کنیم و بعد آنها از ما سوءاستفاده کرده و نفت را به بهای بالا به ما می‌فروشند. اصلا خوب نیست. ما از آنها می‌خواهیم تا افزایش قیمت‌ها را متوقف کنند. ما از آنها می‌خواهیم تا کاهش قیمت‌ها را آغاز کنند.»

درپی اعمال سیاست «قطع صادرات نفت» ایران از آبان ماه٬ احتمال افزایش بیش از پیش قیمت نفت می‌رود. با توجه به اینکه حتی پیش از اعمال این تحریم٬ قیمت نفت با صعود رو به رو بوده است و همچنین آغاز فصل سرما که به صورت طبیعی منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود٬ ترامپ بر متحدانش در اپک برای کاهش قیمت نفت فشار بیشتری وارد می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین از سایر متحدان کشورش شامل ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان خواست تا مسوولیت مالی بیشتری از دفاع خودشان را بر دوش بکشند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »