دیوان عالی آمریکا اشیای باستانی ایران را غیرقابل مصادره اعلام کرد

زیتون– دیوان عالی آمریکا امکان هرگونه مصادره کتیبه‌های هخامنشی ایران را رد کرد.

دیوان عالی آمریکا٬ بالاترین مرجع قضایی این کشور، حکم دادگاهی را که پیش از این اجازه مصادره و فروش کتیبه‌های هخامنشی متعلق به ایران را داده بود، رد کرده است.

سه سال پیش یک دادگاه تجدیدنظر در شیکاگو حکم داده بود که این آثار تاریخی ایران که در امانت دانشگاه شیکاگو بود، مصادره شود تا از محل فروش آن بیش از ۷۱ میلیون دلار به قربانیان آمریکایی یک انفجار انتحاری در بیت‌المقدس در سال ۱۹۹۷ غرامت پرداخت شود.

آنها امیدوار بودند از پول ناشی از این مصادره برای دریافت ۷۱.۵ میلیون دلار غرامت از ایران که به موجب رأی محاکم قضائی آمریکا خود را واجد دریافت آن می‌دانند، استفاده کنند.

این پرونده پس از آن به دیوان عالی آمریکا ارجاع شد که دادگاه استیناف این کشور در سال ۲۰۱۶ حکم داده بود اشیای باستانی از آن دولت ایران نیستند تا بشود آن‌ها را مصادره کرد.

به نوشته رویترز، قضاوت دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه با ۸ رأی موافق و بدون رأی مخالف در این پرونده به نفع ایران رأی دادند.  در این جلسه دیوان عالی النا کیگن، یکی از ۹ قاضی دیوان غایب بود.

مسئولیت بمب‌گذاری‌های سپتامبر سال ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس را جنبش فلسطینی حماس به عهده گرفته بود. در آن بمب‌گذاری‌ها پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.

شکات پرونده از ابتدای روند دادرسی به دلیل آنچه آموزش و حمایت مالی و نظامی ایران از حماس خوانده‌اند، این کشور را در این حملات مقصر می‌دانستند و خواهان دریافت غرامت از محل توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا بودند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، حکم امروز به این معناست که دیوان عالی آمریکا باید مشخص کند که چه نوع اموالی تحت قانون فدرال «مصونیت اموال دولت‌های خارجی» قابل مصادره نیستند. این قانون مصوب سال ۱۹۷۶ تا حد زیادی دولت‌های خارجی را از حکم دادگاه‌های آمریکایی مصون می‌کند، به جز کشورهایی مانند ایران که در فهرست دولت آمریکا از کشورهای حامی تروریسم است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »