ظریف: نه مجددا مذاکره می‌کنیم و نه بندی به برجام اضافه می‌کنیم

زیتون– محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ در یک پیام ویدیویی هشدار داد که اگر آمریکا از برجام خارج شود و یا به گفته او این توافق را نقض کند، باید منتظر واکنش ایران باشد.

ظریف در این پیام ویدیویی که ۹ روز پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل تایید تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا منتشر شده، از اقدام کشورهای اروپایی برای ترغیب آمریکا به ماندن در برجام انتقاد کرده است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد این باید روشن باشد که ایران برای تامین امنیت خود از خارج از کشور استفاده نخواهد کرد و همچنین حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام و یا ایجاد تغییراتی در آن نیست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا معتقد است که برجام اشکالاتی اساسی دارد که متحدان اروپایی آمریکا باید برای اصلاح یا تغییر آنها تلاش کنند. از جمله انتقادهای کاخ سفید به این توافق این است که به برنامه موشک های بالیستیک ایران نپرداخته و همچنین راه حلی برای نقش ایران در منطقه که بی ثبات کننده خوانده شده، ارائه نمی دهد.

https://www.zeitoons.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-03-18.12.53.mov

رییس جمهور آمریکا، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.

دونالد ترامپ تا ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

ضرب ‌العجل رییس جمهوری آمریکا برای اصلاح یا خروج از برجام مخالفانی نیز در بین رهبران کشورهای اروپایی دارد. رییس جمهوری فرانسه٬ صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس تا کنون به رغم انتقاد از فعالیت‌های موشکی ایران بر لزوم بقای برجام پافشاری کرده‌اند.

صبح امروز هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تبعات فروپاشی برجام هشدار داد.

به گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی ۴، خاورمیانه را منطقه‌ای «پرمخاطره» توصیف کرد و گفت: «معتقدم که باید هرکاری انجام داد که از این مخاطرات جلوگیری شود.»

آنتونیو گوترش برجام را یک «پیروزی دیپلماتیک مهم» خواند و حفظ آن را حائز اهمیت دانست.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه اظهار داشت که به باور او موضوعاتی در خاورمیانه است که گفت‌وگو‌های جدی درباره آن ضروری است چراکه به گفته او «این منطقه در موقعیتی بسیار خطرناک» قرار دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »