اصول‌گرایان پشیمان، اصلاح‌طلبان بی‌اعتماد

نامه‌ای که به هیچ گرفته شد

زیتون-سینا پاکزاد: نامه جدید محمود احمدی‌نژاد به رهبر جمهوری اسلامی هر چند به لحاظ سطح تقاضاهای مطرح‌شده بی سابقه است اما چندان واکنشی را به دنبال نداشته است.

دلیل به هیچ گرفته شدن اقدامات احمدی‌نژاد و نامه اخیرش شاید این است که اصلاح‌طلبان همچنان به او اعتماد ندارند و اصول‌گرایان نیز برای جلوگیری از تکرار خاطرات حمایت بی‌شائبه‌شان از او، سعی می‌کنند از کنار اقداماتش عبور کنند.

برکناری رئیس قوه قضائیه، برگزاری انتخابات زودرس مجلس و ریاست‌جمهوری «بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی» و هم‌چنین تغییرات در دفتر رهبر جمهوری اسلامی خواسته هایی است که هم‌زمان در نامه رئیس‌جمهوری  سابق ایران مطرح شده است.

مطرح شدن هر یک از خواسته‌هایی که احمدی‌نژاد در نامه به آیت الله خامنه‌ای مطرح کرده، از سوی دیگر چهره‌های شاخص داخل نظام جمهوری اسلامی می‌توانست تا مدت‌ها فضای سیاسی را به خود مشغول کند.

احمدی‌نژاد اعلام کرده که در نامه تفصیلی جداگانه‌ای «پیشنهادهای راهبردی» برای «اصلاحات اساسی در قوای سه‌گانه و ارگان‌ها و سیاست‌های گوناگون» را به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

او پیش از این نیز در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار تغییر قانون اساسی برای اصلاح در قوه قضائیه شده بود.

مطرح شدن هر یک از این خواسته‌هایی که احمدی‌نژاد در نامه به آیت‌الله خامنه ای مطرح کرده، از سوی دیگر چهره‌های شاخص داخل نظام جمهوری اسلامی می‌توانست تا مدت‌ها فضای سیاسی را به خود مشغول کند.

از همین رو خبرگزاری ایسنا در مطلبی این نامه را با نامه ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس‌جمهوری ایران، به آیت‌الله خمینی مقایسه کرده است؛ نامه ای که پس از خروج او از ایران درسال ۶۳ نوشته شده بود.

ابوالحسن بنی‌صدر در این نامه از آیت‌الله خمینی خواسته بود که دادگاه انقلاب را منحل، جنگ را متوقف و آزادی‌ها را برقرار کند.او هم‌چنین خواستار کناره گیری آیت‌الله خمینی از امور کشور و برگزاری انتخابات آزاد شده بود.

با وجود این مقایسه اما نامه احمدی‌نژاد چندان واکنش جدی را برنیانگیخته و روزنامه کیهان که شدیدا به منتقدان رهبر جمهوری اسلامی حمله می‌کند نیز به این نامه واکنش نشان نداده است.

یکی از دلایل سکوت اصول‌گرایان دربرابر احمدی‌نژاد قاعدتا این است که تمایل ندارند خاطره حمایت‌هایشان از احمدی‌نژاد زنده شود.

یکی از دلایل سکوت اصول‌گرایان در برابر احمدی‌نژاد قاعدتا این است که تمایل ندارند خاطره حمایت‌هایشان از احمدی‌نژاد زنده شود و این موضوع را به اصطلاح رایج «تف سربالا» می‌دانند.

در همین حال محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا، در توئیتر خود نوشته است:«یکی از نزدیک‌ترین افراد به آیت‌الله جنتی می‌گفت تا وقتی وسایل سحر و جادو از احمدی‌نژاد و باندش کشف نشد، آیت‌الله انحراف او را باور نمی‌کرد».

از میان اصول‌گرایان معدود چهره‌هایی چون حمید رسایی به این نامه واکنش نشان داده و آن‌را با بیانیه‌های میرحسین موسوی و کروبی مقایسه کرده‌اند.

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت احمدی‌نژاد، نیز نوشته است:«احمدی‌نژاد به وعده فروپاشی نظام اسلامی و حمایت شیطان دل خوش کرده است. او فقط یک شیطان حقیر و ابله است که خودش را ناپلئون بناپارت پنداشته تا میوه انقلاب را بچیند».

عباسعلی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان، نیز در واکنش به این سخنان نوشت که محمود احمدی‌نژاد روز ۲۵ خرداد ۸۸ از او خواسته که به دیدارش برود و در این ملاقات خواستار تائید سریع‌تر صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان شده است.

 

با وجود این واکنش‌های محدود علی‌اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد، در یادداشتی از« به راه افتادن موج سنگینی از تبلیغات مخرب» علیه احمدی نژاد سخن گفته است.

جوانفکر‌، احمدی‌نژاد را «تنها کسی» دانسته که «درکی مشابه» رهبر جمهوری اسلامی دارد و به این دلیل اقدام به نگارش نامه به آیت‌الله خامنه‌ای کرده است.

وی تاکید کرده که پیشنهادهای احمدی‌نژاد «به‌روشنی بیان‌گر راه نجات ملت ایران از وضعیتی است که بیگانگان و به‌ویژه انگلیس در سامان دادن آن، دستی آشکار دارند».

نوشته جوانفکر، اشاره تلویحی دیگری به کنایه‌های محمود احمدی نژاد و نزدیکانش به «انگلیسی بودن» برادران لاریجانی است.

از نگاه اکثر اصلاح‌طلبان تقابل جدید احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری اسلامی به دلیل به جریان افتادن پرونده‌های حمید بقایی و درمرحله بعد پرونده خود احمدی‌نژاد است و اگر این پرونده‌ها متوقف شوند، جنجال‌های او پایان می‌یابد.

واکنش‌های فضای مجازی به نامه احمدی‌نژاد نیز بیشتر یادآوری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و ۸۴ و دخالت نیروهای امنیتی و نظامی به نفع او است.

موضوعی که مهدی کروبی و میرحسین موسوی درباره انتخابات سال ۸۸ گفته‌اند و اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی درباره انتخابات سال ۸۴.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نیز به کنایه از احمدی‌نژاد پرسیده که «برگزاری فوری و آزاد را از کدام انتخابات آغاز کنیم؟ خوب است از انتخابات ۸۴ شروع کنیم یا از همان ۸۸ شروع کنیم بهتر است؟».

او هم‌چنین در توئیتر خود نوشت:«خدایا یاریش‌کن تا بقایی را تجربه کند که به او بیاموزد نباید پا از گلیمش فراتر نهد و زودهنگام به انتخابات بیاندیشد یا فرمان عزل صادر کند».

 

اصلاح‌طلبان نیز هم‌چنان احمدی‌نژاد را غیر قابل اعتماد می‌دانند، حتی اگر مطالبی که او در نامه‌اش مطرح کرده، خواسته آنان نیز باشد.

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس گفته است:«جریانی که هر روز رئیس دولت اصلاحات را محدودتر و ممنوع‌التصویر می‌کند اگر یکی از کارهای احمدی‌نژاد را ایشان انجام می‌داد، مشخص نبود که چه حکمی برای وی در نظر می‌گرفت و شاید این حکم، اعدام بود».

جوانفکر ، احمدی نژاد را«تنها کسی» دانسته که «درکی مشابه» رهبر جمهوری اسلامی دارد و به این دلیل اقدام به نگارش نامه به آیت‌الله خامنه‌ای کرده است.

قاسم میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید مجلس، نامه اخیر احمدی‌نژاد را« فرار رو به جلو» خوانده و گفته که «مردم او را خوب می‌شناسند و فریب کارهایش را نمی‌خورند».

از نگاه اکثر اصلاح‌طلبان تقابل جدید احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری اسلامی به دلیل به جریان افتادن پرونده‌های حمید بقایی و در مرحله بعد پرونده خود احمدی‌نژاد است و اگر این پرونده‌ها متوقف شوند، جنجال های او پایان می‌یاند.

هنوز اما دادگاه تجدید نظر حمید بقایی در جریان است و حکم نهایی بقایی میزان تاثیرگذاری این اقدامات احمدی‌نژاد را روشن خواهد کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اصول‌گرایان پشیمان، اصلاح‌طلبان بی‌اعتماد

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »