طرح اصلاح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان تصویب شد

زیتون– امروز مجلس طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد.
این طرح صبح سه‌شنبه در نشست علنی مجلس با ۱۹۴ رای موافق و ۳۶ رای مخالف به تصویب رسید.

قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» برای اولین بار در جلسه علنی ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در  ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به تأیید شورای نگهبان رسید. قانونی که تلاش می‌کرد راه را برای اشتغال جوانان هموار کند اما با تبصره‌هایی که داشت نتوانست در عمل، آنطور که باید تاثیر گذار باشد. تعدادی از  استثناهای این قانون،باعث شده است تا این قانون در عمل،کارایی لازم را نداشته و با  تبدیل شدن این استثناها به  قانون و تفسیر مجدد آن راه  برای ابقای بسیاری از بازنشستگان در پست‌های مدیریتی نیز  هموار شود.

بر اساس  برخی از تفسیرهای تبصره ۱ قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی «مقامات مذکور در ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری» شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، وزراء ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس‌جمهور، استانداران و سفرا و معاونین وزراء می‌توانستند بعد از بازنشستگی در جایگاه خود ابقا شوند.

در طرح اصلاح شده امروز نیز بکارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح، افرادی که مجوز خاص از آیت‌الله خامنه‌ای دارند، روسای سه قوه و شماری از مقامات ارشد دولت و مجلس و شورای نگهبان از این قانون مستثنی هستند. این قانون شامل شماری از جانبازان، اسرای جنگ و فرزندان کشته شدگان در جنگ نمی‌شود.

هدف از اصلاح این قانون ایجاد امکانات برای به‌کارگیری نسل‌های جوانتر در نهادهای اجرایی اعلام شده‌است؛ ولی شماری از مخالفان آن می‌گویند هیچ تضمینی برای به‌کارگیری جوانان در نهادهای اجرایی نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »